Gå til innhold

Kompatible komponenter?


Hazelhart

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en PC for første gang som skal kun brukes til videospill (alle typer) og jeg har da valgt ut Intel i7-3770k, Asus P8Z77-V Deluxe, Kingston HyperX 16GB DDR3 2400MHz og et vanvittig kraftig skjermkort som GeForce GTX 690 siden grafikk er høyeste prioritering, og etter hva jeg tror jeg har forstått, så er disse delene forenlige med hverandre, men jeg kjøper strengt tatt ikke før jeg er 100% sikker, så jeg ønsker gjerne en "bekreftelse".

 

Jeg håper også at jeg ikke er på fullstendig bærtur med valg av et bra oppsett.

Endret av Hazelhart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til gaming så er i5 mest for pengene http://www.komplett....aspx?sku=660227

like bra, men mye billigere. men når jeg leste litt mer av teksten din så ser jeg at du ikke akkurat går for low-budget :p

 

Vell... 20k er grensen, men jeg er veldig hissig på grafikk, så dette skjermkortet tok kaka. Jeg har heller ingen erfaring, så dette blir bare å lese ren teori om hvordan man bygger PC, så jeg håper dette ikke er det verste oppsettet folk har sett før...

Lenke til kommentar
jeg håper dette ikke er det verste oppsettet folk har sett før...

hehe :p tror ikke du trenger å være redd for det. Skulle veldig gjerne hatt den pc-en selv :p

 

men kan jo gi litt tips. jeg så en test på hw.no for ett år siden hvor de fant ut at 4 Gb RAM var best til gaming. Hvis man hadde mer så ble bare loade-tidene lengre og det ga ikke noe bedre ytelse i spillene. Så hvis du ikke har noen god grunn til å ha 16 så tror jeg du lett kan halvere til 8 :)

Lenke til kommentar

Ja, kan se at du ikke sparer på kruttet her...

 

Uansett, om det bare er gaming som er planen er en i5-3570K omtrent like bra. Punktum.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-3770k-i5-3570k_6.html#sect0

Om du ønsker noe som kan drive med videoredigering og slikt er kanskje en i7-3770K relevant, men da kunne man spart masse på å kjøpe en FX-8350 om det er bare slikt det er snakk om.

Poeng: i7-3770K er like bra som i5-3570K til gaming.

Uansett, så tenker jeg meg at du bare vil ha det beste av det beste, men ha dette i bakhodet.

 

Hovedkortet ser greit ut. 16GB RAM er egentlig ikke nødvendig, men det er ikke så dyrt så det har vel ikke noe å si.

Når det kommer til skjermkortet så har jeg ikke så mye a si annet enn at det er lagd for 2,560 x 1,600 gaming eller multi-monitor oppsett. Om du ikke planlegger å bruke det slik, klarer du deg fint med et GTX 680(flere vil si at den ikke er relevant grunnet GTX 670).

Men igjen, du er vel bare ute etter det beste?

 

Siste jeg anbefaler er en PSU på over 650W, helst mer for optimale forhold. Eller er det ikke så mye mer.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Ja, kan se at du ikke sparer på kruttet her...

 

Uansett, om det bare er gaming som er planen er en i5-3570K omtrent like bra. Punktum.

http://www.xbitlabs....0k_6.html#sect0

Om du ønsker noe som kan drive med videoredigering og slikt er kanskje en i7-3770K relevant, men da kunne man spart masse på å kjøpe en FX-8350 om det er bare slikt det er snakk om.

Poeng: i7-3770K er like bra som i5-3570K til gaming.

Uansett, så tenker jeg meg at du bare vil ha det beste av det beste, men ha dette i bakhodet.

 

Hovedkortet ser greit ut. 16GB RAM er egentlig ikke nødvendig, men det er ikke så dyrt så det har vel ikke noe å si.

Når det kommer til skjermkortet så har jeg ikke så mye a si annet enn at det er lagd for 2,560 x 1,600 gaming eller multi-monitor oppsett. Om du ikke planlegger å bruke det slik, klarer du deg fint med et GTX 680(flere vil si at den ikke er relevant grunnet GTX 670).

Men igjen, du er vel bare ute etter det beste?

 

Siste jeg anbefaler er en PSU på over 650W, helst mer for optimale forhold. Eller er det ikke så mye mer.

 

He he, nei, jeg er ikke bare ute etter det beste. Jeg vil ha kvalitetsvare, men jeg vil ikke bruke mer penger enn hva som er høyest nødvendig for spill, noe som jeg sliter med siden jeg har ingen erfaring. Nå er det så mange som har anbefalt i5 at jeg kutter ut i7, og jeg leste nettopp litt mer om RAM og fikk en konkret pekepinn på det, så jeg ser at 16 GB er overdrevet. Men RAM har da noe å si når det gjelder GHz og CAS Latency? Det eneste jeg vet er at mer GHz og lavere tall på CAS Latency er bedre, men man kan ikke ha det ene uten å ofre det andre, så jeg falt av lasset der.

Endret av Hazelhart
Lenke til kommentar

He he, nei, jeg er ikke bare ute etter det beste. Jeg vil ha kvalitetsvare, men jeg vil ikke bruke mer penger enn hva som er høyest nødvendig for spill, noe som jeg sliter med siden jeg har ingen erfaring. Nå er det så mange som har anbefalt i5 at jeg kutter ut i7, og jeg leste nettopp litt mer om RAM og fikk en konkret pekepinn på det, så jeg ser at 16 GB er overdrevet. Men RAM har da noe å si når det gjelder HGz og CAS Latency? Det eneste jeg vet er at mer GHz og lavere tall på CAS Latency er bedre, men man kan ikke ha det ene uten å ofre det andre, så jeg falt av lasset der.

så lenge du ikke kjøper crappy ram til 10 kr så merker du no ikke så mye forskjell.

du vill uansett få langt over 60 fps i alle spill, og når det er over det så merker du ikke om det er 10 fps mer eller 10 fps mindre :p

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

He he, nei, jeg er ikke bare ute etter det beste. Jeg vil ha kvalitetsvare, men jeg vil ikke bruke mer penger enn hva som er høyest nødvendig for spill, noe som jeg sliter med siden jeg har ingen erfaring. Nå er det så mange som har anbefalt i5 at jeg kutter ut i7, og jeg leste nettopp litt mer om RAM og fikk en konkret pekepinn på det, så jeg ser at 16 GB er overdrevet. Men RAM har da noe å si når det gjelder GHz og CAS Latency? Det eneste jeg vet er at mer GHz og lavere tall på CAS Latency er bedre, men man kan ikke ha det ene uten å ofre det andre, så jeg falt av lasset der.

RAM-hastighet har nesten ingenting å si for en CPU i dag, dagens prosessorer er bygd på en slik måte at de kan sette et titalls oppgaver på vent om de ikke har de nødvendige dataene tilgjengelig i cache (dette kalles Out Of Order execution,) alt av minnedata som ikke er i cache blir satt i en forholdsvis lang kø som gjør at responstid og båndbredde på systemminnet er stort sett irrellevant. I tillegg er det veldig få oppgaver som krever mer enn 25.6 GB/s (1600MHz DDR) med minnebåndbredde, og om man holder på med slikt har man oftest en god del høyere ytelseskrav enn en "puslete" firekjerner.

 

Det betyr ikke at raskere minne ikke har noe for seg, om du for eksempel sikter mot 6000 fps (hvorfor kan jeg ikke svare på) kan jeg forestille meg at raskere minne vil ha en del å si. Om du planlegger å bruke en integrert grafikkprosessor vil minnehastigheten ha veldig mye å si. Dette er dessverre ikke noen av bruksområdene dine, og derfor blir det å kjøpe 16GB med 2400MHz CL7 rimelig bortkastet.

 

På samme måte er forskjellen på GTX 670 SLI og GTX 690 omlag 2-3% og det er derfor de fleste anbefaler GTX 670 SLI over GTX 690...

 

PS:

CAS Latency forteller hvor mange klokker det tar å sette igang en operasjon, ettersom det er vanskelig å motvirke fysikkens lover må derfor CAS Latency øke når klokkefrekvensen øker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...