Gå til innhold

[Løst] Synology NAS - problemer med tilgang fra PC


jaadd

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe egnet kategori for tråden, så jeg beklager om denne har havnet på feil sted. Har nylig kjøpt meg en NAS som jeg tenkte å bruke til backup av bilder, og som en felles lagringsenhet for filmer osv. Jeg har lite peiling her, så dere får ha tålmodighet med meg.

 

Jeg har koblet meg til NASen med DiskStation Manager via nettleser, hvor jeg kan styre innstillinger, apps, delte mapper osv. Jeg har fått til å lage en delt mappe, og kopiert filer direkte fra pcen til den delte mappen, men da gjennom DiskStation Manager i nettleseren. Dette var bare for å bekrefte at det faktisk var mulig å flytte filer mellom NAS og PC. Problemet er at jeg ikke får tilgang til NASen direkte fra PCen (på annen måte enn å logge inn på DiskStation Manager via nettleseren).

 

Hvordan kan jeg opprette en nettverksstasjon på PCen som er koblet opp mot en (delt) mappe på NASen? Jeg ønsker å opprette en målmappe jeg kan legge til SyncToy som jeg tenker å bruke som backupprogram.

 

Jeg har prøvd to metoder som står nevnt i brukerveiledningen: "Tilordne stasjon" via Synology Assistant og "Koble til nettverksstasjon" fra Datamaskin-mappen på PCen. I begge tilfellene får jeg melding om at nettverksbanen ikke er tilgjengelig/funnet. Siden manualen ikke sier noe om feilmeldinger og feilsøking er jeg ganske blank her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du oppretter en bruker(på NAS'en) og gir den lese/skrive tilgang til den delte mappen..

Så kan du gjøre det du vil..

 

En bruker med lese- og skriverettigheter til mappen har jeg opprettet. Jeg har også aktivert Windows-filtjeneste. Det jeg ikke får til er å lage en nettverksstasjon av mappen, slik at jeg kan ha den liggende under "Min Datamaskin".

 

Et lite sidespørsmål til oppretting av nettverksstasjoner: Jeg har kalt NASen SYNOLOGY, og den dukker opp under "Nettverk" på Min Datamaskin sammen med "STUE-PC", navnet på datamaskinen. Hvis jeg har forstått rett er "STUE-PC" og "SYNOLOGY" to forskjellige domener (som ligger i samme arbeidsgruppe?)? Og når jeg skal opprette nettverksstasjonen er jeg nødt til å skrive SYNOLOGY\[username] for å endre til rett domene for pålogging?

 

alfi, takk, det var den ene guiden der jeg fulgte ( http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?lang=enu&q_id=454 ), men under steg 2.2 [...] select the backup destination on DiskStation [...] kommer denne feilmeldingen opp: "Nettverksbanen ble ikke funnet". Dessverre står det ingenting om feilsøking og feilmeldinger i disse guidene.

 

Kan det ha noe med brannmurer å gjøre? Vil jeg utelukke/bekrefte alle problemer som kan forårsakes av brannmurer ved å skru de helt av før jeg forsøker igjen?

Lenke til kommentar

I mine nettverk klikk SYNOLOGY og logg inn med brukeren/passord du oppretta,så kan du mappe folderen du har delt..

Det er ikke 2 forskjellige domener men 2 forskjellige nettverks enheter(maskiner om du vil)

 

Har du satt opp arbeidsgruppe under Win/Mac/NSF på NASen? kontrollpanel--->fildeling og priv....

Endret av TaZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...