Gå til innhold

iPhone2013 + tradisjonsrik OT Apple harselering

Anbefalte innlegg

Et spennende år i vente.

The latest rumors out of Asia claim that Apple will launch three new smartphones in 2013, including a next-generation iPhone, a cheaper model handset and a surprise large-format device with a 4.8-inch screen tentatively dubbed the "iPhone Math."

EDIT:

Oppdatert topic slik at vi er mer i tråd med majoriteten av diskusjonen frem til nå ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

haha, hvis den kommer skal den mest sannsynlig hete iPhone+ og ikke "math" som var en feiltolkning av +, men det er heller tvilsomt at en slik kommer i nærmeste fremtid.

Men det frister å slå til på en iPhone 5S + en iPad 5 til sommeren :). Holde ut med 4ern litt, avstå fra planene om iPad Mini og smelle til på begge nevnte til sommeren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva vil du trekke frem som "topp features"?

Et oppdatert UI synes jeg ikke er like nødvendig som utvidet funksjonalitet. Det er enkelte ting jeg savner i iOS som i Android og WP/WM.

ift. iOS ønsker jeg følgende som jeg også skrev i en annen tråd hvor vi diskuterte dette.

Kvasbo og Runar:

Jeg er forøvrig helt enig i og tilhenger av "if it works, dont fix it" ellers hadde jeg blitt arbeidsledig for mange år siden.

iOS er fjellstøtt og dønn stabilt, rett og slett så bra at man fort "kjeder seg". Innimellom dukker det opp plagsomme "feil" både i hardware og software så Apple er heller ikke perfekt, men forekomsten er liten. En liten oppfrisking uten å røre ved det beste hadde vært fint, en fornying uten å gjøre for store endringer. En videre evolusjon.

Gi meg eks:

- profiler med enkel tilgang via strømknappen samt tidsstyring, som senere kan utvides med nfc funksjonalitet.

- muligheten til bedre gruppestyring uten å måtte ha en mbp i tillegg, samt sette funksjoner på grupper

- muligheten til å fortsette å skrive tekstmeldingen selv om noen ringer meg

- kunne slå av sms-send lyden

- at iphone og andre enheter er en fullverdig toveis airplay enhet.

- muligheten til å synce og foreta sikkerhetskopiering av iphone mot flere PCer for ekstra sikkerhet i tillegg til 1 PC og iCloud. (joda man har backup av PC1 men alikevel).

Samt en god del andre ting jeg har merket meg etter iP4 ble min første iPhone i 2010 men ikke husker her og nå.

Alle hermer etter hverandre, det er slik man får den beste utviklingen. Ta det beste fra alle og inover på toppen og man får fantastiske produkter (noe man kan gjøre på tross av patenter).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En del av tingene du nevner tilhører den evige "plattform vs. plattform" debatten samt "hvorfor er ikke Apple fullstendig åpen som plattform" diskusjonen og i mine øyne (merk) ikke så relevant ift. "topp-features" på smarttelefoner.

Jeg er glad for at Apple ikke til enhver tid hopper ukritisk på alle nye ting. Da hadde jeg heller valgt en produsent som gir ut nye enheter med blødende teknologi hver 3. måned. Når det er sagt er ikke Apple alltid "etter" andre på nye ting. De implementerte thunderbolt i lang tid før alle andre og som er en standard som vil ha stor betydning for utviklingen videre. De var tidligst ute med en meget god touchpad og ligger fortsatt milevis foran andre der etter min mening. Og ikke minst, de satt standarden for telefonen du bruker i dag. Men en slik liste kan bli milevis så back til topic.

- Dlna

Ser ikke dette som nødvendig da de har airplay som også har flere og bedre funksjoner enn dlna. Samsung og andre har også propritære standarder oppå DLNA som Samsung AllShare.

- Trådløs lading

En kjekk funksjon men langt i fra noe must. Etterhvert en "kjekk å ha funksjon" men ingenting jeg ser på som "topp-feature". Telefonen må uansett plasseres på en spesifik lokasjon og da ser jeg ikke store forskjellen mellom dock og trådløs. Footprint virker også stor og ladeeffekten dårlig per i dag.

- 4G "light" (egentlig en 3.5 det vi får på markedet i dag)

Støttes, sjekk gjerne alle modellnummerne til iPhone 5 og hvilke nettverk de støtter. Bla. diskutert mye før lansering ifb. med nettverkene i Europa og Skandinavia.

- Filoverføring

Dette finnes i forskjellige utgaver allerede eks. via apps som dropbox og annet men det du er ute etter er begrenset via "by design" som du også er klar over. Samt ting jeg tidligere har nevnt om enveis i filutforsker på bilder og videoopptak og muligheten til å spille av ting direkte/trådløst fra itunes bibliotek på PC etc.

- Media

Du kan laste ned Apps som lar deg spille media uten å konvertere, i tillegg har jeg selv brukt transcoding på hjemmeserveren i en del år allerede så man slipper å tenke på hva hver spesifik enhet støtter (gjelder ikke bare Apple).

- NFC

Absolutt en kjekk ting å ha etterhvert. Selv ønsker jeg NFC først og fremst for å komunisere profiler ift. situasjoner og lokasjoner og ikke nødvendigvis betaling. Gjerne mulighet til å verifisere billett på tog, buss og kino men ikke autopay.

Så av tingene du nevner kan vel kanskje NFC sees på som en "topp-feature" som mangler per i dag men som jeg synes er helt greit at kommer videre. Ønsker man på død og liv NFC på iPhone 3GS, 4, 4S, 5 etc. kan man kjøpe en enkel case som gir dette.

Når det gjelder større og mindre enheter er ikke det noe must men ift. markedsutviklingen og for å konkurere bedre med WP og Android ville nok en iPhone Mini (billig) og en iPhone+ (phablet) vært greit. Ellers synes jeg iPad5 ser ut til å bli den perfekte tableten i Apples økosystem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er bare eksempler på den type ting jeg snakker om. Sier ikke at iphone5 mangler alt det, men at det er eksempler på ting jeg mente. Var det du spurte om.

ang. trådløs ladning: nå som jeg har trådløse ladere, ikea starter visstnok produsere møbler med innebygd trådløs ladning osv, vil min meste tlf støtte det.

Lenke til kommentar

For et halvt års tid siden eller deriomkring spådde jeg at apple blir tvunget av markedskrefter til å produsere en kommende iP6 i mini, medium og maxiutgave. 3,5" 4" og rundt 4,5-4,7"

I samme aspektratio på skjermen som i dag for å unngå kluss for app-utviklere.

-Tim Cook tar en "Jobs" på scenen med sin "just one more thing" og trekker ut av lomma ikke bare en iP, men tre.

-Publikum ligger på gulvet og ruller i tungetaler

Lenke til kommentar

Alt rundt mini og maxi er bare rykter pdd. Om det skjer gjenstår å se men personlig har jeg ingenting i mot det selv om jeg ikke har behov for det selv.

Rundt 4" i 16:9 er kjekt og trenger jeg større skjerm kjøper jeg en iPad 5 som er en god mellomting mellom iPad Mini og iPad 4. Slik sett var egentlig iPhone 5 perfekt i mange aspekter men aventer til 5S.

Slai:

Jeg håper jeg slipper å måtte kjøpe møbler med innebygde ladere. Ser en haug av frustrasjonsmomenter der ettersom teknologien utvikler seg og du sitter med en gammel sofa. Samt at jeg ikke nødvendigvis ønsker IKEA standard på strøm i alle møbler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

haha, hvis den kommer skal den mest sannsynlig hete iPhone+ og ikke "math" som var en feiltolkning av +, men det er heller tvilsomt at en slik kommer i nærmeste fremtid.

Men det frister å slå til på en iPhone 5S + en iPad 5 til sommeren :). Holde ut med 4ern litt, avstå fra planene om iPad Mini og smelle til på begge nevnte til sommeren.

Blir litt dumt i mine øyne å punge ut med over 10000 for nettbrett og telefon, hvertfall på en gang. Med mindre du har for mye penger da.

Lenke til kommentar

bendik:

De fleste som sitter med en mobiltelefon og en tablet har jo gjort det og en tablet blir fremfor å oppgradere gamle bærbare etc. :) Det er 3 år siden jeg brukte penger på ny smarttelefon og minst 3 år siden jeg brukte penger på laptop og ny PC. Ergo har jeg nok spart mye penger ift. mange.

Trådløs lading er kun ei induksjonsplate mer eller mindre, grovt sett.

Fullstendig klar over hvordan trådløs lading fungerer, men teknologien er ikke perfekt og jeg tror ikke jeg kan putte hva som helst på en hvilken som helst trådløs lader. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fullstendig klar over hvordan trådløs lading fungerer, men teknologien er ikke perfekt og jeg tror ikke jeg kan putte hva som helst på en hvilken som helst trådløs lader.

Det har du nok rett i. Apple lager nok sin egen dreis på sakene som med alt annet. Ikke at jeg skjønner hvordan induksjonsladere ladere kan variere. Løfter du mobilen opp 1mm fra bordet har man i realiteten en annen lader med annen effekt. Det tas høyde for slikt. Aldri i livet om induksjonslader kan levere mer enn 5V 1A godkjent til husbruk.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Jeg blir ikke å gå over til en smalt støttet form for induksjonslading, det ville være idiotisk. Hvis 1/5 mobiler jeg vurderer har en sinnsvak form for trådløs lading og de andre fire har en standard, blir jo valget straks mellom 4 mobiler i stedet for 5.

Og jeg tror ikke du blir å ende opp med et møbel hvor du har en lader du ikke kan fjerne... That would be a weird way to do it...

Du er en veldig spesifikk fyr. Selv om jeg nevnte ikea er det ikke nødvendigvis der det dtopper. Trådløs lading kommer også i biler.

Men som sagt; var bare et eksempel på teknologi jeg mener hører hjemme i den gruppa jeg snakket om.

Lenke til kommentar

Å spå fremtiden for trådløs lading blir kun synsing, men at det kan bli utfordringer der vil jeg ikke utelukke. Det trenger ikke være "sinnsvake" løsninger for å evt. støte på småting.

At du legger til premisser for møblene i etterkant får være så, men møbler med innebygd lader som er integrert men kan fjernes? Høh da kjøper jeg heller en lader som ikke er en del av møbelet. For i mine øyne ville det vært "weird" å gjøre integrerte ladere til en del av IKEAs møbelutvalg. Leselys og stikkontakter i sengene har man sett tidligere men ladere, nja.

Trådløs lading i biler (som jeg ser som en mer naturlig arena i dette tiåret da de er stappfull av elektronikk fra før) har allerede blitt presentert men hvor godt det vil fungere med alle enheter som etterhvert vil støtte trådløs lading er en annen sak. Løsningen som ble presentert for trådløs lading i 2012 besto av at man måtte legge telefonen flatt ned under dashbordet i området mot girkonsoll. Hvis du har sett på en del biler så vil ikke nødvendigvis det gi god lading for en del nettbrett eller større telefoner samt at de fleste telefoner vil fare rundt som en pukk. I tillegg ønsker veldig mange å ha telefonen godt synlig oppe på toppen av dashbordet og ikke gjemt der nede.

Ergo må nok dette modnes noe, ellers er det også andre opplagte rent teknologiske ting som blir spennende å se hvordan de tilpasser ift. trådløs lading og generiske enheter.

Spesifik der man kan være spesifik er vel bedre enn å være ullen i en slik diskusjon.

Gammelerik:

Du glemmer at også Samsung og andre "gjør sin vri på ting". Og den dagen du kan kjøre applikasjonen du kjøpte på Android telefonen din på en WP8 telefon kan vi begynne å snakke om låste og ikke låste mobilplattformer.

Løfter du mobilen opp 1mm fra bordet har man i realiteten en annen lader med annen effekt. Det tas høyde for slikt. Aldri i livet om induksjonslader kan levere mer enn 5V 1A godkjent til husbruk.
Så da bør man i praksis ha 1 trådløs lader for telefoner, 1 trådløs lader for laptop og 1 trådløs lader for nettbrett etc.? Det blir mye kabler, plater og puter for noe som skal være trådløst fremfor en liten minimalistisk kabel. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg legger ikke til premisser, jeg tenker bare høyt og spekulerer ut fra den eneste biten med informasjon: ikea blir å gjøre noe med trådløs ladning og møbler.

Var ikke ment til å bli en diskusjon, det var som sagt bare et eksempel på type teknologi jeg snakket om.

Ingen vits å spekulere videre og lage diskusjon ut av en laymans projection of events.

Det er greit at du ikke liker trådløs lading. Jeg syntes det funker fjell slik jeg bruker det per i dag.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Trådløs lading er universell. Det er kun snakk om en ørliten trickle charge. Den eneste begrensningen/grense er at ingen kommer til å produsere innebygde induksjonsplater som overstiger dagens unpowered usb-standard på 5V 500mA. Bare tenk etter så er det logisk:

500mA er den svakeste strømmen man har universell tilgjengelig i dag. Selv det minste lille handsfree-batteri tåler dette. Batteristørrelsen er den begrensende faktor på strømmen man kjører inn. Tommelfingerregelen er [batterikapasitet delt på 2] F.eks 4000mAh får et sunt liv med 2A ladestrøm.

-Tro hvor mange søksmål det ville blitt om noen skulle avvike fra standarden og gå sine egne veier a la Apple. En café som har f.eks bord med induksjonsladere fra Apple produsert av Tesla får gjenstander fra andre produsenter til å ta fyr og verre. Ikke bare bare å legge fra seg utstyret på et bord lengre... Kanskje caféer, restauranter, kompisene dine osv må begynne med egne avdelinger for eiere av Samsunger, iPhones, HTC, Sony...

Bottom line: Små batterier som trives med 5V 500mA setter dagsorden, og alle produsenter innfinner seg deretter med mindre dem ønsker å brenne resten av sitt liv i advokathelvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...