Marbyz Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Sitter og ser på ulike muligheter i førstegangstjenesten og synes det er litt uklart hva som er forskjellen mellom operasjonsassistent og mission support? Ser også at man bruker en wing ops-betegnelse? Generelt noen med erfaring fra disse to tjenestene? Arbeidsoppgaver? Turnus? Endret 27. januar 2013 av Marbyz Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Får satser på at noen her inne har hatt noen av de stillingene du nevner, og kan utdype litt mer om det. Men det jeg kan si ihvertfall, er at: avgjørelsen om hva slags stilling du skal ha velges ikke 100% av deg, og den får man ikke med engang. (selvfølgelig så har man jo unntakene som at lærlinger veit jo hva de skal holde på med, osv). Ta Sjøforsvaret og Luftforsvaret som eksempel, alle møter på en felles rekrutt skole (utenom luftvernartillerister da), og ila rekruttskolen får man masse informasjon om de forskjellige stillingene, og man leverer en "søknad" med en ønskeliste. Kjenner mange som søkte på helt andre ting enn det de endte opp med å jobbe som i førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Marbyz Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Går ut fra at man stiller sterkere mtp ønsker om man viser til relevant erfaring, interesser og fremtidsplaner? Kjedelig i så fall å ende opp med en tjeneste man overhodet ikke har interesse av. Endret 27. januar 2013 av Marbyz Lenke til kommentar
deleted Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Alle som vil kan bli wing-ops. Det er en slags admin-vakt som har oversikt over all aktivitet som er tilknyttet den enkelte stasjonen. Eksempler kan være flybesøk, arrester, oppdrag, øvelser osv. Mission Support på sin side har mye færre plasser, derav større konkurranse. Mener å huske at de bare var 12 plasser da jeg var på rekrutten. Mission support jobber med flygerne og kan sammenlignes med de som sitter i tårnet på en sivil flyplass. De er med på å planlegge flyruter, vurdere evt farer. Følger med på flygningene o.l. Ta forbehold om feil. Jeg er bare andrehåndskilde. Lenke til kommentar
Marbyz Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Alle som vil kan bli wing-ops. Det er en slags admin-vakt som har oversikt over all aktivitet som er tilknyttet den enkelte stasjonen. Eksempler kan være flybesøk, arrester, oppdrag, øvelser osv. Mission Support på sin side har mye færre plasser, derav større konkurranse. Mener å huske at de bare var 12 plasser da jeg var på rekrutten. Mission support jobber med flygerne og kan sammenlignes med de som sitter i tårnet på en sivil flyplass. De er med på å planlegge flyruter, vurdere evt farer. Følger med på flygningene o.l. Ta forbehold om feil. Jeg er bare andrehåndskilde. Supert, takk for info. Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Alle som vil kan bli wing-ops. Det er en slags admin-vakt som har oversikt over all aktivitet som er tilknyttet den enkelte stasjonen. Eksempler kan være flybesøk, arrester, oppdrag, øvelser osv. Mission Support på sin side har mye færre plasser, derav større konkurranse. Mener å huske at de bare var 12 plasser da jeg var på rekrutten. Mission support jobber med flygerne og kan sammenlignes med de som sitter i tårnet på en sivil flyplass. De er med på å planlegge flyruter, vurdere evt farer. Følger med på flygningene o.l. Ta forbehold om feil. Jeg er bare andrehåndskilde. Vel, mye riktig det du sier. Wing-Ops(på Ørland) sitter forøvrig i tårnet og holder på med flyplassdrift.Har også ansvar for Seakingen på basen, og at alt går riktig for seg når den blir scramblet og skal ut på oppdrag. Lærer en del relatert til flygeleder og pilot, tenker da spesielt på værmeldinger, forstå+snakke på radio og andre ord og utrykk som blir mye brukt i luftfart. + at man har turnus, 2 uker av og 2 uker på. Det meste av det vi gjør er knyttet til F-16. Mission support kan IKKE sammenlignes med de som sitter i tårnet, da er Wing-Ops mye nærmere. Vi jobber tett med tårnet. Flygeledere planlegger ikke flyrutene, det er flygerne og mission support som gjør. Bare send PM hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å utdype. Endret 30. januar 2013 av Donkeybrain 1 Lenke til kommentar
Marbyz Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Bare send PM hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å utdype. Du har PM! Lenke til kommentar
Wing-Ops Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Bare send PM hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å utdype. Du har PM! Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Var selv WingOps på gardermoen, der var mission support kun bestående av sersjanter og oppover, altså ingen stillinger for førstegangstjeneste ;9 Og det stemmer som det skrives over at MI ikke dealer med tårn osv, de er som tittelen beskriver en støtte for oppdrag, de planlegger og arrangerer utenlandsreiser etc. Er nok en del forskjell på hvordan det er avhengig av hvor du havner Gardermoen/Ørland/Bardufoss er vel de største plassene, du kan også havne på FOH, men da sitter du inni et fjell Spesielt med gardermoen er at det er mye innkommende flybesøk typ diplomater og statsbesøk som byr på morsomme dager med litt action. Ellers er det veldig rolig der, liten base, men til gjengjeld får du mye ansvar og frihet siden det er så få måtte vi ha flere oppgaver. Hadde tilgang på egen tjenestebil og mulighet til å dra ut av basen når enn vi ville, så lenge vi ikke hadde vakt selvsagt, gikk 17 dager på med 12t vakt, og 11 dager av, 14 dager vakt, 3 dager utdanning, typ førstehjelp og slikt. Anbefaler at du er veldig stødig i engelsk hvis du vil ha den stillingen da det brukes mye både på radio, telefon og via mail. Også får du mye nattevakt, 12t nattevakt i 14 dager er ikke noe alle liker, men på slappe netter kan du velge å sove og heller bli vekt til tider av telefon/radio/fly ^^ Får ikke så mye grønn tjeneste, hadde vel 3/4 øvelser til sammen i felt, med så lite folk på basen og så operativ tjeneste var det ikke mye plass til øvelsene, så det må du også velge hva du liker, selv var jeg veldig fornøyd. I messen på gardermoen får du kjenne at det er en liten base, der er det ikke så mye å skryte av, i helgene setter de bare Fjordland i kjøleskapene Endret 21. august 2013 av Korporal Kranium Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå