Gå til innhold

Hva er fordelen med speilrefleks fremfor hybridkameraer?


Anbefalte innlegg

Men blir totalpakken så mye mindre når du uansett har med den ganske store 17-55, og i tillegg må ha med et adapter? Se f.eks her:

http://camerasize.co....2,195.303,ha,t

 

Hvordan opplever du AF på de to løsningene?

 

-k

Testet EOS M med standard objetivet som fulgte med og selv om det er mindre lyssterkt enn 17-55 2,8 is linsa så syns jeg den var god nok i dårlig lys. Kameraet kjørte opp iso men synes det ble mindre støy med eos m kameraet enn 50d. Så faktisk så vil jeg ha godtatt standardlinsa selv om det skrudde opp ison litt. Ang dybdeskarpheten så vil den være vanskeligere å kontrollere med standardlinsa, den ser jeg.

Ang bruk av adapter og ef linsene så ville det være i situasjoner hvor man vil slå seg litt løs. Til dagligdags fotografering av barn osv i greit lys så er EOS M veldig mye mer hendig enn 50D med stor linse.

 

AF på Eos M var ganske rask. Ikke på høyde med 50d, men bra nok til barn i fart i skibakken osv.

Personlig er jeg som sagt fornøyd med Eos M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Takk for alle tips og svar hittil.

 

Har endt opp med å stå fast mellom to kameraer: Sony NEX-6 og Olympus OM-D E-M5. Synes det er helt umulig å velge, begge kameraene har jo fordeler og ulemper. Og det finnes jo ikke noe fasitsvar heller, det er vel i stor grad en smakssak.

 

Har dessverre ikke funnet en butikk som har begge kameraene inne ennå, så jeg tenker jeg venter med den endelige avgjørelsen før jeg får holdt i begge. Får håpe JapanPhoto kan være behjelpelige der :)

Lenke til kommentar

Har endt opp med å stå fast mellom to kameraer: Sony NEX-6 og Olympus OM-D E-M5. Synes det er helt umulig å velge, begge kameraene har jo fordeler og ulemper. Og det finnes jo ikke noe fasitsvar heller, det er vel i stor grad en smakssak.

Er enig i at det er vanskelig å velge mellom de to.

 

Får håpe du får klådd litt på kameraene snart. Edit: Japan Photo har alltid vært behjelpelige med å ta inn ting, når jeg har hatt lyst til å prøve ut noe.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takk for alle tips og svar hittil.

 

Har endt opp med å stå fast mellom to kameraer: Sony NEX-6 og Olympus OM-D E-M5. Synes det er helt umulig å velge, begge kameraene har jo fordeler og ulemper. Og det finnes jo ikke noe fasitsvar heller, det er vel i stor grad en smakssak.

 

Har dessverre ikke funnet en butikk som har begge kameraene inne ennå, så jeg tenker jeg venter med den endelige avgjørelsen før jeg får holdt i begge. Får håpe JapanPhoto kan være behjelpelige der :)

Jeg stod med dette valget for 1 mnd siden og valgte Sony Nex-6 og er superfornøyd. Den har en større sensor enn Olympus, slik at du vil få mindre iso-støy ved bruk av høye iso-verdier. Kameraet er utrolig lite og nett og passer til å være med på tur hele tiden. Bildekvaliteten er upåklagelig. Den har wifi(uten at jeg har hatt spesielt behov/glede av det ennå). Det eneste som jeg syns Olympus slår den på er værtetting, så jeg anbefaler Sony NEX-6. Uansett hva du velger, så vil du bli fornøyd. Begge er kanonbra hybrid kamera :-)
Lenke til kommentar

Jeg stod med dette valget for 1 mnd siden og valgte Sony Nex-6 og er superfornøyd. Den har en større sensor enn Olympus, slik at du vil få mindre iso-støy ved bruk av høye iso-verdier. Kameraet er utrolig lite og nett og passer til å være med på tur hele tiden. Bildekvaliteten er upåklagelig. Den har wifi(uten at jeg har hatt spesielt behov/glede av det ennå). Det eneste som jeg syns Olympus slår den på er værtetting, så jeg anbefaler Sony NEX-6. Uansett hva du velger, så vil du bli fornøyd. Begge er kanonbra hybrid kamera :-)

Kvaliteten på brikka er i mine øyne ikke så stor mellom E-M5 og Nex-6. Det som for meg gjør Nex'n helt uaktuell, er at den ikke har to hjul. Èn på tommel, og en på pekefingern. Det er nok et must for mange som er vant med semi-pro og pro modeller fra tidligere. Værtetting og objektivutvalg er jo også argumenter da. Nex har derimot noen fordeler det og - f.eks en noe bedre søker, en nice time-lapse app, etc.. :-)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at bildekvaliteten til NEX-6 og E-M5 er såpass lik at det ikke er noe å bråke om. Jeg kan være nig med kiskogl at antall ratt å skru på er en ting å vurdere hvis du skal ut a komfort-sonen til helautomatikken.

 

Optikken er også et argument for m-4/3. Det begynner å bli et godt utvalg til NEX-serien også nå; men det som er gromt er ofte en del dyrere enn tilsvarende hos µ-4/3.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Nex mangler en god lysterk vidvinkel (tilsvarende olympus 12/2). Mulig 16/2.8 blir oppdatert en gang.

Nex mangler også et lysterkt portrettobjektiv (noe lengre enn nex 50/1.8).

Heller ingen 2.8 zoomer....

 

Men disse er vel ikke akkurat innenfor prissegmentet "til den jevne bruker".

Lenke til kommentar

Hva mangler Nex som m43 har da?

Ser ikke at det er noe for den jevne bruker som Nex ikke har........

Må si meg enig med ulfgre og lama, synes fortsatt NEX ligger et godt hakk etter mFT på optikk. Men det spørs helt hva man er på jakt etter. For en som ønsker seg et kompakt kamera med kompakt standardzoom synes jeg NEX har blitt et mye bedre alternativ etter at det nye 16-50 normalzoomen kom ut, kanskje det beste alternaitvet. Men for folk som vil ha mer "sær" optikk synes jeg mFT leder blant de speilløse.

 

F2.8-zoomer er nevnt, kan føye til maks tele (210mm på NEX), ingenting tilsvarende 25mm F1.4, ingenting tilsvarende 75mm F1.8, men NEX-utvalget blir stadig bedre.

Lenke til kommentar

Jeg er, somt tidligere nevnt, mer entusiastisk ovenfor µ-4/3 fremfor NEX-serien. Men jeg synes at Karabin stiller et betimelig spørsmål.

 

Jeg syntes at NEX serien startet veldig feil, og kom veldig dårlig ut. Kameraene var veldig "meh" og optikken stod i stil. Jeg merker at det sitter inne hos mange enda; og NEX blir fort puttet i "glem det" listen.

 

I løpet av det siste året, så vil jeg si at Sony har gjot mye for å rydde opp og lage e gode alternativer. Jeg tror man skal bruke alt for mange timer i laboratoriet for å se forskell på bildekvaliteten på NEX-6 o OM-D E-M5, så sensor argument kan parkeres.

 

Når det gjelder optikken, så vil jeg si at det er behovet utover det vanlige som er argumentet. Det jeg liker med µ-4/3 er utvalget i kompakte gode objektiver. Den Sigma-optikken som finnes, er trivelig, men mest et argument for NEX; da brennvidden blir litt feil for µ-4/3.

 

En annen ting jeg synes er en stor fordel for µ-4/3 er at det er mer en leverandør på hus, og det er mange leverandører som støtter det på optikk-siden.

 

Det som skuffer meg mest med NEX-serien er at Sony er ikke istand til å utnytte det faktum at de ha en større sensor enn µ-4/3. NEX-6 sin sensor er ikke utpreget bede enn den som står i Olympus E-M5, mens den som Fuji har i X-E1/X-Pro1 spiser jo disse til frokost - det er ihvertfall min erfaring ;)

 

edit: tyrkleif

edit 2: retitng av dårlig formulering

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her var det mange spennende kommentarer for meg som er nybegynner og ønsker meg et avansert kamera! :)

 

Jeg liker veldig godt tanken på værtettet og ønsker både zoom og mulighet til å ta "sportsfotografier" eller fotografier av dyr/ting i bevegelse.

 

Er det noen kompakt- eller hybridkameraer som kan anbefales i så måte? Og som vil være vesentlig billigere enn f.eks. D7000, 60D, K-30, K-5 osv? (Har bare satt meg inn i en del DSLR foreløpig...)

Lenke til kommentar

Med fare for at det kan virke som avsporing vil jeg argumentere for at man ikke trenger å velge enten eller, men at man likegodt kan gå for begge deler.

Jeg kjente for noen år siden en som hadde helt komplett Leica , Olympus OM og Hasselblad utstyr.

Det kan kalles utstyrs narkomani men han hadde stor glede av det.

Selv har jeg også fisking som hobby og har minst 20 stenger , - men foreløpig kun 2 kameraer........

Lenke til kommentar

De har vel mindre bildebrikke (iallefall de fleste av de), noe som kan resultere i dårligere lysstyrke og dårligere dynamisk omfavn i bildet.

 

Dette må jeg bare påpeke da det ikke stemmer.

 

Panasonic GH3 og Olympus EM5 blant flere andre speilløse systemer har bedre dynamisk rekkevidde enn selv Canon 6D som er fullformat. Til tross for at fullformat sensoren er 4 ganger større i areal og har større sensler har ovennevnte speilløse kameraer bedre dynamisk rekkevidde. (ref akams test av 6D)

 

EDIT: Og lysstyrke/ISO-ytelsen på GH3/EM5 er på nivå eller rett under Canon 5D2 som også er fullformat. Derfor er det ikke så lett å generalisere over forskjellige systemer lengre.

 

Individualiteten er langt større nå hva kameraer angår. Skal man ha god ISO ytelse og god dynamisk rekkevidde kan man velge både APS-C, fullformat OG mft.

 

Eksempelvis er 5D3 ekstremt bra på ISO ytelse, 2,5 trinn bedre enn GH3/EM5, men sistnevnte er fortsatt bra. Men til gjengjeld er det stort, har dyr optikk og veier mye.

 

Et annet eksempel er at Nikon D800 som er 5D3s konkurrent har langt større oppløsning, bedre dynamisk omfang og er generelt sett langt bedre egnet til studio arbeid. Men ikke fullt så bra til sportsfotografering der høy ISO og vill autofokus har mest å si.

 

Så i hvert system og på tvers av systemer har man bruksområder som gjør det ene bedre enn det andre.

 

Det som teller mest er hva du trenger, ikke hva som har best ytelse på en overall basis, for der er det ingen som er best :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...