Gå til innhold

Når man søker opp til høyere utdanning, ser man bort i fra irrelevante fag?

Kripling

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med videregående til sommeren og tenker at jeg skal studere informatikk ved UiO eller NTNU etter et år med folkehøgskole, men jeg lurer på om de beregner karakter snitt gjennom alle karakterene eller om de hopper over noen karakterer som er irrelevante. Jeg hørte noen rykter om at de ser bort i fra for eksempel norsk faget når man søker opp til Ifi, er dette sant eller gjelder alle fagene like mye?

Jeg syntes jo selvfølgelig at det er litt teit at karakterene i norsk fagene teller tre ganger mer enn karakteren jeg får i IT tilsammen, men jeg får vel jobbe så hardt jeg kan i norsk hvis det faktisk er så viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er samordna opptak som fordeler studieplassane så vil det være snittet av alle karakterane som er viktig.

Men det kan tenkast at universitet og høgskular som behandler søknadane sjølve (uavhengig av samordna opptak) vil kunne gjere opptak basert på ei skjønnsmessig vurdering.

Mykje på samme måte som at potensielle arbeidsgivere oftast ser mest på kva karakter du har fått i dei viktige faga. Det er få eller ingen arbeidsgivere som bryr seg om kva du fekk i matte på ungdomskulen når du søker på jobb etter fullført høgare utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...