-KooPa Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Vi vurderer å kjøpe en robotstøvsuger, og jeg har brukt noen timer til å lete opp hvilke som er best, men jeg får ikke bestemt meg. De det står mellom er: Samsung Navibot SR8895 Neato XV-15 (evt med den ekstra børsten) Roomba iRobot 620 Vi bor i en leilighet på ca 90kvm, alt på en flate. Laminatgulv overalt bortsett fra badet, som har såpass høy dørterskel at støvsugeren ikke kommer inn uansett. Vi har et langhåret teppe ved sofaen, og et korthåret på det ene soverommet. Vi har også 2 korthårete katter. Var først fast bestemt på Neato'n, men ser vi kanskje må kjøpe med den ekstra børsten for å ta kattehår. Så var vi fast bestemt på Samsungen. Den så generelt bra ut både utseende og funksjon. Så var det Roomba. Her har jeg lest så mange ulike erfaringer, spesielt med at den setter seg fast i dørterskler og at den bruker mye lenger tid enn Neato. Ser at flere nevner firmware-oppdateringer, og at Neato er flink til å oppdatere. Er det noen som har en av disse, eller andre i prisklassen opptil 4.000,- som vil dele erfaringene hadde vi blitt fornøyd. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Har gjort mye research på Neato vs Samsung vs Roomba og fant ut at Samsung er for "ny i gamet" til å kunne konkurrere med Neato og Roomba. Samsung har for dårlig sugekraft, spesielt hvis man har tepper og/eller husdyr. Neato og Roomba har begge pro/cons: Neato: +Best sugekraft +Bedre navigasjonssystem og bruker kortere tid enn Roomba +Krever ikke like mye rengjøring +Bra mappingfunksjon for å kunne "se" objekter rundt seg(laserscan) -Ikke kantbørste +-Ikke fyrtårn for virtuelle vegger/lighthousefunksjon(gjør ferdig innenfor et område før den går til det neste) +-Har magnetbånd for å holde roboten utenfor et område -Ikke HEPA/allergifilter(XV25 har "HEPA-like" allergifilter) -Klarer ikke å støsuge langs kanter -Høyt støynivå Roomba(780, koster 4.1k): +Sidebørste +HEPA-filer +Bra mappingfunksjon, finner nesten alltid veien tilbake til ladestasjonen selv -Må rengjøre børstene hver uke hvis det er mye hår i hjemmet og den er mye brukt ofte(3+ ganger i uka). Tar dog ikke lang tid. -Bruker lengre tid på rengjøring Korthårede tepper er ikke noe problem men ingen av støvsugerne liker langhårede tepper. For det ville jeg satt opp virtuelle vegger sånn at den ikke setter seg fast. Tidsbruken er ikke så viktig hvis roboten skal kjøre på natta eller når man ikke er hjemme. Hvis man skal ha en robot kjørende mens man er hjemme må man med Neato venne seg til høyt støynivå. Men jo høyere støynivå jo bedre sugekraft som blir bedre rengjøring. En robotstøvsuger blir ikke en støvsugererstatning men heller et supplement så dere får vurdere pro/cons. Tror XV25 eller XV15 med petbrush(man sparer rundt 300 kroner ved å kjøpe XV15 og petbrush men man får ikke med HEPA-like allergifilter som XV25 har) vil passe best hvis ikke kantrengjøring er viktig. Roomba klarer ikke å ta helt inn i krokene men er flink langs kanter. Endret 28. januar 2013 av fenele Lenke til kommentar
Matryoshka Doll Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 et kjapt spørsmål om samsung navibot -har lest om en app jeg kan laste ned og dermed se hva den gjør gjennom tlf min(har et kamera). står mange plasser, men ingen skriver hva den heter og hvor den kan lastest ned(mulig jeg har oversett det). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå