Gå til innhold

Viktig melding - lytt på radio! Guds eksistens er definitivt motbevist

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Jeg har ingen vrangforestillinger som sier meg at religion er 100% skadelig. For meg er det bare veldig vanskelig å se for meg en fremtid hvor mennesket stadig finner mer og mer kunnskap og samtidig skulle beholde religion. Det er ingenting i bibelen vi ikke kan forklare bedre enn bibelen selv om man ser bort ifra de overnaturlige delene av den.

Og jeg tror jeg må forklare mitt syn på gud/religion litt bedre. Jeg har ingenting imot en personlig tro på noe større enn oss selv så lenge denne troen ikke står i veien for kunnskap, utvikling og menneskets velvære. Det er organisert religion som hindrer utvikling og fremskritt innen vitenskap og menneskets velvære basert på galskap i form av 2000 år gamle setninger jeg har noe imot. Tanken på at en to tusen år gammel bok skal diktere hvordan vi håndterer AIDS er helt hårreisende.

Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å få debbatantene til å skjønne at "Gud" er ett passert stadium ... :hmm: Nå har vi fått bevis for at "Gud" finnes ikke, og dermed er hele grunnlaget for religiøse bevegelser og makt borte. Vi behøver ikke respektere tro lengre, vi kan be de ryk og reis ...

Blir det anarki, eller blir vi alle snille med hverandre og begynner å dele på alt, og hvordan skal vi nå måle våre kulturer opp mot hverandre, eller trenger vi ikke det???????

Det er sånne tanker og jeg vil ha feedback på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger av hvordan de tidligere religiøse reagerer på denne nyheten. For oss som ikke tror på noen gud vil det ha minimalt med effekt rent personlig, og for meg er det vanskelig å se hvordan en annen person vil reagere. Jeg tror dog ikke de religiøse ville taklet det spesielt bra og verden ville ikke hatt det kjempebra på flere år.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Empati, moral, etikk, samvittighet, krav til egen oppførsel, ønske om å styre hvordan man oppfattes av andre. Mye av dette er programmert biologisk, noe avhenger av oppvekst og hva man har lært av folkeskikk.

Ingenting av det kommer fra din gud eller asiatisk religion.

Våre inhumane verdier ligger i vår natur, ikke i religion eller fravær av religion. Om vi lever i overflod og har trygghet og det vi trenger, så blir det lettere å leve sammen på tross av ulikheter mennesker imellom. Om det blir mangel på ressurser blir det for grupperinger der de som skiller seg ut sliter mest. Uavhengig av om det er et religiøst eller et sekulært samfunn?

Mene du med det du skriver at naturen selv sørger for passe med verdier for menneskets verdisystem, og at kjærlige og kompetente foreldre skal stå for forankringen?

Hva med at mange foreldre ikke vil se noen hensikt i å drasse på et lite barn - de har nok med sin egen suksess, i kamp mot alle de andre som også tenker bare på sin suksess?

Barnet kan vel barnevernet ta seg av - vi betaler jo skatt

Og hva ville du selv ha gjort:

1 hvis du ble født inn i det samfunnet du er i nå, med de fordelene det medfører

2 hvis du ble født som en lutfattig i et samfunn som ikke hadde de samme fordelene som nr1, og med ditto fremtidsutsikter

Det avhenger av hvordan de tidligere religiøse reagerer på denne nyheten. For oss som ikke tror på noen gud vil det ha minimalt med effekt rent personlig, og for meg er det vanskelig å se hvordan en annen person vil reagere. Jeg tror dog ikke de religiøse ville taklet det spesielt bra og verden ville ikke hatt det kjempebra på flere år.

Jeg har opplevd mange ateister, som når de har nådd en viss alder (ikke lenge til takk og farvel), plutselig har fått det travelt med å slutte fred med Gud - har du aldri vært borti det fenomenet?

Lenke til kommentar

Hva med at mange foreldre ikke vil se noen hensikt i å drasse på et lite barn - de har nok med sin egen suksess, i kamp mot alle de andre som også tenker bare på sin suksess?

Alle arter av dyr som bruker lang tid på å vokse opp er biologisk programmert til å ta vare på avkommet.

I tilfelle nr.1 vil jeg oppføre meg slik jeg gjør nå. I tilfelle nr.2 ville jeg følt verden som urettferdig og jeg ville kunne rettferdiggjøre mine egne dårlige handlinger.

Jeg har lest om utallige hedninger som med hodet på blokken blir tvunget til å konvertere til bøddelens religion (aka kristendom). Likevel nekter de. Heller dø enn å hedre guds navn.

I will stand firm, I refuse to kneel

The fury in me is divine

My dark grave awaits, my fate is revealed

But I'm not afraid to die

Death! The day to die is here

The sun rides high on the northern sphere

And the executioner sharpens his axe

Shines in the sun

I smile when they tie me down

And hear the sound of the falling blade

Death! Sweet death, relieve me from this world

Death! Sweet death, relieve me, relieve

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd mange ateister, som når de har nådd en viss alder (ikke lenge til takk og farvel), plutselig har fått det travelt med å slutte fred med Gud - har du aldri vært borti det fenomenet?

Jeg er fremdeles ung og har ikke opplevd det personlig. Men jeg kan forsåvidt forstå det. Om det finnes en gud kan det ikke skade å prøve å blidgjøre han litt rett før man skal møte fyren. Det betyr ikke at personen egentlig har noen tro på at gud eller noe mer eksisterer, men at personen har et håp om å slippe unna døden. Veldig veldig få personer vil faktisk dø og jeg forstår av hele mitt hjerte at noen ønsker på en eller annen måte at de kunne fortsette å leve, enten i dette livet eller noe etter døden. Jeg ser ikke på dette som tro, men som frykt. Frykt for å slutte og eksistere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det samme gjelder Gud. Det som gjør at Gud er Gud, er nemlig det at Han uansett ikke helt kan rommes og rasjonaliseres av menneskehjerner.

Kan vi da konkludere med at Gud kommer til å være blant oss, uannsett hva?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alle arter av dyr som bruker lang tid på å vokse opp er biologisk programmert til å ta vare på avkommet.

Ja, det vet jeg - og det er endel andre greier som også er "programmert" helt fra starten, men det forhindrer ikke oss å overse eller overstyre naturen akkurat som det passer oss. Og når den besværlige kirken er totalt og ugjenkallelig nedbrent, så er det vel fritt frem for ytterligere bingopreget manipulasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er fremdeles ung og har ikke opplevd det personlig. Men jeg kan forsåvidt forstå det. Om det finnes en gud kan det ikke skade å prøve å blidgjøre han litt rett før man skal møte fyren. Det betyr ikke at personen egentlig har noen tro på at gud eller noe mer eksisterer, men at personen har et håp om å slippe unna døden. Veldig veldig få personer vil faktisk dø og jeg forstår av hele mitt hjerte at noen ønsker på en eller annen måte at de kunne fortsette å leve, enten i dette livet eller noe etter døden. Jeg ser ikke på dette som tro, men som frykt. Frykt for å slutte og eksistere.

Hvorfor tror du fornuftige folk er redde for å dø? Jeg mener hvis man nå er så redd, kan man jo bare avslutte det selv, akkurat som man behager.

Og når Gud ikke finnes, hva er det å frykte?

Motvilje mot å dø, kan jeg derimot forstå

Lenke til kommentar

Kan vi da konkludere med at Gud kommer til å være blant oss, uannsett hva?

Du står fritt til å konkludere hva du vil med dine likesinnede. Bare ikke forvent at dine konklusjoner har noen form for allmenn gyldighet eller verdi.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du fornuftige folk er redde for å dø? Jeg mener hvis man nå er så redd, kan man jo bare avslutte det selv, akkurat som man behager.

Svaret på hvorfor man er redd for å dø er da veldig enkelt. Man vil fortsette å leve. Hvordan i aller huleste skal det å avslutte sitt eget liv hjelpe noen i å fortsette og leve?

Og når Gud ikke finnes, hva er det å frykte?

Igjen: Et fravær av å leve.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Svaret på hvorfor man er redd for å dø er da veldig enkelt. Man vil fortsette å leve. Hvordan i aller huleste skal det å avslutte sitt eget liv hjelpe noen i å fortsette og leve?

Igjen: Et fravær av å leve.

