Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forskudd på arv eller pengegave?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har forsøkt å google frem et svar, men blir ikke så mye klokere. Så kanskje noen her kan hjelpe.

Scenario:

Mormor og morfar har tre barn. Det ene barnet dør (min mor), jeg blir arving. Mormor og morfar dør, etterlater seg 600 000 kr. Jeg blir nå gjort kjent med at de to gjenlevende barna har noen år før mormor og morfar dør mottatt 200 000 kr hver.

Mitt spørsmål:

Har disse 200 000 kronene de fikk noe å si for hvordan de ovennevnte 600 000 blir fordelt? Da tenker jeg i et juridisk perspektiv, ikke i et samvittighetsperspektiv. Blir dette automatisk å regne som forskudd på arv?

På forhånd takk for svar. Anonym poster: 924061714a33b176058904e6c9eac312

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen er at gaver av en viss størrelse - 200k er av en viss størrelse) til arvinger ikke skal gå til fradrag i arveoppgjøret.

Vilkårene for at det skal gå til fradrag er at arvelater har bestemt at det skal gjøre det, eller at det vil være i samsvar med arvelaters forutsetninger. Det er den som påstår at forskuddet skal gå til fradrag som har bevisbyrden for at det er i samsvar med arvelaters forutsetninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at gaver av en viss størrelse - 200k er av en viss størrelse) til arvinger ikke skal gå til fradrag i arveoppgjøret.

Vilkårene for at det skal gå til fradrag er at arvelater har bestemt at det skal gjøre det, eller at det vil være i samsvar med arvelaters forutsetninger. Det er den som påstår at forskuddet skal gå til fradrag som har bevisbyrden for at det er i samsvar med arvelaters forutsetninger.

Takk for svar.

Altså, når du sier at det ikke skal gå til fradrag, mener du da at hver av dem skal motta 200k mindre av de 600k i følge hovedregelen? Eller at de 200k ikke har noe å si? (Dette regnestykket blir feil, men håper du skjønner hva jeg mener)

Beklager, jeg er litt sliten i hodet atm. Anonym poster: 924061714a33b176058904e6c9eac312

Lenke til kommentar

Altså, når du sier at det ikke skal gå til fradrag, mener du da at hver av dem skal motta 200k mindre av de 600k i følge hovedregelen? Eller at de 200k ikke har noe å si? (Dette regnestykket blir feil, men håper du skjønner hva jeg mener) Anonym poster: 924061714a33b176058904e6c9eac312

Når jeg sier at det ikke skal gå til fradrag betyr det at man skal se helt bort fra at de har mottatt disse 200k.

Vil skattetekniske forhold kunne spille inn her? En _gave_ på 200.000 utløser vel skatteplikt, mens forskudd på arv går under fribeløpet?

Fullstendig uten betydning.

Lenke til kommentar

Spørsmålet tar utgangspunkt i gave fra foreldre til barn, hvor størrelsen er over årlig fribeløp. Forstår jeg det dithen at dette er skattefritt så lenge giver gjør klart at det ikke er snakk om forskudd på arv?

Er det da et unntak fra:

§ 2. Avgiftspliktig erverv.

Avgift blir å svare av all arv. Det samme gjelder gave eller del av gave til:

a) Noen som på den tid gaven ytes er giverens eller hans ektefelles eller hans samboers nærmeste arving etter loven eller fosterbarn,

Hvordan står dette i forhold til:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/alle-sporsmal/Avgift-pa-gave-til-foreldre/

Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg. Og da blir det følgende jeg som sitter med bevisbyrden hvis det jeg mener dette er feil, korrekt? Anonym poster: 924061714a33b176058904e6c9eac312

Det er du som sitter med bevisbyrden hvis du mener dette skal trekkes fra i arven deres, det er korrekt.

Spørsmålet tar utgangspunkt i gave fra foreldre til barn, hvor størrelsen er over årlig fribeløp. Forstår jeg det dithen at dette er skattefritt så lenge giver gjør klart at det ikke er snakk om forskudd på arv?

Det medfører ikke riktighet. Både arv og gave er avgiftspliktig, uavhengig av hva man kaller det. Rettslig sett er forskudd på arv en type gave.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, motsatt. Dette var jo det du påsto tidligere, og jeg påpekte at det var feil. "Forskudd på arv" er en type gave, det er irrelevant hva man kaller det. Det som betyr noe er hvorvidt mottakeren er arving (på grunn av slekt eller testament) til giveren, og ingenting annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry, kortslutning her. Jeg så det første svaret fra krikkert og koblet det med at TS brukte begrepet "forskudd på arv".

Avgiftsmessig skal da de 200.000 medberegnes når den enkelte skal beregne arveavgift, men IKKE ved fordeling av boet. Med mindre det kan bevises at giver opprinnelig mente det slik. Riktig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, gaver er skattefrie

Uansett størrelse, så lenge det ikke er fra familie?

Kan jeg motta en million kroner fra nabokjerringa uten å skatte annet enn evt formueskatt,

men dersom jeg mottar en mill. fra far, så må jeg skatte/svare arveavgift?

Lenke til kommentar

Men det må finnes noen begrensninger her, som gjør at ikke min far kan gi en million kroner til Ola dunk fra barneskolen, som så gir dem videre til meg og dermed slipper arveavgift? Det sorterer kanskje direkte under svindelloven, forresten..

Lenke til kommentar

Og hvor havner bevisbyrden?

Om Ola Dunk angivelig mottar pengene, prøvde å nekte "nei nei, det er alt for galt! Dette kan jeg ikke ta imot!" men ble påprakket dem, og uka etter finner han ut at sønnen(jeg) trenger dem mer enn ham, og gir dem videre(jeg sier ikke annet enn "å, tusen takk")?

Er det opp til far, Ola eller meg å bevise at gaven faktisk var tiltenkt Ola, eller opp til staten å motbevise det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...