oddgeira Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Matsemann: Neida, negativen fremkalles før scanningen. Det vil si at lysfølsomheten stoppes og kjemiske prosesser settes i gang for å gjøre filmen gjennomsiktig der den skal være det. Det gir et stabilt og holdbart resultat. Fremkalt film tåler lys. papiret fremkalles ikke. "Man trenger faktisk ikke å fremkalle ved hjelp av kjemikalier. Etter endt eksponering tar man ut fotopapiret fra «kameraet» i et mørkt rom, og legger papiret på en scanner. Ettersom papiret på mange måter er et slags negativ, bruker man Photoshop for å gjøre bildet om til et positiv. Senere kan man justere bildet som normalt." bildet blir påvirket at scanningen. Kan se forskjell på første og andre scan. Best å få det perfekt første gang. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det virker som at mange ikke tar seg bryet med å lese artikkelen, eller se videoen før de poster her. Rart.. Lenke til kommentar
tow Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 noen tips om god skanner som kan ta 30x40 cm papir Simon1? De fleste "kontorkopimaskiner" har skannefunksjon som er helt grei til denne bruk Lenke til kommentar
espengg Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Noen som vet hvor man kan få tak i slikt papir? Lenke til kommentar
Lord Darkness Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Tøft påfunn. Absolutt verd reprisen.Greit at pinhole ofte har blendertall tilsvarende f/250 eller noe i den duren, men med direkte sollys og 6 måneder skjønner jeg ikke at det ikke blir fullstendig overeksponert. Hvordan beregner de eksponeringstiden når lysforholdene er så skiftende i mange måneder fremover? Du må ta eksponeringsmediumet i beraktning. Her snakker vi ikke ISO 100 film... //LD Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Tøft påfunn. Absolutt verd reprisen.Greit at pinhole ofte har blendertall tilsvarende f/250 eller noe i den duren, men med direkte sollys og 6 måneder skjønner jeg ikke at det ikke blir fullstendig overeksponert. Hvordan beregner de eksponeringstiden når lysforholdene er så skiftende i mange måneder fremover? Nå har ikke jeg fotografert noe spesielt med film(men jeg har derimot gjort en fagprøve for noen år siden, så kanskje jeg husker riktig). Jeg er ganske sikker på at lyssensitviteten til filmen har litt dimishing returns og at den blir mindre og mindre sensitiv. Så tipper det er noe slikt som er grunnen til at det går. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Foreningen for spesielt interesserte ringte og til og med de ser ikke nytten av dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg