Multiverktøy Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Har en Husky WRE 125cc. lyset blir svakt med en gang jeg gir litt gass, og målte bare 3,78volt til batteriet(kablene som går til batteriet). noen som har hatt samme problem og kan gi meg noen råd? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Generelt uten at jeg kjenner til modellen så vil jeg tro at dynamoen er defekt. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 kan man ta den ut av motoren og teste dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Du kan, men det er enklere å teste med dynamoen i. Lad batteriet manuelt først, eller sett inn et fulladet et. Med fulladet batteri skal du måle ca. 14V på batteriet (batteriet tilkoblet dynamo). Med 3,78V er antageligvis batteriet også ødelagt. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 dette var uten batteriet i sykkelen... satt et helt nytt/fulladet batteri som resulterte et 100% tomt batteri etter 2 timer. og jeg kjørte ikke i løpet av den tiden haller men da jeg satte i batteriet virket lysene fint, så er enten regulator, ledningsnett mellom batteri-spenningsregulator-dynamo. er det lett og skifte dynamo, og hvordan tester man den når den er ute av sykkelen, har en dynamo liggende...? kan man teste regulatoren på en enkel måte? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Dynamoen sitter som regel under svinghjulet. Strent tatt er svinghjulet en del av den. Det som ryker er enten spolene eller ledningene fra spolene. Du kan dra av svinghjulet og ohme spolen(e). Da kan du fort se om det er brudd eller kortslutning. Regulatoren sjekker du ved å måle spenning inn og spenning ut. Desverre vet jeg ikke nøyaktig hvordan det elektriske anlegget er på sykkelen din. Slik kan en dynamo/generator til MC se ut: Edit: Du har AC ut fra generatoren. Du kan prøve å måle der når motoren sviver. Ofte er det likeretter innebygd i regulatoren. Du kan da f.eks. ha 50VAC inn og 14VDC ut. Noen har også egen utgang med ca. 14VAC kun til lys. Jeg tipper du ikke har det da lysa dine fungerer med batteri. Endret 28. januar 2013 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 ser ca slik ut ja. skal få tatt ohmet den dynamoen jeg har liggende. ca hvor mange ohm bør en dynamo ha? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Akkurat det husker jeg ikke. Det sikreste er å måle spenningen(e). Har du spenning ut fra dynamoen kan ikke den være defekt. Etter egne erfaringer tipper jeg det er regulatoren som er gåen, ikke spolen(e). 1 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 takk for svar, skal bestille ny regulator å se om det fikser saken Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Bare som et tips: Sjekk prisen først. En jeg kjenner bestilte original til 550kr. Ofte kan man få de for en femtilapp fra Kina eller England. Litt OT: Han bestilte i oppkrav og da han kom på posten mangla det et komma. Dama i disken ville ha 55.000kr. Pakka gikk i retur og han bestilte en ny, kraftigere en for ca. 160kr. fra England. Edit: Selv sparte jeg ca. 1300,- på å bestille fra USA. Men det var til en 750ccm. Endret 28. januar 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) koster 1500 ink. frakt for en original, fra norsk forhandler hva heter spenningsregulator på engelsk? er ebay å anbefale? kraftigere, vil det si at jeg kan ta fra en kraftigere husky med samme kontakt? Endret 28. januar 2013 av BFF-BattleFieldForever Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Regualtor og/eller rectifier heter de. Det er ikke selvsagt at regulatoren fra en større model passer. Rectifier = likeretter. Den er som oftest innebygd i regulatoren. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 fant regulator til 90dollar/700kroner inkludert frakt Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 23. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2013 ny spenningsregulator ga ingen forskjell kan jeg da anta at det er dynamoen/tennspola? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Du burde få noen med peiling til å måle. Det skal være et ganske simpelt system. Høy AC-spenning ut fra spole, inn på regulator, ca. 14V-DC ut fra regulator. Men strengt tatt kan jeg ikke se hva annet det kan være. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 23. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2013 skal teste, regner med at det er tennspola som er gåen, skal bestille svinghvulavtrekker så får jeg teste den jag har liggende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå