Gå til innhold

Kombinere SSD og HDD

Anbefalte innlegg

Når jeg skal bygge en PC som er kun forbeholdt videospill, hvor mye SSD og HDD burde jeg kombinere? Jeg har lest at mer SSD er bedre, men HDD er langt billigere. Jeg vet ikke hvor mye jeg burde investere i lagringsplass på selv PC'en og i eksterne harddisker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjøper det du har råd til. Jo større SSD, jo flere spill for du plass til. Nå skal det sies at SSD er mest brukt til boot/OS og at ikke alle spill har like stor nytte av SSD. Det er selvfølgelig skjermkortet som er viktigst, ved siden av en rask/effektiv CPU og nok RAM. 120GB SSD er en god start, da får du plass til Windows og et par spill.

Lenke til kommentar

Du kjøper det du har råd til. Jo større SSD, jo flere spill for du plass til. Nå skal det sies at SSD er mest brukt til boot/OS og at ikke alle spill har like stor nytte av SSD. Det er selvfølgelig skjermkortet som er viktigst, ved siden av en rask/effektiv CPU og nok RAM. 120GB SSD er en god start, da får du plass til Windows og et par spill.

Jeg tenkte først på hva som er fornuftig. Når du nevnte hvor mye jeg får plass til for 120GB SDD, så fikk jeg en pekepinn og har nå et utgangspunkt. Er GeForce GTX 680 (eller 690), Intel Core i5-3570k og Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 kvalifisert som rask/effektiv nok?

Endret av Hazelhart
Lenke til kommentar

Intel 520 eller Samsung 840 Pro er SSDer jeg tror de fleste her kan være enige om er trygge valg. Av HDDs, så kan jeg ikke tenke meg annet enn Western Digital Black-disker i min egen maskin.

Er penger ikke noe problem, gå for en SSD til OS/programmer og en egen SSD til kun spill, i tillegg en HDD til data. Hvor mye som spares på å ha spill på en SSD mtp. loading tider kontra en HDD, kan jeg ikke kommentere - men jeg selv har tenkt å kjøre et slikt oppsett i min nye build.

Lenke til kommentar
Du kjøper det du har råd til.

Nei! Kjøp etter behov. Sjekk hvor stor plass ditt OS og de mest spilte spillene dine tar og vurder plassbehov ut fra det.

Vanlige Samsung 840 yter bra, har godt omdømme på stabilitet, varighet og har god pris per GB så jeg ville nok satset på den om jeg skulle kjøpe SSD i dag. Pro-utgaven er bedre, men koster såpass mye mer at jeg ikke synes det er verd prisen.

Ha i bakhodet hvor du lagrer ting. Ting som ikke behøver å ligge på SSD bør du legge på HDD.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den vanlige 840 holder lenge til folk som ikke krever for mye av SSD, selv har jeg 840 Pro, men en 840 er absolutt en meget bra SSD som OS disk.

Jeg har OS og viktige programmer på SSD'en, men resten slikt som spill, musikk, bilder etc ligger på RAID5 arrayet mitt. Og det å ha egen SSD for spill, det anser jeg som bortkastet da det kun vil hjelpe på tiden det tar å laste inn spillet/nivelene, så snart det er lastet er det opp til GPU/CPU å ta seg av resten.

Lenke til kommentar

Den vanlige 840 holder lenge til folk som ikke krever for mye av SSD, selv har jeg 840 Pro, men en 840 er absolutt en meget bra SSD som OS disk.

Jeg har OS og viktige programmer på SSD'en, men resten slikt som spill, musikk, bilder etc ligger på RAID5 arrayet mitt. Og det å ha egen SSD for spill, det anser jeg som bortkastet da det kun vil hjelpe på tiden det tar å laste inn spillet/nivelene, så snart det er lastet er det opp til GPU/CPU å ta seg av resten.

Det eneste jeg skal ha på PC'en er spill. Jeg har en laptop for alt annet.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg skal ha på PC'en er spill. Jeg har en laptop for alt annet.

Javel, da er det jo kun et spørsmål om du vil at spillene skal laste fort som fy eller hva. Som sagt så snart spillet er lastet vil ikke en SSD gjøre så mye fra eller til sammenlignet med en vanlig "snurre" disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...