Gå til innhold

Hvordan fjerne utløser lyden og fokuseringslyden


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har ett canon eos 500d kamera. Jeg skal i kirken og ta endel bilder, men lyden når kameraet finner fokus (klikkelys) og lyden som kommer når jeg tar selve bildet, blir veldig forstyrrende. Er det noen måte at jeg kan fjerne dette?

 

Har prøvd å se på instillingene i menyen, men har ikke klart å finne ut av det.

 

Håper noen her kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I motsetning til kompaktkamera som gjerne har en høyttaler som avspiller kamera lyden, kommer lyden på et speilreflekskamera av at det faktisk er ett speil og en lukker som beveger seg.

 

Her har du 500D lyden:

http://www.youtube.com/watch?v=Dc8CgmWqJig

 

Om du er avhenig av en totalt lydløst kamera, kan jeg anbefale Nikon J1 eller J2.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Fokusbekreftelsen (pipet) er noe av det første man ser i menyene. På mitt 5D-kamera er det på første siden, og heter "Beep". Av eller på. :)

 

Lyden av lukkeren er ikke noe du kan gjøre noe med, men du kan trøste deg med at du hører lyden høyest siden kameraet er inntil hodet ditt, og det er pipet som er mest forstyrrende av de to. Ellers har 5D mk3 et "stille lukker"-alternativ, hvor lyden reduseres på bekostning av antall bilder du kan ta per sekund. Ikke noe som er på begynnermodellene ennå.

Lenke til kommentar

Speilrefleks lager lyd. Så enkelt er det. Det er bevegelige deler som må flytte på seg når du tar bilde. I motsetning til kompaktkameraer som har høytaler som spiller av en "fake" lukker/speil lyd når du tar bildet så er speilrefleks "the real deal". Face it or leave it.

 

Men det er noen småting du faktisk kan gjøre:

- "Fokuspipelyden" kan skrus av i menyen. "Beep" on/off

- Autofokusmotorlyden er avhengig av objektivet ditt. Objektiver med USM fokusmotor er så si lydløse. 18-55 derimot har tradisjonell motor som bråker litt.

 

Dyrere og mer avanserte kameraer enn 550D har mulighet for "silent mode" der speilet beveger seg saktere enn normalt for å minske støyen. Dette fungerer ikke på xxxD hus, fordi der er speilet fjærbelastet den ene veien. Dyrere hus har motorer begger veier, og da finnes det muligheter for å sakke ned denne bevegelsen.

40D, 50D, 60D, 7D og 5D mark II har mulighet for "silent mode" men kun i liveview. Som resulterer i at det så si er ubrukelig uansett.

 

Skal du ha "silent mode" samtidig som du ser gjennom søkeren, da må du over på 6D eller 5D mark III.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...