Tror du virkelig at alle som sliter med helsa og vet hvor det hele ender, synes det er veldig viktig å forlenge pinslene? Alt av sanser er nesten borte, og evnene med - man sitter å ser på dagsrevyen ...

Hvor lenge hadde du sittet sånn, før du fant ut at dette er jo helt meningsløst, og snart kommer det en diger tyrker med hårete armer og skal vaske meg i stumpen - ikke en gang det får jeg til ...

Lenke til kommentar

Blir det anarki, eller blir vi alle snille med hverandre og begynner å dele på alt, og hvordan skal vi nå måle våre kulturer opp mot hverandre, eller trenger vi ikke det???????

Det finnes ingen målestokk for å måle samfunn og kulturer opp mot hverandre. Hvert samfunn skaper sin egen målestokk, og den enkelte bør handle i samsvar med sin egen kulturs normer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det finnes ingen målestokk for å måle samfunn og kulturer opp mot hverandre. Hvert samfunn skaper sin egen målestokk, og den enkelte bør handle i samsvar med sin egen kulturs normer.

Se for deg at alt som "kirken" har bidratt med av verdier og normer herved er borte. Hva står igjen? Og hvem gidder bruke det?

Samfunnet blir da jaggu målt i dag - og du vet vel at vi havner helt i toppen, og det har vi vært i 20 år, så vidt jeg husker i farten. Men ingen av de målingen tar vel høyde for hvilken reel verdi "troen" medfører for samfunnsbyggingen.

Hvis vi tar noe vi kjenner til, nemlig det ideelle arbeidet som "kirken" gjør - hvem skal ta den biten, og hvem skal ta regningen?

Lenke til kommentar

Jeg tror kun på gode guder - så den guden din, er ikke gud, men en helt vanlig despot, og det har vi mange av allerede. Så jeg vil nok gå for å bli en despot selv, hvis jeg ellers ser at det er mulig. Og så vidt jeg har skjønt det er hverken etikk eller moral noe som er medfødt

Så hvordan kan du avgjøre hvilken Gud som ond og hvilken som er god hvis du ikke har disse evnene fra før?

Lenke til kommentar

Se for deg at alt som "kirken" har bidratt med av verdier og normer herved er borte. Hva står igjen? Og hvem gidder bruke det?

Hvorfor skal man fortsette å forfekte disse verdiene når det ikke er noen sannhet i de?

Se på f.ex. Indria og Kina, hvor mange hundre millioner jentebarn som har måttet bøte med livet, fordi gutter har høyere verdi enn jenter. I "It's a girl movie" er det en indisk mor som forteller at hun har tatt livet av 8 av sine jentebarn. Jentebarn krever mere, og er ikke like mye verdt - i India. På hvilket grunnlag skal vi her i Norge sitte å si "joda, de er det, kjære inidske mor" når vi en gang ikke tar del av det aktuelle samfunnet? Hvorfor skal ikke det indiske samfunn få lov til å definere og rettferdiggjøre sine egne normer?

De aller fleste av oss (foruten teistene) vet at det ikke finnes noen objektive verdier. Hvorfor vi alikevel ikke klarer å være konsekvente når når det kommer til dette, er imidlertid et godt spørsmål. Jeg kan ofte fordømme både GT, apartheid, eller den muslimske verden i ny og ned..... men samtidig vet jeg også at jeg ikke har noe grunnlag for å gjøre dette, jeg vet jeg er inkonsekvent i forholdt til mitt eget grunnsyn, og at vet at det ikke henger på greip med det jeg normalt vil forfekte.

Samfunnet blir da jaggu målt i dag - og du vet vel at vi havner helt i toppen, og det har vi vært i 20 år, så vidt jeg husker i farten. Men ingen av de målingen tar vel høyde for hvilken reel verdi "troen" medfører for samfunnsbyggingen.

Ja, blir målt på alt fra levevilkår, arbeidsledighet, og gudene vet. Men har vanskelig for å se at dette på noen som helst måle skal være noen objektiv standard, annet enn preget av samtidens røst. Mulig at f.ex. en indianerstamme på en bortgjemt øye ville brukt en annen målestokk. Det er ikke noen automatikk i at det er vestens målestokk som er den "riktige".

Hvis vi tar noe vi kjenner til, nemlig det ideelle arbeidet som "kirken" gjør - hvem skal ta den biten, og hvem skal ta regningen?

Hvorfor skal noen ta den biten i det hele tatt? Å investere enorme summer og ressurser i å hjelp f.ex. barn i Afrika er vel neppe den beste investeringen man kan gjøre? Vi har ingen moralsk forpliktelse til å brødfø Afrika eller drive humanitært arbeid i andre land, bare fordi de tilfeldigvis er en klump med energie og materie av samme art (homo sapiens) som oss? Vi er alle skapt forskjellig fra naturen side, med forskjellig fysisk styrke og funksjonalitet, med forskjellig forutsetninger for livet - det er på tide å innse det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppfølgingspørsmålet kan være:

Hva holder deg tilbake å selvisk gå for dine egne drømmer og mål, og om så det betyr at noen andre kommer til skade, så lenge du ikke blir huket for dine ugjerninger, og når den overhengende trusselen om en straff i etterlivet ikke er der, og du kun har myndighetene/samfunnet å forholde deg til.

:)

Empati.

Jeg er et individ av arten homo sapiens sapiens, som er et flokkdyr med flokkdyrinstinkter.

For meg føles det instinktiv uriktig å drepe eller skade noen i min egen flokk, med mindre de begår overgrep mot meg eller andre i flokken.

Jeg håper det er flere av min art her i verden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Empati.

Jeg er et individ av arten homo sapiens sapiens, som er et flokkdyr med flokkdyrinstinkter.

For meg føles det instinktiv uriktig å drepe eller skade noen i min egen flokk, med mindre de begår overgrep mot meg eller andre i flokken.

Jeg håper det er flere av min art her i verden.

Hyggelig å høre at vi er av samme slag - men hvor går din grense for empati, hvis du ikke får det du ønsker deg, eller mener at du MÅ ha for å leve ett lykkelig liv.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke vært borti det fenomenet, og jeg er en gammel ateist, har vært ateist i snart 37 år jeg.... Og ikke kommer jeg til å slutte fred med noen av de påståtte gudene heller, hvorfor skulle jeg det når det ikke er noe som tyder på at de finnes?

Jeg har aldri vært god på å innbille meg ting, ikke engang de tingene jeg gjerne skulle sett var sant engang, så gudetro er noe jeg herved kan garantere deg at jeg ikke kommer til å henfalle til når jeg kommer opp i en "viss" alder... For jeg verdsetter det som er sant og holder meg derfor unna ting som ikke har noen grunnlag til sannhet, som nettopp gudetro...

Og skulle jeg valgt en gud så ville det vel blitt de norrøne gudene jeg ville valgt, da de appelerer mer til meg enn de ørken gudene som er landeplagen på jorden for tiden...

For meg så er det så enkelt at guder har 0,001% sannsynlighet og det er jo ikke akkurat noe å falle tilbake på som noen sannhet, er det vel?

Ellers så har jeg jo hørt at "ateister" har hatt tilbake fall ja, ikke i min nærmeste krets riktignok, men dog... Men jeg tror ikke de hadde tenkt igjennom hva gude tro var skikkelig... Ellers kunne de jo like gjerne ha falt tilbake på trolltro...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ellers så har jeg jo hørt at "ateister" har hatt tilbake fall ja, ikke i min nærmeste krets riktignok, men dog... Men jeg tror ikke de hadde tenkt igjennom hva gude tro var skikkelig... Ellers kunne de jo like gjerne ha falt tilbake på trolltro...

Vi er vel ca like gamle begge oss to, og jeg vil anta at har opplevd at det som så så skråsikkert ut i yngre dager, viste seg å være det motsatte, når vi bare ble litt mer tørre bak øra. Og for hvert år som går, merker jeg at jeg blir mindre og mindre sikker på alt jeg ikke kan ta og føle på, her og nå.

Så når du sier at du ALDRI osv ... Da har du jaggu bevart ditt ungdommelig sinnelag ... :p

Men vi får håpe at Gud ikke henter noen av oss i løpet av dagen, slik at vi kan high five i kveld også - kan jo bytte ut "Amen" med "high Five" - det tro jeg kan live opp ett visst sted.

Ha en fin dag, unge mannen

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...