BJØLSENSKOLE Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Hei! kan noen hjelpe meg med denne oppgavne: Rutherfords kjernereaksjon gikk som kjent slik: 4-H + 14-N ---> 17-O + 1-H a) Vis ved regning at reaksjonen ikke frigjør energi. Her fant jeg summen av massen til H og N og trakk fra summen av massen til O og H, fikk da et negativt tall.. betyr det at massen før reaksjonen alltid må være mer enn masse etter reaksjoen for at det skal bli sendt ut energi? B) Hvor stor kinetisk energi må alfapartikkelen minst ha for at reaksjonen skal finne sted? Denne oppgaven sliter jeg med. TAKKER FOR ALL HJELP! Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 a) Her har du tenkt heilt riktig. b) Du har rekna ut skilnaden i massen før og etter reaksjonen i oppgåve a. Då set du inn denne massen for m i E = mc2. Då har du energien som partikkelen treng. Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 a) Her har du tenkt heilt riktig. b) Du har rekna ut skilnaden i massen før og etter reaksjonen i oppgåve a. Då set du inn denne massen for m i E = mc2. Då har du energien som partikkelen treng. oja, men om jeg setter inn masseforskjellen inn i E = mc2 får jeg ikke da akkurat den energien som mangler før masseforskjellen blir lik 0.. vet ikke om du forstår hva jeg mener.. men hvorfor er det slik at energien som trengs for at reaksjonen skal finne sted er den (massen etter reaksjonen - massen før reaksjonen) Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det manglar energi for at reaksjonen skal kunne skje. Dette er fordi massen etter reaksjonen er høgare enn massen før reaksjonen. Den energien som skal verte til masse, må kome frå ein stad. I dette dømet kjem han frå alfapartikkelen. Får du riktig svar i forhold til fasiten? Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Det manglar energi for at reaksjonen skal kunne skje. Dette er fordi massen etter reaksjonen er høgare enn massen før reaksjonen. Den energien som skal verte til masse, må kome frå ein stad. I dette dømet kjem han frå alfapartikkelen. Får du riktig svar i forhold til fasiten? Må en kjernene ha større masse før reaksjonen for at reaksjonen skal finne sted? Men lurer på en ting til også.. massen i dette tilfelle etter reaksjonen er høyere enn massen før reaksjonen.. For at reaksjonen skal finne sted så mangler det energi.. hvorfor må da den energien som mangler være massedifferansen av dem? (jepp helt riktig svar, takker deg for det!) takker om du svarer på de siste spørsmålene jeg stilte Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Må en kjernene ha større masse før reaksjonen for at reaksjonen skal finne sted? Viss reaksjonen skal skje utan at du tilfører ekstra energi (då tenkjer eg på energi som ikkje er masse), så må reaktantane ha like stor masse eller høgare masse enn produkta. Men lurer på en ting til også.. massen i dette tilfelle etter reaksjonen er høyere enn massen før reaksjonen.. For at reaksjonen skal finne sted så mangler det energi.. hvorfor må da den energien som mangler være massedifferansen av dem? Det er fordi det er den energien du manglar i reknestykket. Energien på venstre side av reaksjonslikninga må vere den same som på høgre side. Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Viss reaksjonen skal skje utan at du tilfører ekstra energi (då tenkjer eg på energi som ikkje er masse), så må reaktantane ha like stor masse eller høgare masse enn produkta. Det er fordi det er den energien du manglar i reknestykket. Energien på venstre side av reaksjonslikninga må vere den same som på høgre side. Oojjaaaaa! E_før = E_etter! TAKKER VELDIG! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå