Gå til innhold

Flere (eksterne) IP-adresser på GET bredbånd

Anbefalte innlegg

Hei.

I følge Get sine hjemmesider skal det være mulig å få inntil fire IP adresser fra deres DHCP servere på L70 abonnementet.

Allikevel får jeg ikke tildelt mer enn én. Noen som har noen erfaringer rundt dette? Stemmer ikke informasjonen på nettsidene deres?

Jeg er klar over at de binder opp IP adresser mot første MAC adresse som kobles opp mot modemet deres. Har tidligere kun hatt routeren min koblet til, så det skal allikevel være tre ledige adresser til meg...

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å sette en switch mellom router og modem. Da vil alt som er koblet til switchen få en ekstern IP, og alt som er koblet til routeren får interne IPer.

Det går sikkert an å konfigurere routeren slik at den lar enkelte PCer koblet til den få IP fra modemet, men det får i så fall andre forklare :)

Lenke til kommentar

Skal ikke si det sikkert, men du må nok ha en switch koblet opp etter modemet og så må du ha en ruter med mulighet for flere WAN om du skal kunne nytte deg av dette. Mener oppsettet er gjort slik at man egentlig skal klare seg uten ruter - dvs at man kan sette opp en switch og koble opp inntil 4 datamaskiner mot dette.

En vanlig hjemmeruter vil alltid ta bare en IP som standard i oppsettet - den har ikke bruk for flere eksternt. Og vil jevnt over ikke vise andre IP-er som er tilgjengelig. Dog finner du tak i de andre IP-ene som kjøres i modemet - så kan du bruke f.eks NAT til route disse mot bestemte IP-er.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Brukte det for mange år siden selv uten noe problem. Er redd du har rett i at de har endret noe. I tilfelle rart at de ikke har oppdatert kundesidene sine.

Har sendt forespørsel til Get i dag. Tar vel noen dager før jeg får svar...

Lenke til kommentar

Hvilket modem har du, forresten? Ser de har et kombinert modem/router. Har du en sånn tviler jeg på du kan bypasse routeren.

Ellers er det nok ikke umulig at Get har begynt å merke at IPv4-adresser begynner å bli en mangelvare, og har valgt å stramme inn. Jeg klarer forresten ikke å finne informasjon på Gets sider om at man kan få flere IPer fra dem lenger. Gidder du å hjelpe meg med en link?

Lenke til kommentar
Link i første innlegg :)

*blind*

Anyway... Jeg har bare 10/2 abonnement, så da får jeg ikke testa her hjemme. Jeg har en ekstra switch liggende, men jeg må innrømme at jeg ikke har vært så veldig lysten på å begynne å koble om. Men, det ville tydeligvis ikke funket uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått tilbakemelding av Get om at man skulle kunne få inntil 4 IP-adresser på M eller større abonnement.

Tilfeldigvis har jeg også fått det til å fungere etter at jeg fikk svar... Mon tro om de måtte enable noe? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...