cremaster Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Min selvbygde PC vil plutselig ikke starte opp. Den kjørte fint hele kvelden mens jeg overklokket. Da jeg skulle restarte slo den seg plutselig av. Jeg har prøvd å skru av PSU, byttet ledning fra PSU til vegg og kontrollert at alle kontakter mellom PSU og hovedkort sitter riktig. Etter at PSU har vært av noen sekunder får jeg ett lite blaff av strøm i det jeg prøver å skru på PC. Hvis jeg holder på knappen inne kommer det gjerne ett blaff til etter noen sekunder. Det samme skjer hvis jeg prøver å skru på ved hjelp av en Hotkey kombinasjon. Systemet er: Enermax EG465P-VE(FMA) på 431W, Epoxrda3+, XP2500, Geil PC3500 RAM, tod WD hardisker, en cdbrenner og en DVDbrenner, floppy, Geoforce Ti 4600, LianLi pc6085 med 4 kabinettvifter. Prosessor kjøles ned av en Swiftech MCX462PLUS med en papst vifte. Håper virkelig noen kan hjelpe Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Har du festet kjøleren skikkelig? har du klokket for mye??? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Prøv å reset bios ved hjelp av pinnen på hovedkortet. Det gjør du ved å sjekke manualen til hovedkortet. Pinnen ser omtrent ut som den du finner på baksiden av harddisker og cd-rommer hvor du kan stille inn komponenten på master el. slave. Prøv det, det funket fint for meg etter at jeg klokket for mye. Lykke til! Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 13. september 2003 Forfatter Del Skrevet 13. september 2003 Ja jeg mener at kjøleren skal være riktig satt på. Mulig at jeg har klokket for mye, men hvorfor skulle det slå ut strømmen slik. Har reseta bios. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 13. september 2003 Forfatter Del Skrevet 13. september 2003 Fikk nå startet igjen. Allt virket ok, jeg sørget for trygge innstillinger. Lagret bios. Så ved ny oppstart at PSUvifta sin RPM sto i rødt. Rundt 1600. Normalt ligger den vel over dette. Hva kan det komme av? Den skrudde seg av igjen noen sekunder senere. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Skru av automatisk "shutdown on cpufan failure". Så skal du se at PCn din står på mye lenger av gangen. Mange vifter gir ikke en jevn nok puls til at du kan ha denne funksjonen skrudd på, da hovedkortet i tide og utide merker at vifta ikke går selv om den faktisk gjør det. Hovedkortet vil derfor skru av pcn da det tror det er fare for at cpu kan ta skade. Cpuvifta skal automatisk regulere seg selv etterhvert som prosessoren brukes mer. Ei normalt stille vifte ligger ofte på det rpm tallet du oppgav: 1600rpm. Så ikke noe unormalt der. Denne hastigheten vil som sagt ofte øke etterhvert som temperaturen gjør det. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 PC gir bare blaff når jeg slår på, så det blir vanskelig å stille inn noe. Det er PSU(strømforsyning) vifta som sto på 1600RPM, noe den ikke har gjort før. CPU kan umulig ha blitt ødelagt, den lå på ca 60grader ved torture test i Prime95. Skjønner heller ikke at noe plutselig kan ha blitt kortsluttet da allt virket normalt en god stund før den skrudde seg av. Jeg fikk den jo også på ett minutt eller så før den stoppet igjen, og da virket allt normalt. Hvis den ene vifta på strømforsyning ikke har fungert kan dette ha ødelagt den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå