Gå til innhold

"Stakk av fra" utforkjøring


Emancipate

Anbefalte innlegg

 

Og der har vi det igjen: http://www.dagbladet.no/2014/05/04/sport/petter_northug/bilulykke/politi/33114259/

 

- Det er straffbart i seg selv å stikke av.

?!?!?

 

 

 

"Da politiet kom til ulykkesstedet var bare én av de siktede der. Mannen hadde pådratt seg kragebeinsbrudd i ulykken.

 

Den andre siktede hadde stukket fra stedet, og ble funnet av politiet på en adresse i Byåsen i Trondheim.

 

Petter Northugs manager, Are Sørum Langås har bekreftet at ulykkesbilen tilhører skistjernen, men det er ikke brakt på det rene om Northug befant seg i bilen eller ikke.

 

- Det er straffbart i seg selv å stikke av. Man har også en hjelpeplikt etter vegtrafikkloven. I denne saken forlot en av de siktede en som var skadd. Å etterlate personer i hjelpeløs tilstand er også straffbart i seg selv, sier Larsen og utdyper"

 

Tror resten av sitatet sier litt mer om situasjonen, det var her snakk om kragebeinsbrudd. Da stikker man ifra noen som trenger hjelp, regner med at slikt gjør vondt og at den skadde kanskje opplyste om dette, hvis ikke de var i stand til å opplyse om det er det ikke så mye bedre.

 

 

I ettertid har det blitt klart at det var skistjernen selv som kjørte i stor fart i fylla og forlot sin skadete kamerat. Northug ble funnet i sitt hjem i nærheten, etter at politiet hadde søkt etter føreren med hunder. I en spørreundersøkelse på Dagbladet.no tilgir 7 av 10 ham fyllekjøringen, krasjen og å ha forlatt en skadet kamerat. Selv statsminister Erna Solberg kaller ulykken en bagatell som bør glemmes.

 

Hadde bilføreren der i mot vært en tilitsvalgt i partiet Høyre, så hadde det nok ikke vært noen nåde, men oppsigelse på timen uten ankemulighet. Og uten mulighet til å kunne bli politiker for noe parti resten av livet.

 

Likhet for loven? Niks. Statuer et eksempel: Bur ham inne slik at den neste pallen han står på er en han har spikret selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik oppførsel i bil er utilgivelig.

 

Jeg har kjørt forbi stedet flere ganger og kan kom fra 40-sone inn i 40-sone. Begge med fartsdumper. Så har han meid ned stanga i midten av rundkjøringen og fortsatt hatt nok kraft til å løfte autovernet fra bakken.

 

Han må rett og slett ha hatt full gass fra den siste fartshumpen og helt til han traff autovernet. Ingen bremsespor som jeg kunne se.

 

2176971.jpg

Lenke til kommentar

I ettertid har det blitt klart at det var skistjernen selv som kjørte i stor fart i fylla og forlot sin skadete kamerat.

 

Det du skriver her er ganske misvisende. Man får inntrykket av at kameraten var hardt skadd og trengte hjelp. Det som faktisk skjedde var at han var på beina, og hadde ingen større skader. Han oppsøkte selv ambulansepersonalet, og det ble ikke konstatert noen alvorlige skader. Han og Northug hadde også diskutert situasjonen, og det var kameraten som oppfordret Northug til å stikke av.

 

Troverdigheten til din versjon av saken svekkes betydelig når du villeder folk på denne måten.

Lenke til kommentar

Å forlate skadde personer, eller å la bilen stå i veibanen er selsvagt ikke ok.

 

Men jeg reagerer på sakene hvor personen "stikker av" etter å ha kjørt ut av veien hvor bilen ikke står i veien for andre.

 

Har selv kjørt utfor en gang, eneste jeg meldte fra til var NAF som kom å dro meg opp slik at jeg kunne komme meg videre, jeg kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal ringe politiet, sist jeg sjekket hadde ikke politiet vinsjer for å hjelpe til.

 

 

Hadde det vært midt på natten og bilen ikke var kjørbar hadde jeg sikkert reist hjem og heller fikset transport dagen etter.

Endret av Evelen!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du skriver her er ganske misvisende. Man får inntrykket av at kameraten var hardt skadd og trengte hjelp. Det som faktisk skjedde var at han var på beina, og hadde ingen større skader. Han oppsøkte selv ambulansepersonalet, og det ble ikke konstatert noen alvorlige skader.

Northug er ikke medisinsk personell, følgelig vet han ikke om skadene til kameraten er store eller ikke. I trafikkuhell kan folk ofte få indre blødninger. De ser helt fine ut, men dør etter et par timer.

Loven sier at man skal varsle ved ikke ubetydelig personskade. Kameraten hadde brukket kragebeinet, dette er helt klart personskade som ikke er ubetydelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Likevel var altså kameraten i stand til å ta vare på seg selv. Dette trengte man ikke å være medisinsk personell for å vite, da han var oppegående. Dessuten ville ikke ambulansen ha kommet noe raskere til om Northug hadde blitt på stedet. Poenget er at det undergraver troverdigheten av det man skriver hvis man gir inntrykk av at Northug stakk av fra en hardt skadd person når det faktisk ikke var tilfelle.

Lenke til kommentar

 

I ettertid har det blitt klart at det var skistjernen selv som kjørte i stor fart i fylla og forlot sin skadete kamerat.

 

Det du skriver her er ganske misvisende. Man får inntrykket av at kameraten var hardt skadd og trengte hjelp. Det som faktisk skjedde var at han var på beina, og hadde ingen større skader. Han oppsøkte selv ambulansepersonalet, og det ble ikke konstatert noen alvorlige skader. Han og Northug hadde også diskutert situasjonen, og det var kameraten som oppfordret Northug til å stikke av.

 

Troverdigheten til din versjon av saken svekkes betydelig når du villeder folk på denne måten.

 

Jeg kan ikke se at jeg har brukt ordene "hardt skadet" noe sted? Hva du klarer å lese mellom linjene blir ditt problem.

 

I paragraf 12 i Veitrafikkloven står det at man som innblandet i en trafikkulykke ikke uten videre har lov å forlate skadete personer (eller dyr). Å dra hjem for å sove ut rusen er ikke god nok grunn til å stikke av, heller ikke at man fikk lov av kameraten sin. Kragebeinsbrudd er en tilstand som krever medisinsk hjelp og kan ikke regnes som "ubetydelig skade".

 

 

§ 12. Plikter ved trafikkuhell.

Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.

De som er innblandet i trafikkuhell, har gjensidig plikt til å oppgi navn og adresse. Fører av kjøretøy skal også oppgi eierens navn og adresse og i tilfelle motorvognens kjennemerke.

Har trafikkuhell medført død eller skade på person og skaden ikke er ubetydelig, skal de som er innblandet i uhellet, sørge for at politiet snarest mulig blir underrettet om uhellet. Før politiet kommer til stede etter slikt uhell, skal de som er innblandet, ikke forlate stedet uten at det er nødvendig eller politiets samtykke er innhentet. Må en som er innblandet i et uhell som nevnt, forlate stedet, skal han snarest underrette politiet om sin befatning med uhellet og om navn og adresse. Har trafikkuhell voldt materiell skade, og det ikke er noen til stede som kan vareta skadelidtes tarv, skal den som har voldt skaden, snarest mulig underrette skadelidte eller politiet om uhellet.

Kjøretøy som etter trafikkuhell er plassert slik at det kan være til fare eller hinder for trafikken, skal straks flyttes til et egnet sted. Dersom hensynet til trafikksikkerheten tillater det, skal de som er innblandet i uhellet, ha anledning til å foreta oppmåling og oppmerking før kjøretøyet flyttes. Har trafikkuhellet medført død eller alvorlig skade på person, må innblandet kjøretøy bare flyttes med politiets samtykke eller dersom det fører til vesentlig fare eller uforholdsmessig hindring av trafikken om kjøretøyet blir stående til politiet kommer. Må kjøretøy som er innblandet i slikt uhell, flyttes før politiet kommer til stedet, skal de som er innblandet i uhellet, så vidt mulig sørge for oppmåling eller oppmerking av kjøretøyets plassering.

Før politiet kommer til stede etter trafikkuhell som har medført død eller alvorlig skade på person, må spor ikke fjernes og andre forhold av betydning for etterforskningen ikke endres uten at det er strengt nødvendig. De som er innblandet i uhellet, skal søke å hindre fjerning av spor og endring av andre forhold av betydning.

kilde: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å forlate skadde personer, eller å la bilen stå i veibanen er selsvagt ikke ok.

 

Men jeg reagerer på sakene hvor personen "stikker av" etter å ha kjørt ut av veien hvor bilen ikke står i veien for andre.

 

Har selv kjørt utfor en gang, eneste jeg meldte fra til var NAF som kom å dro meg opp slik at jeg kunne komme meg videre, jeg kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal ringe politiet, sist jeg sjekket hadde ikke politiet vinsjer for å hjelpe til.

 

 

Hadde det vært midt på natten og bilen ikke var kjørbar hadde jeg sikkert reist hjem og heller fikset transport dagen etter.

 

Det har med mer om kjøretøyet er i veien spør du meg, om noen ser min MC liggende i grøfta, så vil jeg gjerne at de stopper og sjekker om jeg ligger å dør i skauen like ved, om folk bare lar skjøretøy "Ligge strødd", så risikerer man at det i mindre grad skjer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at jeg har brukt ordene "hardt skadet" noe sted? Hva du klarer å lese mellom linjene blir ditt problem.

 

I paragraf 12 i Veitrafikkloven står det at man som innblandet i en trafikkulykke ikke uten videre har lov å forlate skadete personer (eller dyr). Å dra hjem for å sove ut rusen er ikke god nok grunn til å stikke av, heller ikke at man fikk lov av kameraten sin. Kragebeinsbrudd er en tilstand som krever medisinsk hjelp og kan ikke regnes som "ubetydelig skade".

 

Problemet er måten du ordlegger deg på. Du gir inntrykk av at det var alvorligere enn det det faktisk var. Dette etter et sitat om skadde i hjelpeløs tilstand.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke se at jeg har brukt ordene "hardt skadet" noe sted? Hva du klarer å lese mellom linjene blir ditt problem.

 

I paragraf 12 i Veitrafikkloven står det at man som innblandet i en trafikkulykke ikke uten videre har lov å forlate skadete personer (eller dyr). Å dra hjem for å sove ut rusen er ikke god nok grunn til å stikke av, heller ikke at man fikk lov av kameraten sin. Kragebeinsbrudd er en tilstand som krever medisinsk hjelp og kan ikke regnes som "ubetydelig skade".

Problemet er måten du ordlegger deg på. Du gir inntrykk av at det var alvorligere enn det det faktisk var. Dette etter et sitat om skadde i hjelpeløs tilstand.

 

Nei, problemet er at du antagelig leser innlegget mitt med piggene ute, muligens fordi jeg våger å kritisere Norges skistjerne nummer 1. Jeg skrev:

forlot sin skadete kamerat.

Altså verken hardt skadd eller hjelpeløs, slik du hevder jeg skrev (eller hevder jeg egentlig mente).

 

Legg merke til at vegtrafikklovens paragraf heller ikke skiller mellom hjelpeløs tilstand eller ikke. Enhver som kjører slik Northug gjorde og derved forårsaker at en annen person er såpass skadd at medisinsk hjelp er påkrevd, er pålagt å kontakte politiet og medisinsk personell, og ikke forlate ulykkesstedet inntil politiet gir vedkommende lov til dette. Vegtrafikkloven gjelder i absolutt hele Norge, inkludert privat område, og alle som befinner seg i kongeriket, inkludert Northug.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...