ilpostino Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg har et Excel-ark på jobben hvor jeg fyller inn henvendeler for å ha en viss historikk på henvendelser på forskjellige fagsystemer etc. I to kolonner har jeg dato for registrering av henvendelsen og når den ble løst. Når jeg tidligere skrev inn feks 28 fyllte Exell inn riktig dato og årstall. Nå har det skjedd noe så den fyller inn riktig måned men setter årstallet til 1900. Noen idéer om hvilken instilling som er feil? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Excel har meg bekjent aldri oppfattet 28 som "den tjueåttende denne måneden" uten makroprogrammering, så jeg kan ikke forstå at det har virket slik tidligere. Hvis det er en innstilling for dette vil jeg gjerne høre om den. Men det som skjer nå er at du skriver 28 i en datoformatert kolonne. Datoer i Excel er "antall dager siden dag null" og dag null i det meste av Windows er nyttår til år 1900. Dermed står det 28.januar 1900 i cella. Skriv 40 istedet så står det 9.februar 1900. Så du får riktig måned nå bare fordi det tilfeldigvis er januar. Beste hilsen Harald 1 Lenke til kommentar
Araho Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Dette minte egentlig litt om Year 2038-problem. Har du noen datoer som nærmer seg år 2038 i dette regnearket? (Ikke at jeg tror dette er årsaken, men det hadde jo vært litt vittig om det var det) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå