Eivinde Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Hei (hjelp)! Jeg har et lite prosjekt på gang, der meningen er å benytte en boks kjøpt via eBay for å få en form for leaving-/coming home-funksjon på lysene i min '00 A4 Avant. Boksen trenger et signal for opp-/igjenlåsing (fra sentrallåsen), og etter å ha studert koblingskjema har jeg funnet signalet som går fra styreenheten for sentrallåsen (pumpa til høyre bak panel i bagasjerommet) som eneste alternativ. Problemet er bare at her er det signal også når øvrige brytere for blinklys betjenes, og jeg trenger derfor en diode som jeg kan ta ut signal til leaving-/coming home boksen bak. Har kikket i nettbutikken til Elfa (link), men her er det så mye å velge mellom, og mange parametre jeg ikke har peiling på hva er. Så da kommer spørsmålet, hva er den greieste dioden å bruke til 12V styrestrøm i bil? Takk! Endret 27. januar 2013 av Eivinde Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Vanskelig å svare når vi ikke vet hvor mye strøm den må tåle. Har du mulighet til å koble inn et amperemeter der du skal ha dioden, og måle hvor mye strøm som faktisk går der når sentrallåsen blinker med lysene? Du trenger en diode med "spärrspenning" på minst 15V (ladespenning er jo ca. 14,4), og "framström" høyere enn du måler med amperemeteret. Resten av kolonnene/parameterene kan du egentlig bare la være å bry deg om. Er det bare styrestrøm til et rele eller evt. to (separate for høyre+venstre) som kommer ut fra sentrallåsenheten, så holder det med f.eks. en slik (tåler 135V og 1000mA -et vanlig bilrele trekker ca 100-200mA pr stk) Om det mot formodning ikke er noe rele; 4x21W blinklyspærer gir 84W, pluss litt ekstra for sideblinklys/speil/varsellamper, runder opp til 96W på 12V, eller 8A. Dioden må i så fall tåle 8A strømgjennomgang, og sperre for spenninger på minst 15V -da må du ha noe i retning av denne. Endret 30. januar 2013 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg har en del skilledioder liggende fra ett tenningskuttprosjekt jeg hadde, de skal tåle juling Lenke til kommentar
Eivinde Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Takk for godt svar og forslag Rognmo! Nå føler jeg meg litt klokere i forhold til hva jeg skal se etter. Hva er spesifikasjonene på diodene du har Rice? Store som kinaputter?? Gi meg gjerne en PM hvis du skal selge noen og kan konkurere med Elfa på pris! Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Nei, de er ganske små, men skulle klare ganske mye etter hva jeg kan huske. De ligger bare her en eller annen plass, så hvis jeg finner de kan du få dem EDIT: No luck, aner ikke hvor jeg kan ha lagt de.. Skal lete litt i morra så får du en pm om jeg finner de Endret 28. januar 2013 av Hardboiled Rice Lenke til kommentar
Eivinde Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Takk for det! Tar gjerne imot hvis du finner noen, evt. bytte hvis jeg skulle ha noe liggende du kunne ha brukt for. Blir nok ikke før neste uke jeg evt. bestiller noe fra Elfa. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Finner ikke dessverre, men bestill på ebay.. Koster ingenting Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Jeg lurer litt på hvordan du har tenkt å løse dette med en diode.. Hvis du har styrestrømmen til pumpa som driver sentrallåsen burde jo ikke den ha spenning også når blinklys er aktivert for da ville den jo vært i drift hver gang blinklyset ble aktivert av en eller annen grunn? Har du koblingsskjema jeg kan få se? Men for å svare på spørsmålet, hvis du vil ha en diode som tåler 8A/14,4V, så ville jeg brukt en diode som tåler et minimum av 20A på 20V. Det er skjeldent en fordel å operere en diode helt på grensen til hva den tåler fordi du mister ekstremt mye spenning på det (forskjellen kan være fort fra 0,5V til over 1V). Det du skal se på er en diode som tåler minimum av 10A på 20V VR (Reverse Voltage), og har VF (Forward Voltage) på rundt 0,6V. Sistnevnte er viktig for det er spenningsfallet som ligger over dioden. Har du 1V spenningsfall vil du miste 1V i kretsen, noe som på et 12V-anlegg har ekstremt mye å si (det kan fort resultere i en forskjell på over 25% i lys ut fra pærene hvis du likeretter strømmen til pærene). Det er viktig at isåfall en slik diode står montert i friluft eller er festet til tilstrekkelig kjøling, for den vil bli varm. Endret 3. februar 2013 av gxi 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Jeg lurer litt på hvordan du har tenkt å løse dette med en diode.. Hvis du har styrestrømmen til pumpa som driver sentrallåsen burde jo ikke den ha spenning også når blinklys er aktivert for da ville den jo vært i drift hver gang blinklyset ble aktivert av en eller annen grunn? Har du koblingsskjema jeg kan få se? Koblingsskjema hadde absolutt vært greit, ja. Jeg tolket det dithen at han har en egen utgang fra styreenheten som kun går til å blinke hhv en og to ganger med blinklysene, enten med eller uten releer på et eller annet vis, og at selve opp/igjen-låsinga ble styrt av en annen utgang fra sentrallåsstyreenheten. Lenke til kommentar
Eivinde Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 Mente det slik Rognmo har tolket det. Styreenheten sitter sammen med pumpa som sørger for over-/undertrykk til låsing/opplåsing av dørene. Takk for tipsene gxi! Skal studere koblingsskjemaet igjen, har bare kikket litt raskt en gang (på verkstedet der jeg jobber), før jeg prøver å bestille noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå