Oran Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hei, Har seg slik at jeg har et par inkasso saker. Den ene på ca 115,000, andre på 8,000, tredde på 30,000 og har en tredde som ikke enda har gått til inaksso for 26,000,-. Lurer derfor på om jeg kan da ta opp lån hos en bank, betale ned alle disse regningene og heller betale en fast sum til et lån isteden for å ha mange. Er 24 år gammel og har ca 12-18,000 kr i måneden. Har bare 2,400kr i husleie og bruker egentlig ikke så mye på annet enn drikke. Kan enkelt spare opp. Har ingen annmerkninger helt enda, men får det snart pga den store summen 115,000. Har sett litt rundt omkring, og det viser seg å være utrolig mange forskjellige banker å ta lån ifra. Er veldig dårlig på dette og lurer derfor på om noen her har erfaring rundt dette. Jeg kan betale alt fra 5,000 til 7,000,- i måneden for lånet. Jeg skal snakke med DnB Nor på mandag, men stoler ikke på bankene for de vil alltid det beste for dem selv, spesielt når jeg ikke kan så mye om slikt. Hvem bør jeg ta lån hos? og hvor mye bør den effektive renten være på? Ser at dnb nor har 17% effektiv rente på 170,000kr lån. Er det mye? Også har jeg funnet http://www.centum.no/, og lurer på om de er bra? Ser nesten for godt til å være sant med 8% effektiv rente. Takk for all svar. <3 Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 17% er da ganske drøyt, men bankene setter renten høyt på slike forbrukslån og tjener fett på det. På huslånet mitt har jeg 4.09% effektiv rente til sammenligning. Du får se hva du har i rente på lånene dine og se om et nytt lån kan gi deg totalt sett lavere rente... 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Samlelån lønner seg først og fremst hvis du har mange smålån du betaler gebyr på. 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 8% rente er som regel det laveste eksemplet. Forbrukslån blir som regel innvilget med en rente på rundt 17-22%. De som får laveste rente får det fordi de har god sikkerhet, noe du neppe har på grunn av høy gjeld. Så snart du får din første betalingsanmerkning kan du bare glemme å få ytterligere lån i bankene, så skal du gjøre noe må du sette i gang. Du kan samle lånet i ett enkelt lån, men det betyr ikke nødvendigvis at det blir mye billigere, mest praktisk. Bruk en kalkulator på lånesidene til å velge samlet beløp og nedbetalingstid for å se hva du havner på i måneden, men ikke regn med at du får særlig lav rente på lånet. 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hva sier folkene i den banken du bruker ? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Stol på banken. De er lovpålagt å gi deg råd til din beste interesse, og jeg tviler på at DnB Nor har veldig lyst på en sak og ende opp som erstatningsansvarlige. 1 Lenke til kommentar
Oran Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Snakket med banken, det viser seg at siden jeg har et par tusen i inkasso hos de går det ikke. Jeg hadde 13000 på på masterkortet, betale 10,000,- av det idag. De ville ha et år med et godt løp hos de. Sparebanken 1 låner bare ut til kunder som har brukt deres bank i minst 3 måneder og hvor lønnen har gått inn i deres bank. Dette året vil jeg tjene ca 200,000,-. Ifjor jobbet jeg i 5 måneder og tjente ca 100,000. Resten av året var jeg på skole. Er 100,000 for lite? Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Har du mulighet for sikkerhet i boligen til foreldre? I såfall er det en kjempemulighet til å få lavere rente på lånet og dermed klarer du å betale det ned fortere. Husk at dette innebærer at de står som sikkerhet på lånet ditt, og tar over dine forpliktelser til å betale dersom du ikke gjør dette. Dette ansvaret er bundet opp i huset til dine foreldre, og i verste fall kan det bli solgt dersom dine foreldre ei heller klarer å behandle lånet iht nedbetalingsplan. Om dette ikke er en mulighet bør du hente inn tilbud fra flere aktører og sammenligne disse, rentesats er en ting men et annet vesentlig punkt på hvor mye du betaler ned vil være nedbetalingstiden. Det er stor forskjell på hvorvidt du tar sikte på å betale ned lånet på 3, 5 eller 10 år. Om du ender opp med dyr rente (15%+) bør du prøve å leve så billig som mulig en periode frem til du har betalt ned ihvertfall halve lånet slik at du ikke kaster penger ut vinduet i form av renter. Med 170000 i lån vil du betale ca 2400 kr i mnd i bare renter (17%), dette får du fradrag på skatten på, slik at lånet i praksis vil koste deg ca 1750 kr i mnd. Om du klarer å betale 8000 i mnd er ikke dette noen "krise", men det hadde vært kjekt om den tusenlappen du kan spare på å betale boliglånsrente heller kan gå til nedbetaling istedenfor rentebetaling. Lykke til. Edit: Et tredje alternativ er privat lån fra foreldre. Da kan du inngå avtale om å låne til normrente dersom dine foreldre går med på dette, og da vil du betale svært lite i renter. Les mer på http://www.dinepenger.no/bruke/billig-laan-fra-foreldre/10003776 Endret 30. januar 2013 av fb60 2 Lenke til kommentar
Oran Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Har seg slik at jeg ikke har mulighet til å kontakte noen av foreldrene mine, uten å gå inn i detaljer. Søker meg rundt og spør, men får for det meste avslag. Er usikker på hvem som faktisk låner ut i det hele tatt til en med inkasso. Vanskelig dette her. Noen som har forslag? Jeg kontakter NAV imorgen og booker en time hos de og ser om noen av deres rådgivere er noe flinke. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Klassisk luksusfelle sak. Man tar bare ikke opp lån for å betale lån. Sånn er det bare. Men du kan jo se på et par episoder for å se hvordan du kan redde seg ut av uføret. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Klassisk luksusfelle sak. Man tar bare ikke opp lån for å betale lån. Sånn er det bare. Men du kan jo se på et par episoder for å se hvordan du kan redde seg ut av uføret. Nuvel, det var veldig overforenklet. Å ta opp nye lån for å betale gamle er ofte et symptom på fullstendig manglende økonomisk sans, men ikke nødvendigvis i seg selv en uting. Hva er det man gjør når man refinansierer lånene sine, liksom? De fleste på luksusfellen må jo ta opp nye lån for å betale ned de gamle, som en del av "kuren". Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Bruk noen måneder på å betale ned de minste 8 000,- og kanskje det på 24 000,- Om du har 12-18k i måneden og så lav husleie, klarer du det på 3-4 måneder om du er disiplinert. Om du ikke viser at du er villig til å betale ned, kommer ingen bank til å gi det noen form for refinansiering, så frem til at du ikke har noe av verdi du kan pantsette. Ta også kontakt med inkassoselskapene, og forhandle deg frem til en avtale. De er ikke farlig, og vil nok bare ha en avtale på bordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå