zekitt Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hey. Skal hjelpe en kompis av meg ved å stelle istand en tre retters middag. Veit ikke hvordan forrett jeg skal ha enda (er bare å komme med forslag) hovedretten skal da bestå av biff, Det jeg har planlagt hittil er å serve biff med fløtegratinerte poteter, grønnsaker/salat og rødvins saus eller peppersaus. Og til slutt skal jeg servere sjokolade mouse som er laget fra bunn. Hvordan høres dette ut? Er det noe annet jeg burde ta med eller endre på? Lenke til kommentar
sûkkerspïnnpåpïnne Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Pepperbiff, stekte grønnsaker, peppersaus og maldon saltede poteter er herlig! Personlig synes jeg det kan bli too much med fløtegratinerte poteter - selv om det er veldig godt! Til dessert ville jeg kanskje gått for creme brulee, noe som egentlig ikke er så vanskelig å lage og den kan lages dagen i forveien som med sjokolade mousse. Her er en oppskrift: http://www.passionforbaking.com/blog/2011/04/12/creme-brulee/ Oppskrifter som er mer oversiktlige finner du over alt, ta f.eks matprat.no Forrett kunne kanskje vært en lett type salat? Tenker at biff er ganske greit å fordøye, så det kan kanskje være godt med noe friskt og lett fordøyelig som forrett? Håper jeg kunne bidra med noe, ha en fortreffelig romantisk middag! Lenke til kommentar
sûkkerspïnnpåpïnne Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 PS! Hvis du ikke har skåler som passer til Creme Brulee, vet jeg at de selger rimelige sett á 4 stk på Jernia. Creme Brulee slår ihvertfall an hos meg! Lenke til kommentar
zekitt Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Din versjon hørtes mye bedre ut enn min, så tror at jeg skal prøve meg på den. Tusen takk for forslaget! Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 .... Som en som lager/spiser biff minst 1 gang i uken så har jeg noen råd: IKKE KJØP VAKUMPAKKET ELLER FRYST BIFF!!! (mye ugunstige smaker), kjøp fersk biff fra slakter eller fra ferskvaredisken på Meny/Ultra. Kjøp rigtig type biff! Flatbiff er billig men seigt, entrecote er velsmakende billig men har mye 'sinue', indrefilet /ytrefilet er best men dyrt, jeg personlig anbefaler mørbrad som er billig og mørt, dog litt lite smak, så den bør kryddres litt. Pepperbiff er sløsing med god biff, biff bør spises for kjøttsmakens del, pepperbiff smaker bare pepper, og ikke alle liker sterkt krydret mat. Forett til dette er noe upraktisk da det blir fort mye, men sopp-suppe, eller en annen suppe med litt rund smak er lurt. jeg er ikke fan av salater, for de tar mye plass i magen, så med mindre man skal ha mye som skjer mellom hver av rettene, kan det bli mye, personlig ville jeg valgt en mild løksuppe (maks 3 dl pr. pers, som forett). Grønnsaker til biffen bør inneholde Asparges. Fløtegratinerte poteter kan man ikke gå galt med, og rødvinsaus er en god ide, men kan gå alvorlig galt om den går galt, (smaksmessig). SJokolade mousse er en fantastisk ide!! Sånn generelt vil jeg bare anbefale deg å søke opp rettene for å få inspirasjon til dandering og borpynt, for gastronomi handler like mye om lukt og syn som smak. Levende lys og dimmet lys er bedre enn full styrke på lysene. Litt ekstra går en lang vei mot å ta kvelden/måltidet fra bra til veldig bra! -frank 3 Lenke til kommentar
sûkkerspïnnpåpïnne Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Forett til dette er noe upraktisk da det blir fort mye, men sopp-suppe, eller en annen suppe med litt rund smak er lurt. jeg er ikke fan av salater, for de tar mye plass i magen, så med mindre man skal ha mye som skjer mellom hver av rettene, kan det bli mye, personlig ville jeg valgt en mild løksuppe (maks 3 dl pr. pers, som forett). Sånn generelt vil jeg bare anbefale deg å søke opp rettene for å få inspirasjon til dandering og borpynt, for gastronomi handler like mye om lukt og syn som smak. Levende lys og dimmet lys er bedre enn full styrke på lysene. Litt ekstra går en lang vei mot å ta kvelden/måltidet fra bra til veldig bra! -frank Likte idéen om en soppsuppe. Elsker sopp! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Om dette skal være en romantisk middag med utsikter til noe annet enn å ligge sprengt på sofaen etterpå, ville jeg kanskje tonet ned det mektige og tunge. Til en treretter kan man med fordel droppe fyllmasse som fløtepoteter. Godt og alt det der, men sammen med en biff ligger det som en klump i magen. Noe litt lettere jeg pleier å lage, er å koke bygg møre i litt kyllingkraft, og så ha i f.eks. små erter (frosne petit pois) og blansjerte aspargesbiter (kok dem nesten ferdig i litt saltet vann, kjøl ned i kaldt vann og kutt fint). Ellers ville jeg også droppet løk og hvitløk i stor grad. Lukten setter seg i hud og i ånden. En grei ting kan være å kutte løk og tilberede det dagen før. Det kan også være greit å prøve ut litt nye ting, iallefall om man skal prøve å imponere trusene av noen. Biff og rødvinsaus, asparges og fløtepoteter + sjokolademousse/fondant var kanskje imponerende om man drev med catering på 90-tallet (mangler bare honningmelon surret i spekeskinke), men i 2013 har vi litt mer i butikkene. 2 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Siden når var biffmiddag romantisk? Det er rimelig heavy greier. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Tror det er en manneting. Hvem blir vel ikke mo i knærene av en blodig entrecôte med hjemmelaget bearnaise? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Tenk på det som en test. En jente som ikke vet å sette pris på en ordentlig biff er ikke verdt et seriøst forhold.. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå