tek73 Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 og hvilken skikkelige distro-en er det enklest å begynne med hvis du er windows-bruker ?? Og hvilken distro er mest "selvoppdaterende"? Takker for alle svar? Ps jeg har lest hele faq. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Lindows kanskje? Det skal jo være veldig lett å bruke, pluss at en kan brke apt til å oppdare med. Blandt de som er gratis ville jeg gått for SuSE. Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Både Red Hat, Mandrake og Lyricos er jo ganske enkle da. lyricos ligner også veldig mye på XP, men det er vel ikke det mest intressante når man går over til Linux. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Gnome og KDE er de to mest intuitive og "Windows-aktige" brukergrensesnittene, og er tilgjengelige i "alle" distroer. Debian er vel mest selvoppdaterende, men er (etter min mening) ikke det beste valget for en desktop-maskin. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 RedHat har jeg brukt i flere år, og med apt-rpm er oppdatering og installasjon en lek. Har ikke prøvd SuSE ennå (skal installere det i løpet av uka), men den skal også være ganske grei. Mandrake vil jeg ikke anbefale, siden den prøver å skjule alt for mye for deg (med en grafisk veiviser), slik at det blir vanskelig å bruke dersom veiviser'n ikke virker på akkurat ditt problem..... (noe som skjer ofte nok) Lenke til kommentar
beltazore Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 jeg må si meg helt uenig i at gnome er windows likt. det har kanskje menyer slik som det er i windows. men det er ikke windows likt! Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Ximian ihvertfall (modifisert Gnome) minner mer om gamle MacOS. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 kjører Gnome med "MacOS" "skinn" (dvs. menyen på toppen) funker kjempebra, tar opp nesten ikkenoe skjermplass. Men kan ikke akkurat si at det minner om windows, da. Mac brukere føler seg kansje hjemme (og jeg). Ikke det at jeg har noe særlig erfaring med Mac. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Både GNOME og KDE kan jo se mistenkelig ut som en Mac, med både vindusmeny på toppen (og ikke inni vinduene) og Aqua-lignende «skins», samt diverse visuelle animasjonseffekter. Eller, om man vil, kan begge ligne mistenkelig på Windows, med Explorer-ikoner til Konqueror og Windows-dekorasjoner på vinduene (både som 9x og XP). Eller igjen, om man vil, kan KDE se ut som KDE, og GNOME som GNOME, og disse er unike og nyskapende og ligner hverken på Mac eller Windows (utover det at man har vinduer og knapper og menyer). Linux gir deg valget -- hvor vil du gå i dag? [sett inn bilde av en ørn i soloppgang, og en trumpetfanfare] Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Det er befriende uten desktop pr dato har jeg svært få windowsliknende programmer, bortsett fra XMMS. Midnight Commander har sin inspirasjon fra Norton Commander, som var til MS DOS, Firebird kan vel ikke knyttes spesielt opp mot windows, og irssi definitivt ei, men når en har valget gjelder det jo bare å velge hva som er best for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå