Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rane en bensinstasjon

Cooky

Anbefalte innlegg

Dersom jeg helt hypotetisk sett bryter meg inn i en bensinstasjon etter stengetid, som det på øyeblikket ikke befinner seg noen personer i, tar litt sjokolade og/eller potetgull pluss noen tusen kroner fra kassa, og jeg blir tatt for dette, hva vil straffen sannsynligvis bli?

Et annet spørsmål:

- Har bensinstasjoner vanligvis overvåkningskameraer, eller noen andre former for alarmer (både bensinstasjoner i "ødemarken", på tettsteder og i storbyer?

Dette er noe jeg bare helt hypotetisk sett lurer på.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Freak.no er den veien >>>>> klikk

- Har bensinstasjoner vanligvis overvåkningskameraer, eller noen andre former for alarmer (både bensinstasjoner i "ødemarken", på tettsteder og i storbyer?

Dette er noe jeg bare helt hypotetisk sett lurer på.

Ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det du beskriver er et grovt tyveri, ikke et ran. Jeg antar straffen ville blitt rundt 30-60 dager fengsel, hvorav en del ville vært betinget, forutsatt at du ikke er tidligere straffedømt for vinngsforbrytelser. Samfunnsstraff kunne også vært aktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg så en som gjorde det du beskrev; tok litt penger og en god del sjokolade...mens det var både kunder og ansatte i butikken. Politiet ble tilkallt, men hadde ikke mulighet til å komme. Tyven tok seg derfor god tid, og var flere ganger ut og inn med hendene full av sjokolade. Ingen gjorde noe; vet jo aldri om han har en kniv på innerlommen. Etter det jeg vet fikk ikke denne personen noe straff.

Jeg kjenner også en som "ranet" en bensinstasjon med en lekepistol. Han fikk ikke med seg noe (de ansatte så at det var en lekepistol). Han fikk derimot rundt 2 uker i fengsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du beskriver er et grovt tyveri, ikke et ran. Jeg antar straffen ville blitt rundt 30-60 dager fengsel, hvorav en del ville vært betinget, forutsatt at du ikke er tidligere straffedømt for vinngsforbrytelser. Samfunnsstraff kunne også vært aktuelt.

Du har rett i at det er grovt tyveri (innbrudd er stort sett grovt tyveri, jf. annet ledd i § 258), men det gjør ikke at det ikke er "ran". "Ran" er ikke et begrep brukt i straffeloven, og at noe er "grovt tyveri" betyr ikke at det ikke er "tyveri" (for å være grovt tyveri må det jo være tyveri).

Uansett, strafferammen for grovt tyveri er fengsel inntil 6 år. Å spå hvor mye straff du får er forholdsvis vanskelig, men i det lille jeg fant av rettspraksis helt kjapt har Høyesterett blant annet uttalt at det ved grovt tyveri som hovedregel bør anvendes ubetinget fengsel av "ikke ubetydelig varighet". Du får med andre ord en tid bak lås og slå. Og ja, det er videoovervåkning på de aller fleste bensinstasjoner. (dersom du ikke engang gidder å planlegge nok til å finne ut av det, tror jeg for øvrig ikke din ranskarriere blir særlig vellykket)

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tar litt sjokolade og/eller potetgull pluss noen tusen kroner fra kassa,

Tror du er litt optimistisk om du forventer å finne noen tusen kroner i kassen etter stengetid på en bensinstasjon. Det som ligger igjen i kassen etter at oppgjøret er unnagjort og butikken stengt er som regel bare vekslepengene for dagen etterpå, om de ikke er låst inn i safen. Det er så lite penger at dersom du regner det om i tiden bak murene får du en timesbetaling selv polske arbeidere hadde ledd av.

Ellers vil jeg anbefale deg å heller satse på andre aktiviteter som for eksempel fallskjermhopp eller alpint om du trenger noe som gir deg spenning i hverdagen. Det ser mye bedre ut på CVen enn noen uker bak murene for bensinstasjontyveri når du skal finne noe ærlig arbeid å utføre.

Lenke til kommentar

Du har rett i at det er grovt tyveri (innbrudd er stort sett grovt tyveri, jf. annet ledd i § 258), men det gjør ikke at det ikke er "ran". "Ran" er ikke et begrep brukt i straffeloven, og at noe er "grovt tyveri" betyr ikke at det ikke er "tyveri" (for å være grovt tyveri må det jo være tyveri).

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Ran er absolutt et begrep i straffeloven, og krever at det er øvet vold, tvang eller fremsatt trusler mot noen under tilegnelsen av gjenstanden, se strl. § 267.

Lenke til kommentar

Da er nok ikke dette en så god ide allikevel. Helt hypotetisk sett selvfølgelig.

Men dersom det å bryte seg inn i en bensinstasjon og stjele litt potetgull/sjokolade og litt småpenger regnes som "grovt tyveri", hva regnes da som "vanlig (simpelt) tyveri"? Og hva er strafferammen for dette?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Da er nok ikke dette en så god ide allikevel. Helt hypotetisk sett selvfølgelig.

Men dersom det å bryte seg inn i en bensinstasjon og stjele litt potetgull/sjokolade og litt småpenger regnes som "grovt tyveri", hva regnes da som "vanlig (simpelt) tyveri"? Og hva er strafferammen for dette?

Inntil 6 måneder i fengsel for nasking. Det vil om så si en tyggis til 5 kr.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

§ 258. Grovt tyveri straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Ved avgjørelsen av om tyveriet er grovt skal det særlig legges vekt på om tyveriet er forøvd ved innbrudd (§ 147, første ledd) eller fra person på offentlig sted, om gjerningsmannen har vært forsynt med våpen, sprengstoff eller lignende, om tyveriet gjelder en betydelig verdi eller om gjerningen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art.

For vanlig tyveri er strafferamma fengsel i 3 år, og for grovt tyveri er strafferamma fengsel i 6 år.

Uansett så er det fleire ting som taler for at eit slikt innbrudd vil være rekna som grovt tyveri:

-Det er snakk om eit innbrudd

-Det vil nok være stor sannsynligheit for at gjerningsmannen bærer farlig gjenstand (brekkjern?)

-Verdien av det som blir stjålet (og til ei viss grad det som blir øydelagt) speler inn

-I tillegg så kan ein nok også kalle dette for "samfunnsskadelig art" dersom ein bruker ein streng definisjon. Særlig vil dette være aktuellt dersom innbruddet fører til at den einaste bensinstasjonen ute i "ødemarka" må holdast stengt i ei periode.

Når det gjeld dette med overvåking og alarm så har slike system blitt så billege, enkle og med god kvalitet at det nok finnes svært få butikker som ikkje har investert i slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...