Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Hvis du våknet opp til denne nyheten - hvordan ville livet endret seg for deg personlig, og hvordan tror du verden hadde håndtert seg selv? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Det finnes ingen beviser som akkurat nå kan brukes som inntekt for en gud -- så dermed finnes det ikke noe å motbevise, så jeg ville visst at det var en eller annen tåpelig uvitenskapelig undersøkelse som ikke kan forandre verden. Dersom vi snakker om et alternativt univers hvor det går an å bevise en negativ, så ville ingenting forandret seg, da de fleste religiøse ikke tror på beviser uansett. Dersom vi snakker om et alternativt univers hvor det går an å bevise en negativ OG alle mennesker er rasjonelle... så ville ikke religion eksistert i utgangspunktet. ... ... Dersom vi snakker om et alternativt univers hvor alle tror på ordentlige vitenskapelige undersøkelser, og alle vitenskapelige undersøkelser er riktige og ordentlige, og det går an å bevise en negativ -- og menneskenes reaksjoner på nederlag og stor skuffelse er likt som det det er for oss, og det ikke finnes confirmation bias eller kognitiv dissonans, og menneskene faktisk må akseptere dette faktumet i denne verdenen... så ville jeg kjøpt meg en del hermetikk, bare i tilfelle. Endret 27. januar 2013 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Oppfølgingspørsmålet kan være: Hva holder deg tilbake å selvisk gå for dine egne drømmer og mål, og om så det betyr at noen andre kommer til skade, så lenge du ikke blir huket for dine ugjerninger, og når den overhengende trusselen om en straff i etterlivet ikke er der, og du kun har myndighetene/samfunnet å forholde deg til. Lenke til kommentar
userman Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Moral. Etikk. Rasjonelle valg basert på den kunnskap om at vi er likegyldige. Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Oppfølgingspørsmålet kan være: Hva holder deg tilbake å selvisk gå for dine egne drømmer og mål, og om så det betyr at noen andre kommer til skade, så lenge du ikke blir huket for dine ugjerninger, og når den overhengende trusselen om en straff i etterlivet ikke er der, og du kun har myndighetene/samfunnet å forholde deg til. Der har du religion i et nøtteskall. Alt skal veies opp og telles til dagen der man tror man står å banker på døren til "guds rike". "Jeg har vært så snill, så snill- o' store gud av guder! Uten deg så hadde jeg vært en bedriten liten skjit som hadde drept, voldtatt og ikke brydd meg om andre mennesker. Men, med deg gud så vet jeg at jeg hadde blitt straffet i etterlivet, så da er det viktig å være snill, du vet, slik at jeg og jesus kan kose oss i lag en dag. Men, jeg vet også at hvis jeg bad om tilgivelse for alle disse tingene jeg kunne ha gjort, ja da ville du tilgitt meg og ditt himmelrike ville vært åpen for meg igjen." Pfft, please.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det er visst ikke så lett å gi et helt greit svar på dette - finner det litt pussig Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) I USA er det ca 11% ateister. I fengsel er det mindre enn 1% ateister. Av de som får dødsstraff er det cirka 0,3% ateister. Og det er da snakk om hvilken religion man hadde eller ikke hadde FØR man ble puttet i fengsel. De som "konverterer" og "finner Jesus" osv. i fengsel er som regel kvasireligiøse før de går inn. Ateister er mer moralske, etiske og rasjonelle enn teister. Ateister har også gjennomsnitlig mye bedre utdanning, og vesentlig bedre sosioøkonomisk status. Vi ber ikke til gud om å redde oss. Vi bygger sykehus. Likeså gjør vi ikke vondt mot andre fordi det er uetisk. Mens religiøse ofte gjør vondt mot andre fordi de vet de kan be gud om tilgivelse og han er nødt til å gi det. Ateister frykter fengsel fordi vi vet vi kun får ett liv. Og vi er generelt oppegående mennesker som ikke har irrasjonelle tanker om å skulle ønske andre tenkende vesner vondt. Endret 27. januar 2013 av omnomnomnivore 7 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Kom nå med svar som er relevante til tråden - ikke vri på saken! Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Kom nå med svar som er relevante til tråden - ikke vri på saken! Du gav selv oppfølgingsspørsmål Men til det første spørsmålet ville jeg simpelthen trekke på smilebåndet og tenke at kanskje vi endelig kan komme oss et steg videre i evolusjonen... Endret 27. januar 2013 av omnomnomnivore 2 Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Hadde nok bare gjort troende enda mere troende og totalt bortfeid alt av bevis. For meg selv, så hadde det ikke betydd et skvip, da gud ikke eksisterer, annet en i hodet på noen religiøse surrehuer. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Du gav selv oppfølgingsspørsmål Men til det første spørsmålet ville jeg simpelthen trekke på smilebåndet og tenke at kanskje vi endelig kan komme oss et steg videre i evolusjonen... Joda, man må jo lokke de litt engstelige ateistene frem med noen gulrøtter ... Til det håpet du har, så kan det jo hende at evolusjonen gjør et lite "jump" i en eller annen retning, men det er jo ikke sikkert at den blir særlig human. Hva skal forhindre en eller annen stat eller enkeltperson å hjelpe evolusjonen frem i sin egen retning, altså det som gavner behovet her og nå, i dette livet - fordi det er jo blitt bevist at vi har bare dette livet og intet annet. Hadde nok bare gjort troende enda mere troende og totalt bortfeid alt av bevis. For meg selv, så hadde det ikke betydd et skvip, da gud ikke eksisterer, annet en i hodet på noen religiøse surrehuer. Det er ganske mange millioner og milliarder av mennesker som faktisk tror på en straff i etterlivet - tror du at alle disse bare fortsetter å tro på det som har nå blitt ugjenkallelig motbevist? Det høres ikke sannsynlig ut i mine ører. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Vi ateister er nok ikke noe særlig mer engestelige enn de som i desperasjon tyr til høyere makter for å hjelpe dem med probleme sine Ellers er det foreløpig lite enkeltpersoner kan gjøre for å forandre vår kollektive genmasse. Det ville kreve f.eks et virus som kunne skrive om DNA. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Interessant. Personlig hadde jeg ikke brydd meg stort, dog hadde det vært spennende å høre hva dette beviset eventuelt er. Verden hadde vel fortsatt sin skeive gang. Sikkert noen som føler seg lurt etter at de har blitt pumpet fulle av dette vissvasset, mens andre hadde blitt sterkere i sin tro? Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det er ganske mange millioner og milliarder av mennesker som faktisk tror på en straff i etterlivet - tror du at alle disse bare fortsetter å tro på det som har nå blitt ugjenkallelig motbevist? Det høres ikke sannsynlig ut i mine ører. Du mener kontra den troen som de har pådratt seg til dags dato, og som ikke inneholder det fnugg av bevis for at faktisk eksisterer? En som kaller seg "troende" slutter nok ikke å tro selv om ting hadde blit motbevist med harde fakta, da dette ville bety nederlag og å bli stilt til veggs med sin egen dødelighet. Bedre å leve i en drømmeverden, evig liv sammen med gud og alt det der. Det virker kanskje hardt og ulogisk for de kristne at folk som har drept og gjort fandenskap ikke skal bli straffet i et evnt. etterliv, men slik er det da så. Man er sin egen person, man blir født og man dør alene. Ikke noe hokus pokkus med det, selv om dere religiøse vil ha det til at det er det. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Hvis du våknet opp til denne nyheten - hvordan ville livet endret seg for deg personlig, og hvordan tror du verden hadde håndtert seg selv? Hva holder deg tilbake å selvisk gå for dine egne drømmer og mål, og om så det betyr at noen andre kommer til skade, så lenge du ikke blir huket for dine ugjerninger, og når den overhengende trusselen om en straff i etterlivet ikke er der, og du kun har myndighetene/samfunnet å forholde deg til. Ingenting egentlig. Kanskje jeg sier "I told you so" til en av kollegaene mine på jobb. Vel, jeg personlig har ikke noen overhengende trussel om straff om jeg ikke oppfører meg eksemplarisk og jeg har ikke noe ønske om å skade andre likevel. Det hele bunner vel ned til at de fleste er oppdratt inn i en verden med en viss moralsk verdi printet inn på kompassnåla. Jeg regner med at det du prøver å si er at religion holder mange mennesker tilbake fra å gjøre ugjerninger. Da må jeg bare svare; lever vi på samme planet? Uansett er spørsmålet litt dumt, fordi religiøse ville jo ikke sluttet å tro uansett. Det eneste jeg kan se for meg som overbeviser dem er eat man finner guds selvmordshilsen skrevet på ett stykke kosmisk papir. Det handler om tro ville de sagt. Gud tester troen vår. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Uansett er spørsmålet litt dumt, fordi religiøse ville jo ikke sluttet å tro uansett. Det eneste jeg kan se for meg som overbeviser dem er eat man finner guds selvmordshilsen skrevet på ett stykke kosmisk papir. Det handler om tro ville de sagt. Gud tester troen vår. Jeg kan ikke svare for andre troende enn meg selv, og når jeg skal se for meg en verden og et liv uten noen form for endelig konklusjon, annet enn de verdslige - gir det meg veldig liten motivasjon til å være særlig snill, hvis det ikke gavner meg og mitt. For å si det sånn: Jeg hadde aldri funnet meg i å bli sittende med en tiggerkopp foran meg - jeg hadde kommet hjem til deg og tvunget deg til å gi meg det jeg ønsket, om så bare kverket deg, og hatt en god plan i bakhånden for å unngå å bli huka. Jeg tror nå for min del at de fleste av oss har en eller annen forståelse for at det kan være et ris bak det store speilet, men det er først når livet begynner å ebbe, at de begynner å forsøke å finne fred med den som svinger pisken. nei ikke gud nå, først skal jeg bli rik og få det bra, så kan jeg forhandle med en eventuell skaper ... Interessant. Personlig hadde jeg ikke brydd meg stort, dog hadde det vært spennende å høre hva dette beviset eventuelt er. Verden hadde vel fortsatt sin skeive gang. Sikkert noen som føler seg lurt etter at de har blitt pumpet fulle av dette vissvasset, mens andre hadde blitt sterkere i sin tro? Er det så fryktelig komplisert å se for seg en verden fri for religioner og guder, og deres påvirkning - jeg blir bare mer og mer forbauset her ...!?! Vi ateister er nok ikke noe særlig mer engestelige enn de som i desperasjon tyr til høyere makter for å hjelpe dem med probleme sine Ellers er det foreløpig lite enkeltpersoner kan gjøre for å forandre vår kollektive genmasse. Det ville kreve f.eks et virus som kunne skrive om DNA. Saken er at hvis ingen holder oss i øra, hvilken garanti har du for at du ikke blir kanonføde for en som er sterkere enn deg? Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Da hadde jeg akseptert hans/hennes/det sin eksistens. Men hvis denne guden er fra en av de tradisjonelle religionene fra Midtøsten, så vil jeg ikke bøye meg etter dets regler. Noen av dem er umoralske og dårlig begrunnet, og guden har heller ikke blitt holdt ansvar for alle sine dårlige gjerninger. Jeg husker Hitchens hadde et intervju hvor den andre personen kunne ikke forstå hvorfor Hitchens ikke ville ha bøyd og tilbød en gude skikkelse, hvis han ble bevist. Lenke til kommentar
Fin_natur Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Hvis Guds eksistens hadde blitt motbevist, så ville jeg fortsette å tro på Gud uansett om Gud blir motbevist. Fordi, troen min på Gud, er hentet fra logikken min på vitenskapelig måte. Dessuten når jeg holder på å miste troen min, så får jeg en følelse inni meg som styrker troen min. Det vil si at jeg er sterk trofast. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Saken er at hvis ingen holder oss i øra, hvilken garanti har du for at du ikke blir kanonføde for en som er sterkere enn deg? Ingen. Det finnes ingen garantier i naturen. Det eneste håpet man har er at vi som mennesker kommer oss over dette "jeg har ingenting, derfor skal jeg ta det fra deg" og vinkler over til noe litt mer "han har ingenting, han trenger hjelp". Fordi, troen min på Gud, er hentet fra logikken min på vitenskapelig måte. Ikke bland gud og vitenskap. Det er en diskusjon du vil tape hver gang. Gud er ikke en del av vitenskap. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Hvis Guds eksistens hadde blitt motbevist, så ville jeg fortsette å tro på Gud uansett om Gud blir motbevist. Fordi, troen min på Gud, er hentet fra logikken min på vitenskapelig måte. Dessuten når jeg holder på å miste troen min, så får jeg en følelse inni meg som styrker troen min. Det vil si at jeg er sterk trofast. Slapp nå av - Gud er ikke død - dette er bare ett enkelt hypotetisk spørsmål om vi har nok etikk og moral til å klare oss uten guder, eller om vi må ha en pisk bak speilet, for å oppføre oss noenlunde bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå