Lars R. Samuelsson Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hele 6 måneders eksponeringstid Fotograferer med ølboks Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Jeg er i gang med å fotografere gjenoppbyggingen av et sykehus i Bristol. Planen var å gjøre eksponeringer på rundt 5 år Vil ikke dette bare bli en eneste stor grøt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Tøft påfunn. Absolutt verd reprisen. Greit at pinhole ofte har blendertall tilsvarende f/250 eller noe i den duren, men med direkte sollys og 6 måneder skjønner jeg ikke at det ikke blir fullstendig overeksponert. Hvordan beregner de eksponeringstiden når lysforholdene er så skiftende i mange måneder fremover? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Tøft påfunn. Absolutt verd reprisen. Gah, den hadde jeg glemt. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Når de scanner "negativen", ødelegger ikke det kraftige lyset på scanneren bildet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Are: Det gjør ikke noe. Godt stoff med god holdbarhet kan godt repeteres. Endret 27. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Ja, sånn sett bør det gå. Men i artikkelen nevnes det at det gjøres uten fremkalling med kjemikalier. At man bare tar fotopapiret og scanner. 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Ja, sånn sett bør det gå. Men i artikkelen nevnes det at det gjøres uten fremkalling med kjemikalier. At man bare tar fotopapiret og scanner. Det er nok feil i artikkelen. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Det er nok feil i artikkelen. Mulig. Jeg skal høre med Lars på mandag, og se om han kan ha misforstått noe, eller om det er faktisk slik det gjøres. Ekstremt lange eksponeringer kan faktisk finne på å delvis "fremkalle" papiret samtidig som det eksponeres, men jeg er usikker på i hvilken grad, og om resultatet kan skannes uten å fremkalles. Endret 26. januar 2013 av Aetius Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Det er nok feil i artikkelen.Fotopapir trenger ikke fremkalles så lenge eksponeringen er kraftig nok. Man kan fotografere med avispapir (og mye annet) så lenge man har nok lys. Spesielt med pinhole som slipper igjennom ultrafiolett lys. Papiret vil tåle mange scanninger uten problemer siden det ikke framkalles. Akkurat som en avisside ikke blir sort med en gang den scannes. Framkallingen får forandringer på molekylnivå til å spre seg i et helt korn i "filmen" men lys alene vil kunne gjøre hele kornet sort tilslutt. Lenke til kommentar
gotark Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Spennende. Man kan jo faktisk bruke det i etterkant til å si noe om fordelingen av soldager og overskyede perioder over flere måneder. Lenke til kommentar
tow Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 -men da må den vel i alle fall "stoppes" for å ikke fortsette å eksponeres. I motsatt fall har du den ene muligheten til å skanne, og bildet blir ødelagt etter relativt kort tid. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Ikke nødvendigvis. Akkurat som film har en resiprositetseffekt så har fotopapoir også det, dvs at det blir mindre sensitivt til lys jo lengre det er eksponert. Dessuten, har du eksponert i et halvt år er det ikke så farlig med noen sekunder ekstra, selv om det er kraftig lys. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Denne videoen forklarer hele prosessen, og det ser ut til at scanning ikke er noe problem. http://www.youtube.com/watch?v=wtZOWEB_wcI&feature=youtu.be Endret 27. januar 2013 av Kontorstol 1 Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Simen1 : det står faktisk her : "Man trenger faktisk ikke å fremkalle ved hjelp av kjemikalier. Etter endt eksponering tar man ut fotopapiret fra «kameraet» i et mørkt rom, og legger papiret på en scanner. Ettersom papiret på mange måter er et slags negativ, bruker man Photoshop for å gjøre bildet om til et positiv. Senere kan man justere bildet som normalt." Nå har jeg aldri brukt fotopapir og eksponert rett på, men jeg vet at hvis man slikker noen form for hvit lys på ett eksponert, men ikke fremkalt papir så ødelegges eksponeringen ... så dette bør vel forklares nærmere? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Les tråden og se videoen. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Ingen kjemikalier er involvert i den prosessen der. Rett fra ølboksen, inn i scanneren. Genialt! Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Simen1 : det står faktisk her :"Man trenger faktisk ikke å fremkalle ved hjelp av kjemikalier. Etter endt eksponering tar man ut fotopapiret fra «kameraet» i et mørkt rom, og legger papiret på en scanner. Ettersom papiret på mange måter er et slags negativ, bruker man Photoshop for å gjøre bildet om til et positiv. Senere kan man justere bildet som normalt."Nå har jeg aldri brukt fotopapir og eksponert rett på, men jeg vet at hvis man slikker noen form for hvit lys på ett eksponert, men ikke fremkalt papir så ødelegges eksponeringen ... så dette bør vel forklares nærmere? Faktisk ganske enestående og jeg tror jeg skal få tak i en aluminiumskanne som måler litt over 30x40, for jeg har noen 1000 ark liggende ... men må i så fall få tak på en stor skanner også da ... i riktig kvalitet ... noen tips om god skanner som kan ta 30x40 cm papir Simon1? EDIT: jeg beklager til alle som har kommentert at jeg la inn linken på nytt, jeg rett og slett overså den posten, men synes fortatt at linken til videoen og/eller en nærmere forklaring av hva som faktisk skjedde burde vært i i artikkelen ! jeg fjerner med dette linken, så håper jeg de fleste blir fornøyd ... og jeg beklager også at det mangler linjeskift, men dette virker ikke i min EI10 (og nei, jeg gidder ikke bytte til chrome eller FF). Endret 27. januar 2013 av StoltHD Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 ^ Den har blitt postet litt lengre opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg