Gå til innhold

[Løst] Plastikk gear, fjerning av fett/gris


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har demontert et gammalt defekt massasjeapparat. Der er det en del gir og tannhjul som jeg tenker å oppbevare til senere byggeprosjekter.

 

Tannhjulene er innsmurt med en gulaktig klissete masse som viser seg være nærmest umulig å vaske av. Siden jeg skal lagre dette innomhus ønsker jeg å fjerne dette stoffet som er påsmurt.

Har prøvd både skurekrem og jif og håndsåpe, men det fungerer bare delvis - dvs jeg får bort mengdene, men det ligger alltid igjen et tynt lag som ikke lar seg vaske vekk. Det ser ikke ut som at fettet oppløses av vanlige vaskemidler.

 

Noen tips hva jeg kan prøve for å få vasket rent slik at overflater ikke forblir klissete?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Takker for tips hittil.

 

Dette har jeg prøvd:

  • Matolje. Fungerer delvis. Nå hadde jeg bare en nesten tom boks matolje til overs. Matolje ser ut til å oppløse fettet noe, men når det er mye av dette fettet så har ikke matolje den helt store effekten. Jeg gjorde noe som kanskje ikke var så lurt etter at fettet hadde vørt i kontakt med matoljen en stund - å prøve å vaske det av med zalo og rennende vann. Dette førte til at fettet antok en enda mer aggressiv form, og ble enda vanskieligere å få vasket bor. Så vann og zalo er ikke anbefalt.
  • Kjøkkenrens Jif. Fungerer bedre enn baderomsrens på dette fettet. Men det er likevel mye arbeid med å få fettet helt bort ettersom jeg ofte må vaske samme området 3 - 5 ganger for å få bort alle rester.
  • Zalo. Funker dårlig. Sammens med matolje, og vann så gjør det at fettet blir enda stivere og klebrig.
  • Flytende håndsåpe (husker ikke navn, men luktet litt appelsin). Bedre enn zalo og dårligere enn kjøkkenrens. Har man kun zalo og håndsåpe for hånden, så velg håndsåpe.

Når det gjelder rødsprit og sitrus, så har jeg ikke fåt tak i dette ennå. Nå har jeg faktisk klart å renset det meste (to deler igjen bare) så jeg ser ikke at det er særlig sansynlig at jeg får testet med rødsprit på fettet.

Lenke til kommentar

Takker for tips.

 

Jeg har klart å rensa ferdig hele greia nå. Brukte for det meste kjøkkenrens da det som nevnt tidligere viste seg å fungere best av det jeg hadde for hånden.

 

Da sier vi at alkohol er best, så jeg setter tråden som løst (med forbehold om at alkohol fungerer så bra som det hevdes).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...