Gå til innhold

libreoffice 3.6 writer og fordeling av celeller ( ruter ) i tabeler

Anbefalte innlegg

jeg sliter med å få dette programmet til å fordele kolonne riktig hvis jeg velt beste fordeling i menyvalget eller knappevalget på verktøy linjene.

hvorfor klarer ikke programmet å fordel dette riktig når man har vertikal retning på teksten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at kolonnebredden er lik for alle kolonner? Da må du velge alle kolonner og manuelt sette kolonnebredde til det du tror er riktig.

Om du skal bruke bredden fra bredeste kolonne så må du gjøre som om du skulle manuelt endre kolonnebredde på den, men bare kopiere tallet istedet. Så limer du inn samme tallet når alle kolonnene dine er markert.

Det er ikke værre.

Det er vel "Libre Office" du mener?

Lenke til kommentar

jeg bruker valget beste kolonne bredde.

Da skal alt plaser seg etter den plassen de tar

Det som skjer er at en av kolonnen bli flere cm bred som om teksten ( som går vertikalt ) barer tar 1 cm.

problemet er at dette går ut over de andre kolonne som heller ikke blir justert riktig .

her blir det ikke plass til alle teksten

Det er kolonne nr 2 som er problemet her

post-56194-0-36635800-1359325751_thumb.png

Lenke til kommentar

Ok.

Med kun bilde uten overskrifter (nummerering av rader og kolonner) så blirdet kun gjetning.

Da gjetter jeg på at du en eller annen plass har skrevet inn en tekst eller langt ord og så satt tekstfargen på den aktuelle cella til hvit.

Da ser du ikke hva som står der. Slik som denne teksten her...

Lenke til kommentar

Har du tilgang til libere office ?

da kan du fylle ut noen tilfeldige celler med tekst og tall

så tar du og endrer retningen på teksten i enkelte av cellene.

hvis du etter dett også justere bredden på kolonne automatisk , så vil du se at det ikke tas hensyn til høyde på bokstavene ( som nå er blitt bredden), kun lenden på teksten ( som går loddrett )

siden jeg har valgt å gjøre dette på en annen måte så ønsker jeg ikke å bruke så mye tid på det

jeg er også rimelig sikker på at jeg har slett filen

Lenke til kommentar

Aha, jeg tror jeg skjønner.

Du bruker altså Liberty Office, og ikke en skriveleif der du egentlig mener Libre Office. Jeg trodde hele tiden du har brukt den mer kjente Libre Office (LibO).

Liberty Office er jo en veldig lite kjent programpakke som attpåtil er så gammel at siste oppdaterte versjon skriver seg fra 2009, og som altså ikke er i løpende utvikling.

Da vil jeg heller foreslå at du bruker Libre Office, rett og slett på grunn av stabiliteten.

Om du kun skal benytte deg av regnearkfunksjon og prøver å finne et mer "lettstartet" program enn LibO, så anbefaler jeg deg å bruke Gnumeric. Dette er et frittstående regnearkprogram.

Lenke til kommentar

Har testet det du beskriver over, men kan ikke se at LibO oppfører seg på en uønsket måte.

Men det jeg tror problemet kan være er at du forventer at programmet skal justere kolonnebredda til den maksimale bredden som teksten opptar når denne er skråstillt.

LibO (og sikkert flere andre regnearkprogrammer) gjør det på en smartere måte, nemlig.

Når du skråstiller tekst, så er det mest normalt at mange celler på samme rad (overskrift på tabell) skråstilles på samme måte, i samme vinkel.

I dette tilfellet så vil det være naturlig at teksten faller inn over nabocella. Dette er ikke en uønsket respons fra programmet - hensikten er å holde kolonnebredda på en fornuftig bredde.

I motsatt fall vil de skråstilte overskriftene på tabeller i mange tilfeller gjøre at kolonnebredda ved automatisk justering blir alt for bred. Sett for eksempel at du bruker mye tekst på tabelloverskrifta, men at innholdet i kolonnen kun skal være klokkeslett med format "00:00".

Lenke til kommentar

Da dette skjedde brukte jeg versjon 3.6.

Nå har jeg nettop tatt i bruk versjon 4.0

jeg tokk en enkel test i den versjonen jeg har nå

Det er det det samme problemet

prøv følgende:

start opp writer

legg inn en tabell ved hjelp av tabell knappen på verktøylinja. man må velge en del kolonner og linjer

skriv inn tekst og tall i noen av "cellene"

man kan også velger å slå samme en del celler for å få plass til den loddrette teksten

velg en celle med tekst ,og tabellegenskaper -> tekstflyt

velg feltet tekst retning , velg loddrett

i feltet for loddrett justering kan man velge midtstilt

velg så ok knappen

Da vil du se at de blir alt for mye luft rund feltet som har loddrett tekst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...