Potestas Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hei, lurte på om det har noe å si om jeg setter skjermkortet i PCIEX16_2 eller PCIEX16_3? Er mer pga gunstigere plassering av diverse vifter. Men vil dette ha noe å si? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Det spørs hvilket skjermkort du har. Men i verste fall er det ikke snakk om større forskjell en rundt 10 %. Regner ikke med du har et "multi-GPU"-oppsett. Må bare få presisere at det i de fleste tilfeller ikke er snakk om større forskjell enn 3-5 % med et GTX 680. Endret 27. januar 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Har https://prisguiden.no/produkt/asus-radeon-hd-7970-3gb-matrix-platinum-168093 Men hvorfor vil ytelsen synke bare fordi jeg bruker nr 2 istedenfor nr 1. De er vel identiske? Burde jeg i så fall anskaffe meg en mindre cpu kjøler? Har Noctua D14 for tiden. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det kommer an på hvilket hovedkort du har. Noen hovedkort har 2 eller 3 PCIe x16 spor, mens andre kun har et PCIe x16 spor, de andre sporene kan være x8 eller x4. Men jeg tror neppe du vil merke noen forskjell i ytelse hvis det sporet du har tenkt å bruke er x8. Er det x4 tja, muligens du vil merke noe i de mest krevende spillene. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Men hvorfor vil ytelsen synke bare fordi jeg bruker nr 2 istedenfor nr 1. De er vel identiske? Burde jeg i så fall anskaffe meg en mindre cpu kjøler? Har Noctua D14 for tiden. Grunnen til at ytelsen kan synke er pga. båndbredde. PCI-E 2.0 har halvparten av båndbredden til PCI-E 3.0. Det er ikke snakk om mye, om i det hele tatt noe forskjell på dette kortet. Men husk at dette er teoretisk maksimalbåndbredde, det er ikke det samme som et skjermkort nødvendigvis utnytter. Klarer du å finne ut hvilket hovedkort du har? Du mener, mindre kjøler for å få plass til skjermkortet i spor 1? Er det mulig å snu kjøleren, eller flytte en av viftene? Høres ut som du har et lite hovedkort. Hvis du er nødt til å kjøpe ny kjøler for å få montert skjermkortet, må du nesten avgjøre dette selv. Du betaler da mange hundre kroner for 0 - 4 % ytelsesøkning. På akkurat dette kortet er det ikke snakk om mye forskjell (men det kommer litt an på hvilken port det er snakk om). Endret 27. januar 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Hovedkortet er P8Z77-V Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hovedkortet er P8Z77-V Da skal både det blå og det hvite PCIe sporet være x16 og versjon 3.0, så flytter du skjermkortet til det hvite sporet skal du ikke miste noe av båndbredden til 3.0 (x16) hastigheten. Det svarte sporet er PCIe 2.0 så der vil du nok miste noe av hastigheten. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Hovedkortet er P8Z77-V Haha, det står jo i tittelen! Der ser du hvor våken jeg er... Da skal både det blå og det hvite PCIe sporet være x16 og versjon 3.0, så flytter du skjermkortet til det hvite sporet skal du ikke miste noe av båndbredden til 3.0 (x16) hastigheten. Det svarte sporet er PCIe 2.0 så der vil du nok miste noe av hastigheten. Det stemmer med hva jeg fant ut. Endret 28. januar 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Det hele endte med at jeg måtte bytte ut CPU kjøleren. Den var rett og slett for stor. Noe som førte til at jeg ikke kunne montere ram brikkene min engang. Eneste problemet nå er at skjermkortet mitt ikke har kommet enda. Lurte litt på om det var integrert skjermkort i i5 3570K eller om jeg må vente hele tiden til imorgen. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hmm, får du ikke plass hvis du setter skjermkortet i det nederste sporet? Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hmm, får du ikke plass hvis du setter skjermkortet i det nederste sporet? Det nederste sporet er PCIe2.0 x4 Kun de to øverste som er PCIe3.0 x16 eller x8 om du kjører SLi. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg mente, det nederste PCI-E 3.0-sporet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå