Gå til innhold

Alle koordinater havner feil (tønsberg)


billywillie

Anbefalte innlegg

Lurer på hva jeg gjør feil. Har en tomtom gps og hvis jeg tar koordinatene (lengdegrad og breddegrad) og slår de inn i google maps så kommer jeg riktig. Men problemet er at jeg også har lånt en garmin astro og når jeg tar koordinatene fra den (koordinatene ble tatt i Vestby) inn i google maps så havner jeg i Tønsberg!

 

Fikk også et tips om å legge inn appen Ulysse Gizmos på tlf. Men koordinaten som jeg tok fra gamle mosseveien ble til et punkt i havet utenfor Holmestrand.

 

Eksempel: 59.495724 10.465514 dette er punktet jeg tok ut på gml.Mossevei men i google maps så viser det havet utenfor Holmestrand!

 

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om det er samme referanse. Google maps bruker WGS84, mulig den Garmin enheten er innstillt på et annet format. Sjekk i menyen.

http://en.wikipedia....tes#Coordinates

 

Ja garmin er jo stilt inn i det formatet men tomtom eller tlf. min eller google maps får jeg ikke stilt om noe format på!. Men betyr dette at vis jeg er i nød og ringer etter hjelp og oppgir koordinatene til garmin så vil de begynte å lete etter meg i havet utenfor Tønsberg selv om jeg befinner meg i Oslo! Men hvis jeg bruker tomrtom vil de finne meg!

 

Trodde lengde og breddegrad var likt uansett jeg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom datum er WGS84 i alle maskinene må du sjekke hvilket format koordinatene må ha.

 

Noen GPS'er håndterer grader og desimalminutter (xx* yy.yyy') og noen må ha grader, minutter og sekunder (xx* yy' zzz'').

 

Problemet du beskriver arter seg gjerne slik når det nettopp er denne forskjellen som gjør seg gjeldende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...