Cabman Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Har en 02 A6 2.0 bensin med klimaanlegg. Dette alternerer mellom varm og kald luft som det selv vil. Motor temp viser ca 90 grader. Var på verksted på fredag å fikk beskjed om at termostat var defekt. Den åpnet å lukket som den selv ville. Har dette noen innvirkning på varmeapparatet eller kan det være andre problemer? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Etter min kunnskap er det en helt ordinær, mekanisk termostat på denne. Disse har ikke en tendens til å variere mellom åpen og lukket tilstand av seg selv. De bruker å "stivne" i en posisjon, slik at man enten ikke har noe kjøling eller har konstant kjøling (den siste er den vanligste). I tillegg til dette så viser motortemp.-giveren konstant og stabil temperatur på motoren. Det gjør den ikke hvis termostaten står åpen og kjøler ned motoren under driftstemperatur. Hvis dette skal være mulig og det du skriver stemmer, så er termostaten defekt slik at den åpner og lukker på feile tidspunkt og temp-giveren på motoren har låst seg på 80-90 grader. Jeg regner med at temp-måleren på dashbordet ikke viser 80-90 grader når bilen er kald, og hvis den ikke gjør det, så er den i orden og da er det ikke termostaten. Hvis termostaten åpner så mye at motoren kjøles ned til 20-40 grader under kjøring slik at varmeapparatet mister varme pga kald kjølevæske, så vil motortemp-måleren på dashbordet vise dette (nåla vil gå ned mot blått). Jeg tror du har noe feil med temp-reguleringen på selve klimaanlegget. Endret 27. januar 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Cabman Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Hei. Takk for svar. Det er elektronisk termostat på denne bilen. Hvis det har noen betydning... :-) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Se der, ja. Mange 2002-modeller av Audi A6 har mekanisk termostat. Det kan forklare at den åpner og lukker seg i tide og utide. Det forklarer likevel ikke hvordan motortemp-giveren viser vanlig motortemperatur (80-90 grader) hele tiden hvis den er i orden, selv når termostaten har kjølt motoren så kald at det kommer kaldluft i varmeapparatet. Termostaten styres nok av motortemp-giveren. Jeg får ikke dette til å stemme hvis det du sier om motortemperaturen på dashbordet er korrekt. Har de feilsøkt på bilen eller var det antagelser uten at mekanikeren hadde sett på bilen? Har du reg-nummet slik at jeg får sjekket litt i forhold til nøyaktig motortype og deler? Endret 27. januar 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Cabman Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Det er bd45975 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det stemmer at det er elektronisk termostat, ja. Har de feilsøkt på bilen eller var det antagelser uten at mekanikeren hadde sett på bilen? Lenke til kommentar
Cabman Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 De har feilsøkt. Termostaten var gåen. Jeg er redd for å måtte begynne å koste på varmeregisteret i tillegg... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Nei, det har ingen sammenheng, annet enn at kjølevæsken går gjennom det. Varmeapparat-registeret skiftes kun hvis det er tett eller lekker. Likevel, så får jeg ikke dette til å henge på greip med det du beskriver, men det kan helt fint være ting jeg ikke har tenkt på. For å redegjøre litt av min tankegang: Hvis termostaten er defekt og denne styres da av motortemp.-giveren som er i orden. Hvorfor vises det da stabil motortemperatur inne bilen? Om du har en eller flere motortemp-givere, så skal skal det vises i bilen at kjølevæsken er så kald at du ikke får varmluft i bilen. I mitt hode vil dette kreve to feil samtidig for at dette skal stemme. Altså, både en defekt termostat og en defekt temp.giver som viser helt normal driftstemperatur på kjølevæsken, selv om kjølevæsken er kjølt ned så mye av den åpne termostaten at kaldluft kommer ut av varmeapparatet. Hva er det jeg ikke har tenkt på her? Du får høre på verkstedet og skifte den, men jeg får ikke dette til å stemme. Igjen, hvis bare termostaten er defekt og kjøler ned motoren så mye, hvordan klarer så temp-giveren som viser temperaturen på dashbordet å overse dette hvis den er i orden? Endret 27. januar 2013 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hvorfor kan de ikke bruke den gode gamle voksfl\ylte termoataten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå