Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pauser ved mobiltjeneste

mrala

Anbefalte innlegg

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Jeg arbeider i mobiltjeneste, noe som innebærer at jeg er på oppdrag i hele østlandsområdet der jeg bare kjører fra sted til sted i firmabilen.

Betyr dette at jeg kan kreve at pausen min skal være regnes med som en del av arbeidstiden siden jeg ikke har tilgang til pauserom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to alternativer - "fritt kan forlate arbeidsplassen" eller "har tilfredsstillende pauserom". Dersom du kan forlate arbeidsoppdraget i pausen har du ikke krav på å få den medregnet i arbeidstiden.

Lovbestemmelsen sier "Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden.".

En normal tolkning av en slik "eller"-setning er "hvis X eller Y så følger Z", altså at kun en av betingelsene må være oppfylt.

"Arbeidsmiljøloven; Kommentarer og praksis" Atle Sønsteli Johansen og Einar Stueland (red.) ser ut til å være enig i at kun en av betingelsene må være oppfylt for at pausen skal regnes som arbeidstid:

Pausen regnes i utgangspunktet ikke med i arbeidstiden. Men hvis arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsplassen i pausen, står vedkommende i realiteten til disposisjon for arbeidsgiveren, jf. § 10-1 (1), og pausen regnes da med i arbeidstiden. Partene kan ikke fritt bestemme at arbeidstakeren skal stå til disposisjon. Det kan bare gjøres hvis det er nødvendig at arbeidstakeren ikke har helt fri i pausene.

Også der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom er pausen arbeidstid. Tanken er at pauser skal brukes til avkopling, hvile og spising, og hvis pauserommet ikke holder en viss standard (se Forskrift om arbeidsplasser og arbeidslokaler av 16. februar 1995 nr. 170), eller hvis det overhodet ikke finnes noe pauserom, får ikke pausen ønsket kvalitet. Hvis arbeidstakeren bare av og til ikke har tilgang til et tilfredsstillende pauserom (når vedkommende er ute på oppdrag eller lignende), regnes pausen disse dagene som arbeidstid, mens pausen ellers anses som arbeidsfri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...