Quote Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Hei! Jeg lurer kort og greit på om det er lurt å ta økonomi og jus. Tror ikke jeg har nok poeng til å komme inn på rettsvitenskap, og lurer på å ta økonomi og jus siden man tross alt har to forskjellige sider. http://www.hisf.no/n...oekonomi_og_jus Jeg prøver også å finne ut hvilke mastergrader man kan søke på etter man er ferdig med bachelor. Endret 27. januar 2013 av Quote Lenke til kommentar
ggree Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Som du leser av kursbeskrivelsen så vil du oppnå en annerledes kompetanse enn studenter ved rettsvitenskap. Er dette arbeidet noe du tror du vil trives med? Er rettsvitenskap et studie du har veldig lyst til å komme inn på? Endret 28. januar 2013 av ggree Lenke til kommentar
ggree Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) En viktig ting du kommer til å lære iløpet av livet er at ingenting haster. Ta deg noen pauser og ta deg tid til å oppleve verden rundt deg. Hvorfor må du starte på studiet med en gang? Er jusstudiet et genuint ønske vil det ikke ha noe å si om du starter som 19-åring eller 22-åring. Miljøet ved universiteter er langt fra det samme som på videregående skole. Langt fra alle starter rett på videre utdanning. Snittalderen ved mange studier er langt over 20. Du vil med andre ord ikke skille deg ut dersom du tar en liten pause for å ta opp fag. Ofte er faktisk de litt eldre mer ettertraktet enn yngre i arbeidslivet. Tar du et år med pause har du tid til å reflektere og modne, og er gjerne litt klokere. Hvorfor gi opp drømmen om jusstudiet bare fordi du ikke kommer inn med en gang? Husk at du kan oppnå alderspoeng. Du kan også ta et årsstudium (60 studiepoeng) ved et universitet/høgskole. Da får du to ekstrapoeng. Det skal faktisk ikke så mye til for å heve snittet! Endret 27. januar 2013 av ggree 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Rettsvitenskap er ikke et fag jeg har veldig lyst til av hele mitt hjerte, hvis du skjønner. Det er en ordentlig utdanning, og virker mer interessant enn mange andre valg jeg har. Jeg er 20 år, og det er egentlig på tide å begynne med utdanningen min. Jeg er samfunnsengasjert, liker å hjelpe folk, "skoleflink", og tror egentlig rettsvitenskap kan passe til meg. Jeg har lurt litt på å ta årsstudium i rettsvitenskap på samme skole (HiSF), men er litt usikker på om det blir noe annerledes. Da kan man "søke fritak" for første året på master rettsvitenskap, vet du om det blir enklere å komme inn på master rettsvitenskap 2. året når man har tatt et årsstudium? Konkurrerer jeg da på lik linje med de som har gått 1. året? http://www.hisf.no/no/studietilbod/oekonomi_og_leiing/jus Takk for godt svar, forresten. Økonomi og jus kan jo høres smart ut, men er litt usikker på om det er smart. For det første, så blir man ikke like flink i økonomi som én som kun har studert økonomi, og ikke like flink i jus som en jurist. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Det blir ikke lettere å komme inn på masteren etter å ha tatt et årsstudium, forutenom at du får 2 tilleggspoeng. Men disse får du for hvilket som helst årsstudium, eller for militærtjeneste eller FHS. Jeg er også ganske skeptisk til "økonomi og jus". Man lærer ikke jussen godt nok til at man har noe særlig utbytte, ettersom det desidert viktigste man lærer av å ta en juss-grad er juridisk metode, og man ikke får den grundige kjennskapen til dette ved å ta "økonomi og jus". Det materielle man lærer er fort utdatert, det man må lære som student er å lære seg jus, om du skjønner. Der har jeg ikke så veldig tro på bachelorstudier som det du nevner. Hvordan ser snittet ditt ut? Og hvor i landet er du fra? Endret 1. februar 2013 av Herr Brun Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2013 Jeg er litt usikker på hvordan snittet ser ut, på vitnemålet så teller man vel med alle karakterene fra vg1, vg2, vg3 - med enkelte unntak? Dersom man kun går ut i fra snittet fra VG3, altså påbygging til generell studiekompetanse, så ligger jeg på rundt 4.7 første termin. Regner jeg med vg1, vg2 og vg3 så blir det rundt 4.5. Jeg er fra Sogn og Fjordane. Er litt skeptisk til økonomi og jus for akkurat de grunnene du nevner. Man blir en person som vet lite om mye, og ikke mye om lite - det er vel veldig negativt. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 Det blir ikke lettere å komme inn på masteren etter å ha tatt et årsstudium, forutenom at du får 2 tilleggspoeng. Men disse får du for hvilket som helst årsstudium, eller for militærtjeneste eller FHS. Hva tror du om denne planen? 1 - Jeg tar et årsstudie i Jus (http://www.hisf.no/no/studietilbod/oekonomi_og_leiing/jus) eller går på Økonomi og Jus 1 år. Begge disse to gir, etter søknad, kan gi fritak for første året på rettsvitenskap i Bergen. Blir det dermed enklere for meg å komme inn? Vet ikke om du misforstod meg første gang jeg spørte, jeg var kanskje litt uklar. Regner egentlig med at det blir enklere å komme inn, siden det er muligheter for at noen dropper ut etter 1. året. 2 - Dersom jeg ikke kommer inn etter årsstudiet, så fortsetter jeg på bachelorgraden i økonomi og jus. 3 - Samler inn alderspoeng, og får eventuelt fullført bachelorgraden før jeg begynner på rettsvitenskap. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Det blir ikke enklere å komme inn, nei. Du må søke via samordna opptak, som alle andre, og så søke om fritak for første avdeling. Jeg mener dermed du heller bør studere økonomi mens du sanker alderspoeng. Kanskje finner du ut at økonomien holder alene, og du vil bli siviløkonom, eller så kan du bytte etter en bachelor (om du antar du kommer inn med alderspoeng). Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 http://www.hisf.no/no/studietilbod/oekonomi_og_leiing/oekonomi_og_jus "Med fullført bachelorgrad kan du søkje opptak til masterstudium ved Norges Handelshøyskole. Du må då ha eit ekstra emne i samfunnsøkonomi i bachelorgraden din ved HiSF." Det står det samme som på Økonomi og Administrasjon, så man kan tydeligvis bli siviløkonom ved å gå Økonomi og Jus på samme måte som med ØkAd. Skulle da tro at Økonomi og Jus var bedre enn ØkAd, siden man også kan slippe førsteåret på rettsvitenskap. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Selvfølgelig, det gjør jo at du slipper førsteåret på jussen om du faktisk kommer inn. Samtidig er det jo sånn at det, som nevnt over, gir mindre fordypning i økonomi når du også skal ta jussfag. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 Ja, den ser jeg. Det blir selvsagt et vurderingsspørsmål. Fordelen med det er jo at jeg i teorien kan bli ferdig med rettsvitenskap på ett mindre år dersom jeg velger økonomi og jus, kontra ØkAd. Ulempen blir som du sier, at jeg ikke får like mye fordypning i økonomi - men her bruker man vel litt tid på administrasjonsfagene også, så kanskje det går opp i opp? Det er så utrolig vanskelig med hva man skal utdanne seg som. Rene jungelen. :\ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå