*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Hallo alle sammen, jeg kjøpte meg ett lite forsterker kit fra Kina, forventet ikke stort da jeg betalt under 60,- inkl. frakt. Var mest ute etter å bygge noe, så denne kunne være kjekk. Vel den er nå satt sammen, med kjøle ribbe og det hele, men litt som forventet, så fungerer den ikke 100%. Saken er den at den fungerer faktisk veldig bra, i en 15-20 sekunder. Men så kommer det snikende en forvrengning av lyden som raskt stiger. Samtidig hører man at transformatoren begynner å slite, i form av økning i brum. Slår den av og på, så er alt i orden igjen, i 15-20 sekunder. Det jeg har testet så langt, er 2 forskjellige AC transformatorer, og en DC (bare for å teste). Alle 3 gir samme resultat. Har ikke noe skjema på denne, men her noen bilder. Kittet er nesten "Idiot" sikkert. Tror ikke jeg har satt det feil sammen. Noen som tør å prøve å stille en diagnose, basert på det jeg forklarer her? Hadde vært morro å fått den til å funke 100% Her er noen bilder fra nettet: Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Hva slags impedans kan den drive? Hva er impedansen på høyttalerne? Bare en tanke. Vet ikke om en slik mismatch vil produsere et slikt symptom. Bruker du bipolar psu? Ser ut til at den trenger det med tanke på terminalene. Eller altså, trafo med senter-tapp. Endret 27. januar 2013 av Stefanus Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Hva slags impedans kan den drive? Hva er impedansen på høyttalerne? Bare en tanke. Vet ikke om en slik mismatch vil produsere et slikt symptom. Bruker du bipolar psu? Ser ut til at den trenger det med tanke på terminalene. Eller altså, trafo med senter-tapp. Jeg bruker en vanlig 12v AC transformator (30va) uten senter tapp, og kittet er koblet slik at det skal kunne gi 2x18W. (OCL) Ingen jording. Høyttalerne er 8 Ohm. Specifications Supply Voltage: +/- 9-12V AC (+/- 12V DC) Output Power: 2x 18W, 1x 36W Current consumption: 3A maximum Input impedance: 500K Ohms Input sensitivity: 250 mV Signal to noise ratio: 80 dB Frequency response: 20 - 20,000 Hz � 1 dB Distortion: 0.5 % maximum Load impedance: 4 - 8 ohm Dimension: 90mm x 40mm x 25mm Endret 27. januar 2013 av *Petter* Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Skal forsterker-IC-ene være elektrisk adskilte? Da jeg bygde slikt måtte man huske en sånn glimmerskive eller hva det nå het for å isolere IC-ene elektrisk fra kjøleribba. Edit: Glimmerskive og plast-bolter. Endret 27. januar 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Supply Voltage: +/- 9-12V AC (+/- 12V DC) Det ser da ut som den trenger senter tapp spør du meg. Sedsberg: God idé. Mylar insulator eller noe slikt Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Skal forsterker-IC-ene være elektrisk adskilte? Da jeg bygde slikt måtte man huske en sånn glimmerskive eller hva det nå het for å isolere IC-ene elektrisk fra kjøleribba. Edit: Glimmerskive og plast-bolter. De er adskilte med en silikon "lapp", samt at det er plasthylser i hullene på utgangs transistorene. Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Det ser da ut som den trenger senter tapp spør du meg. Sedsberg: God idé. Mylar insulator eller noe slikt Men da skulle det ha fungert, når jeg koblet DC rett inn. Eller ? Så vidt jeg kan se, går jo begge ac inn til likerettern, og man får da en + og en - DC. Men mulig tda2030a får litt høy spenning, 17,1. Noe som stemmer bra med 12vac / 0,7. Kan man "fake" en senter tapp? Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Du kan fake hvis du har doble sekunderer på trafoen med samme spenning. Det er i egentli hva en senter-tappet transformator er, bare de er koblet sammen internt. Ang kretsen. Går gnd terminalen i midten forbi likeretteren og på minus på den ene konidsen og pluss den andre? Slik? Edit: Hvis du skal bruke to sekunderer må du passe på at de er riktig sammenkoblet. Sjekk google Endret 27. januar 2013 av Stefanus Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Du kan fake hvis du har doble sekunderer på trafoen med samme spenning. Det er i egentli hva en senter-tappet transformator er, bare de er koblet sammen internt. Ang kretsen. Går gnd terminalen i midten forbi likeretteren og på minus på den ene konidsen og pluss den andre? Slik? Jepp, bulls eye. Og jeg har en trafo med dobbel sekundær. Den har 4 pinner ut. Hvor pinne 5 og 7, og 6 og 8, er koblet sammen (se bilde). Sekundær siden er koblet slik: På min trafo er det vel en jumper mellom 2-3, på primær siden, da den kun har 2 tilkoblinger for AC inn (4 og 1). Endret 27. januar 2013 av *Petter* Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Ja, da er de altså koblet i parallell. Det su skulle gjort er å koble dem i serie, slik: Og bruke jumperen som sentertapp. Men du vil da få for høy spenning, og muligens for lav strømkapasitet. Du må vel ha en annen transformator tenker jeg. Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Ja, da er de altså koblet i parallell. Det su skulle gjort er å koble dem i serie, slik: Og bruke jumperen som sentertapp. Men du vil da få for høy spenning, og muligens for lav strømkapasitet. Du må vel ha en annen transformator tenker jeg. Nei, kobler jeg i serie vil jeg få 24V og kun 15va. Jeg skal ha 12V og 30va. Tar jeg feil??? Hmm, må vel se meg om etter en annen trafo da. Endret 27. januar 2013 av *Petter* Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Nei du har rett. Men slik jeg forstår det, så trenger du en senter tapp i en slik psu. Jeg kan jo ta feil, er jo ikke ekspert Burde være enkelt for noen andre å svare på dette. Edit: Ellers ville jeg jo selvsagt gått over loddinger og sjekket at alt ser i orden ut. Endret 27. januar 2013 av Stefanus Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Nei du har rett. Men slik jeg forstår det, så trenger du en senter tapp i en slik psu. Jeg kan jo ta feil, er jo ikke ekspert Burde være enkelt for noen andre å svare på dette. Ok, vi får vente og se om det kommer andre svar, litt ergelig dette. Men hva om jeg tar ett DC power med 12v+ og 12v-, denne har egen gnd. Det bør vel fungere, eller? (konvertert ATX power, gir sikkert endel støy, men for en test bør det duge) Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Høres ut som det kan fungere ja. Men vet ikke helt hvordan det blir med en slik pc forsyning. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Vent litt. Er det ikke denne du har? http://www.ebay.com/itm/TDA2030A-Audio-Power-Amplifier-DIY-Kit-Components-OCL-18W-x-2-BTL-36W-/271033517808?pt=US_Home_Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item3f1adb46f0 Der står det 2x12VAC Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Høres ut som det kan fungere ja. Men vet ikke helt hvordan det blir med en slik pc forsyning. Steike!!! Det fungerte :dribble: Da er spørsmålet hvordan jeg kan få det til med AC transormatoeren. Godt å vite at det bare var jording den trengte da. Mange takk så langt. Supert. Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Vent litt. Er det ikke denne du har? http://www.ebay.com/...=item3f1adb46f0 Der står det 2x12VAC Jo da, men det varierer litt hva de skriver. Men hvordan skal den kobles om det skal være 2x12vac inn da? Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Hvis den linken ovenfor er rett så har du den transformatoren du trenger. Bare å koble i serie slik som på bilde. Håper den gir nokk effekt da. Det blir jo i essensen det samme som du nettopp gjorde. 12+ mellom pin 5 og 6/7. 12- mellom 6/7 og 8. Edit: og 24v mellom pin 5 og 8 Edit 2: Ikke glem å koble sentertapp til gnd da Endret 27. januar 2013 av Stefanus Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Hvis den linken ovenfor er rett så har du den transformatoren du trenger. Bare å koble i serie slik som på bilde. Håper den gir nokk effekt da. Det blir jo i essensen det samme som du nettopp gjorde. 12+ mellom pin 5 og 6/7. 12- mellom 6/7 og 8. Edit: og 24v mellom pin 5 og 8 Edit 2: Ikke glem å koble sentertapp til gnd da Ok, bare for å ha det "Te Skje" klart: Pin 5 & 8 inn på hver sin AC inn, og pin 6&7 inn som gnd. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Jepp. Men en ting jeg ønsker å stresse litt siden jeg ikke vet hvilken transformator du har. Det er viktig at sekundærene er koblet riktig. Mål og sjekk spenningene, se om de stemmer slik som jeg forklarte i post #18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå