Gå til innhold

HMKG jan.2014 - Spørsmål om alt innen militæret

Anbefalte innlegg

Halloen!

Er en jente som ble innkalt til f.tjeneste til neste år. Har masse spørsmål om alt innen militæret generelt, og håper virkelig at noen med erfaring kan svare! På forhånd; STOR TAKK for hjelpen. Håper noen jenter også vil komme med noen gode tips her!

Spørsmålene:

1) På innrykkdagen kan jeg velge hvilke avdeling innen garden jeg vil inn på? F. eks kp1, kp2 osv.. Eller blir det valgt etter hvordan jeg presterer fysisk på rekrutten?

2) Er i ganske god form, motivert og har virkelig lyst å være en av jegertroppene, men lurer på hva forskjellen på jegertroppen i kp1 og kp2 er. Kan geværtroppen være noe for meg osgå i tilfelle jeg ikke skulle bli valgt som jeger, eller er de ofte på "vakt" og har svart tjeneste? Tenker at kp1 og 2 er oftere aktive enn gevær..

3) Om jeg blir valgt som jeger, kan jeg velge å bli en skarpskytter, eller? ...

4) På fysiske testen, er det vanlig å løpe 3000m på tredemølle? Håper virkelig på det. Har bedre kontroll over farten min på tredemøllen...

5) På rekrutten, hvordan var do-besøket.. Dette er noe jeg gruer meg mest til, men blir sikkert et vanlig syn når alle andre gjør det samme ute i skauen... Og hvor bader/dusjer man?

6) Hvordan er forholdene mellom jenter og gutter? Spesielt når man skal dusje.. Er det forresten mange (forventer ca 2-5) jenter i jegertroppen?

7)) Når det gjelder gasskammeret/rommet, noen som har noen gode pusteteknikk?

8) Etter f.tjenesten, hva får vi med oss hjem? (uniform, gevær etc..)

9) Står kp1 og kp2 noen gang i sånn uniform med hår på hatten som vakt, eller er det bare drill og musikktroppen som gjør det? Har lite lyst på denne delen av jobben som gardist..

10) Etter rekruttperioden hvordan fungerer ukene og månedene framover for kp1 og kp2? er klar over at man bytter på vakt og felt.. Men hvor ofte og hva blir det mest av svart eller grønn tjeneste? Som sagt, så er jeg mest ute etter harde utfordringer i felt.

11) For jenter: Når "perioden" kommer hver mnd, hvordan fikset dere det med tamponger osv.. Enda en ting jeg gruer meg til...

12) På 17.mai, går kp1 og kp2 i tog eller er det bare drill og musikktroppen som gjør?

13) Har B klasse førerkortet, får jeg noen gang kjørt noe i feltet? Eller må jeg ta feltvognkurs først? Og i så fall når kan jeg ta dette kurset?

Alt i alt gleder jeg meg så sinnssykt til neste år at det er sjukt!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært i Garden, men noen av disse spørsmålene kan jeg likevel svare på, jobber med tidligere gardister.

1) Du blir plassert i KP som har dimmet, eller trenger folk. Tropp har man vel mer mulighet til å påvirke selv. Garden har 7 kompanier, hvorav KP3 er drill, KP5 er Stab og støtte, KP6 er rekrutt og KP7 er BS. KP1, 2 og 4 er like, med 2 geværtropper, 1 jegertropp og 1 eskortetropp.

2) Forskjellen i jegertroppene er styrt av befal, man skal gjennom samme utdanning, men noen forskjeller vil det jo være, også avhengig av når på året du har innrykk.

3) Kan jeg ikke svare på. Men der jeg var i førstegangstjeneste var det litt tilfeldig hvem som ble skarpskyttere. Antar at det vil være en slags seleksjon.

4) Det er ikke vanlig å løpe på tredemølle i noen av Hærens avdelinger, så det tviler jeg på. Gjøres enten på løpebane eller landevei.

5) Vet ikke helt hva du mener, men du får lov til å gå på do hvis du må på do hvis det er det du er redd for? Såklart, hvis man hele tiden må avbryte ting så får du vel etterhvert melding om å holde deg litt til pauser o.l.

Ute i felt så finner du deg bare et sted, bak en busk eller noe for nr1. BC'en pleier å være skjermet uansett. Man dusjer ikke når man er i felt, kan hende man bader hvis det står på programmet, men det er heller ikke vanlig. Du blir nok vant til å ikke dusje på flere dager.

6) Det er egne jentegarderober. Du dusjer ikke med gutta, hvis du ikke vil det da. Forholdet mellom gutter og jenter vet jeg ikke, men det kan ikke være mindre enn de avdelingene jeg har vært i.

7) Gassbua vil uansett være fælt, med mindre du har immunitet mot gassen. Den binder seg til fuktighet, så uansett hvordan du puster så vil det gå rett til øynene, nesen og munnen spesielt når du skal presentere deg selv, men du trenger ikke ta et skikkelig innpust ;)

8) Skjønte ikke helt spørsmålet. Du har all PBU med deg hele førstegangstjenesten, men nei du får ikke ta med deg geværet ditt hjem til mor og far hvis det var det du mente?

9) Alle i garden har spittshina sko og uniform med lue og dusk. Du slipper ikke unna det selv om du er i jegertroppen. Det må du bare bli vant til.

10) Hvor mye svart tjeneste du får er veldig variert og umulig å svare på. Jeg jobber med en som var i Jegertroppen og han hadde en god del svart tjeneste, men likevel mindre enn geværtroppene.

Hvis du er ute etter harde utfordringer i felt, så mener jeg at du uansett har kommet til feil sted. Sier ikke at Garden ikke har hard felt, men havner du i Stormeskadronene til Panser, Infanterikompaniene til 2Bn eller på grensa i GSV, da har du kun felt, uten fokus på vakt i det hele tatt bortsett fra streif og VKP.

11)

12)

13) Du må ta sertifikat på militære kjøretøy ja, det får du hvis det er behov for det. Dvs. skal du kjøre mye rundt i bil, ja da får du kurset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

8) Skjønte ikke helt spørsmålet. Du har all PBU med deg hele førstegangstjenesten, men nei du får ikke ta med deg geværet ditt hjem til mor og far hvis det var det du mente?

Tusen takk for et awesome svar! Men på nr 8 var spørsmålet om uniformen(e) var min(e) til å ta med hjem permanent etter dimmet førstegangstjeneste. Men regner med det ikke er mulig.

Og hva er PBU for noe? Er fortsatt litt sår på forkortelsene :S

Årsaken til at jeg valgte garden, var fordi at det var enten det eller noe annet jeg absolutt ikke ville ha som var ledig igjen. Infanterikompaniene og de andre gøyeste tingene var helt stappet, i og med at jeg ble innkalt til sesjon 2 ganske sent :(

Men mener garden bli ganske spennende det også! Nærmere hjem og greier, samtidig som det er litt greit å ikke bare ha infanterioppgaver hver dag i ett år - litt variasjon. Får bare håpe jeg kommer i jegertroppen.

Til svaret ditt på nr 1: Jeg har innrykk i januar 2014 ;)

Nok en gang- Tusen takk for super svar!

Lenke til kommentar

Kan prøve å fylle ut litt for deg her, var tidligere gardist i KP5.

3) En seleksjon som kingArms nevner stemmer. De tar gjerne hensyn til det du ønsker, selvfølgelig til en viss grad.

6) Det er ikke egne jentegarderober, når jentene dusjer hiver de som oftest opp et lite sign på dusjdøra.

8) Du får med deg det du har brukt mot hud, altså undertøy, sko ol. Uniformer får du ikke med deg hjem nei.

9) Alle i garden har paradeuniform ja. KP 1,2,4,5 står vakt i disse, i tillegg til parader. Har ikke noe å si hvilken tropp du er i.

12) Kun KP3 som går i tog ja, vaktkompaniet har standard vakt.

Endret av Muffinss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

6) Det er ikke egne jentegarderober, når jentene dusjer hiver de som oftest opp et lite sign på dusjdøra.

Serr? Av alle Hærens leire rundt om i kongeriket, så klarer ikke Huseby i Oslo og sette av 1 garderobe for jenter? Merklige greier :p

Endret av KingArms
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

8) Du får med deg det du har brukt mot hud, altså undertøy, sko ol. Uniformer får du ikke med deg hjem nei.

Du får med deg hva enn du vil, men da må du enten betale eller ta fra andre(som er overraskende vanlig) folk eier faen ikke respekt for andres ting når det kommer til å unngå TS...

edit: selvsagt ikke våpen og ammo, lol.

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

1) Nei, garden har fire innrykk i året, og du vil bli plassert i kp1/kp2/kp4 alt etter som når du har innrykk. Unntaket er om du søker deg til en spesiell stillng i kp5, eller presterer dårlig fysisk på rekrutten og blir plassert der.

2) Kp1 & 2 er geværkompani med samme oppbygning. Jegertroppene utgår fra høsten 2013, og vil bli egne jegerpatruljer i Kp5. Kp1, 2&4 står omtrent like mye vakt og har omtrent like mye felt. Kommer an på innrykksdato. Å være jeger er forresten ikke like fett som det høres ut som :)

3) Det vil bli skarpskyttere utstyrt med HK417 i den nye ordningen underlagt Kp5. Marksmen er også i alle geværtroppene i de andre kompaniene.

4) Nei, den utøves utendørs.

5) Du går på do som du ville gjort til vanlig. Det samme gjelder dusjene. På rekrutten (Terningmoen, Elverum) har man do&dusj på hvert soverom. Det er fellesbad på Huseby. I felt driter man i pose, og man dusjer ikke.

6) Tror det blir flere jenter i ditt innrykk enn 2-5 per tropp. Forholdet er som oftest bra, så lenge en gjør sin del av jobben. Dusjing er det ordninger på, man dusjer med samme kjønn.

7) Nei, meningen er å teste om maska er tett samt kjenne på hvordan gassen funker. Først et utpust etterfulgt av et dypt innpust. Grin, la snørra renne og kom deg ut.

8) Alt av materiell som er kroppsnært (sokker, tees, ullfrotte, netting osv)

9) Ja, eksempelvis foran slottet og ved Akershus festning. Hvis du ikke vil stå vakt, søk deg til stab i kp1/2/4 eller en kontorstilling i kp5. kp3 står ikke vakt heller.

10) Oppholdet på gardeleiren innledes med 5 uker med gardeperiode som innebærer sluttet orden og drilling på våpenhåndgrep og regler for vakthold. Perioden avsluttes med et lueløp for å kunne kalle seg gardist (ett døgn med hat). Deretter er det ca 7-8mnd igjen av tjenesten, hvor omtrent 2 av disse er grønn tjeneste, noe fri og resten vakt.

11) Aner ikke. Kontakt helsesøster eller sanitetsansvarlige på leir.

12) Bare Kp3 (musikk&drill). Mulig det er noen vaktparade for det kompaniet som står vakt.

13) Du trenger lappen til MB eller pansret MB for å kunne kjøre forsvarets feltkjørerøy. Lappen tas dersom du får en stilling som kreves det. Ikke ellers.

Håper du fikk noe utav svarene :) Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...