O1e Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Jeg skal spraye cdrommen min, men vet ikke hva som blir best resultat ? Har sett noen prøvd seg på det, men det ble bare ujevnt og skrukkete med sprayboks. Jeg har en sølv sprayboks og en glans-spray.. Hva burde jeg gjøre for å få best resultat ? Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Skal selv ta taket i å lakke DVD-rommen og CD-RWen. Har et svart Chieftec og desse som skal lakkes er hvit "ikkje snygg". Så iallefall så skal jeg matte ned med det fineste våtslipepapiret som jeg finner kjellarn, dermed vaske med noe sterkt for å bort fett og annet smuss ikkje "ACETON".. Så skal jeg lakke i vei, så noen andre gjøre dette og det blei fint og bra finnish. Prøv dette så kan du ha på klarlakk hvis du har! Lenke til kommentar
Dings Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Jeg har erfaring med at sølv-spray ikke blir særlig pent hvis man legger på for tykt lag om gangen, og / eller holder boksen for nærmt. Hvis du sprayer maaange tynne lag fra 30 - 40 cm avstand tror jeg det blir bra. Avslutt med klarlakk så holder det også litt bedre Lykke til! Dings Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Du må grunne med grunning beregnet til plast for at det skal bli bra, og at lakken skal sitte. Lenke til kommentar
oxbow Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Har du pust fronten først? Det kan ver lurt og gjer med veldig fint papir. og ikke for tjukke lag med maling. Lenke til kommentar
O1e Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Så dere mener at jeg skal pusse overflaten litt kanskje med et fin sandpapir før jeg sprayer på ? Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Du trenger ikkje å bruke grunning på dette, det er så fint fra før at man trenger ikkje grunning. Og så er grunninga sin hoved oppgave rust. Den gjør slik at det ikkje skal danne seg rust unner overflata, men dette er plast så det skal "mye" eller det går ikkje ann å få dette til å ruste!! Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Du må grunne med grunning beregnet til plast for at det skal bli bra, og at lakken skal sitte. TULL!!!!! Bare du sliper fronten ned, slik at det er noe det henger fast i, fungerer dette vel så bra, om ikke bedre enn grunning på litt finere overflater! Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Helt enig med deg "jonhs", bare du får en fin overflate etter pussinga så går det fint å lakke, når man pusser lager man selvfølgelig riper etter hvilket papir man bruker. I disse ripene setter lakken seg, dette veit eller kan en hver som har tukklet litt i kjelleren, garasjen eller boden... Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Du trenger ikkje å bruke grunning på dette, det er så fint fra før at man trenger ikkje grunning. Og så er grunninga sin hoved oppgave rust. Den gjør slik at det ikkje skal danne seg rust unner overflata, men dette er plast så det skal "mye" eller det går ikkje ann å få dette til å ruste!! Hvor har du fått detta fra da? Grunning har som hovedoppgave å danne ett godt grunnlag for malinga så den sitter, ikke for å forhindre rust. Lenke til kommentar
O1e Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Jeg så på et prosjekt en fyr hadde hatt med et trekabinett.. Når han skulle spraye det svart sprayet han det litt mange ganger også det som ble "sprekker" eller "bobler" av brukte han bare en hånd-duk som han gnidde litt hardt over.. Så tok han klarlakk over etterpå ? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 For å si hvordan jeg lakker 5.25" enheter (og alt annet). - bruker våtslipepapir (korning 400-600 litt avhengig av hva jeg har tilgjengelig). Veldig viktig denne delen - Jeg grunner IKKE. Hverken metall eller plast. Aldri hatt problemer med at lakken ikke sitter. - Sørger for å ikke holde boksen for nærme det som skal sprayes - Sprayer heller mange ganger enn å spraye masse en gang. Av og til bruker jeg våtslipepapir korning 1200 mellom hver omgang med lakking. Hvorvidt det er nødvendig eller ikke ser man - Stopper eller starter aldri å spraye på objektet som skal lakkes. dvs at jeg først trykker ned knappen, så fører boksen over det som skal lakkes, fjerner boksen fra det som skal lakkes og så stopper jeg å spraye. - Holder alltid boksen i bevegelse - klarlakk dersom det skal bli blankt - Avslutter med å polere det akkurat som en bil Men en ting, matt lakk er ofte mye mer praktisk enn blank. Matt lakk gjør at du ikke ser støv og skitt (og riper) så enkelt. Lenke til kommentar
O1e Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Genialt skreve.. Men hvor får jeg kjøpt "våtslipingspapir" ?? Er det noe lignende "Sandpapir" eller ? Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Våtslipepapir er sandpapir, stikk et sted der du kan kjøpe sandpapir og spør etter det. Man tar vann på det som skal slipes og så kjører man på. Hvis noen skal ha noe SKIKKELIG glatt så kan de gjøre slik som jeg har gjort med seiljolla mi: først nanslipe med 1200, så grov rubbing, fin rubbing og til slutt polere, det blir bra det Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Jernia selger, men billigst får du det hos Biltema Muligens også Clas Ohlson har. og ja, papiret som selges hos Biltema er akkurat like godt som det til 10x prisen hos Jernia Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 For å si hvordan jeg lakker 5.25" enheter (og alt annet). quote] Noe for "Verktøykassa" i OK.no kanskje? En veldig enkel og god beskrivelse av hvordan man går frem i slike "prosjekter". Ellers er det strengt tatt ikke nødvendig å slipe fronten på CD-rom etc, før man lakker. Det holder lenge å vaske de grundig med Zalo og varmt vann, for å fjerne fett fra fingre etc. Dermed beholdes også overflatestrukturen på plasten, noe som (av og til?) kan være ønskelig. Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Hvis du ikke er ute etter en helt blank overflate, er det sannsynligvis enklest å bruke vinyllakk. Det er spraylakk spesielt laget for plastdetaljer i biler ol. Du kan få det billig på biltema. Jeg må si at jeg ofte synes matte overflater er penere enn blanke, særlig hvis man ikke er nøyaktig nok i lakkeprosessen. Det er mye lettere å få et bra resultat med matt lakk enn med blank... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Har lakket mange plastdetaljer, ikke til PC akkurat men til motorsykkelen.. "Quick" lakk bør dere styre unna. Det er alkydlakk som gir en seig og lite slitesterk overflate. Altså: Styr unna alkydlakk. Lakken jeg bruker er akrylbasert. Dvs, den tørker fort og gir en hard, tynn og slitesterk overflate. MOTIP har slik lakk, selges hos MEKK kjeden f.eks.. koster 109,. kr til en boks og er beregnet for bil og mc. Vask det som skal lakkes, gjerne i zalo og varmt vann er det mye skitt.. Rengjør grundig for fett med noe fettløsende, f.eks aceton ( ikke dynke, bare gå raskt over da noen plaster reagerer med dette ). Spray to tynne strøk, fra forskjellige vinkler slik at det dekker alt. Første strøk trenger ikke dekke alle partier på plastbiten.. ta det med ro...la det tørke. Les bak på boks.. Andre strøk, da dekkes alt med den fargen du vil ha, i et tynt strøk.. Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Du trenger ikkje å bruke grunning på dette, det er så fint fra før at man trenger ikkje grunning. Og så er grunninga sin hoved oppgave rust. Den gjør slik at det ikkje skal danne seg rust unner overflata, men dette er plast så det skal "mye" eller det går ikkje ann å få dette til å ruste!! Hvor har du fått detta fra da? Grunning har som hovedoppgave å danne ett godt grunnlag for malinga så den sitter, ikke for å forhindre rust. Har du noen gang sett "A car is reborn" på en eller anna kanal. Pleide å se på det en gang, og da var det en som hadde vært utplassert hos Ferrari som sku stå for grunning og lakkinginga på bilen han i programmet holdt på med. Han sa at en av grunningens største oppgaver er rust, forhindre rustdannelse på overflata a metallet. Så har jeg vært utplassert på et verksted der de forklarte alt til meg, var med under lakkinga på en bil. Så da kan du prøve å lakke noe metall uten grunning, da vil du merke i løpet av et år at det har dannet seg rust. Har vært offer for dette og har ikkje tenk å bli det så mange ganger til. Men som sagt så er dette ikkje bare den eneste oppgaven!! Skal jo danne ei fin overflate osv. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 k_drey: Jeg har fulgt med på Mark Evans programmer Den lakkeringen hadde jo en haug med lag, første grunning var jo en slipbar grunning for å kunne slipe vekk mindre ujevnheter.. Siste var en polyestergrunning som han smurte inn med lynol for å trekke ut fuktighet før han begynte med topcoat. Grunningens primære formål er å gi et godt feste til lakken. Er jo mange typer grunninger. Noen inneholder Zink skal hindre rust, noen har det ikke.. Uansett....trenger ikke bruke grunning på plastdelajer det er snakk om her, bruker man Akryllakk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå