Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

sikring gikk, kaputt data.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en nybygget pc, som er 2 uker gammel.

ASUS SABERTOOTH Z77, Socket-1155

i7-3770K Processor

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB

EVGA GeForce GTX 670 4GB PhysX CUDA

psu corsair ax-760i

samsung ssd

blu-ray

Dataen har i løpet av natten slått ut sikringen i rommet der pcen står,ikke mulig å slå på hovedbryter på psuen uten at sikringen ryker.

Jeg koblet derfor bort alle kabler på psuen, samme resultat da også.

Koblet deretter en gammel psu til (550w).pcen booter, men kommer bare til windows starter opp skjermen før jeg ser et blink av en blåskjerm. Går deretter i loop, med blåskjerm et lite sekund hver gang.

Koblet vekk skjermkortet itilfelle liten psu.

Nå kommer windows et hakk videre, men bare til skjermen der jeg får spørsmål om jeg vil reparere oppstarten, forsøker det uten at det hjelper.

Jeg har ikke forsøkt å legge inn windows på nytt enda, vil først høre med dere om det her kan være større problemer?

Er det muligens hovedkortet etc som har havarert psuen? eller muligens psuen som har ødelagt andre komponenter?

Visst det viser seg at andre ting er defekt , vil garantien dekke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du får bootet med annen PSU vil jeg tro at det er PSUen som var problemet. Når det kommer til om den har dratt med seg noen andre deler så kommer det helt an på hva i PSUen som har gått istykker. Generelt sett skal ikke PSUen dra med seg andre komponenter, men det er noen feil som gjør det. Optimalt testing er å prøve en og en del i en fungerende maskin hvis du har mulighet for dette.

Garanti er noe leverandørene frivillig gir deg så dette dekker hos 90% av leverandørene ikke andre komponenter. Hva norsk lov sier om dette er jeg usikker på, men kanskje noen andre her kan svare på dette. Eventuelt så kan du ringe forbrukerrådet. Vil tro at hvis du har bygget PCen selv så er det andre regler enn ved ferdigbygg.

Du kan prøve å gå i BIOS og sette den til å kjøre Optimal/Optimized settings (Eventuelt factory settings hvis du ikke har disse valgene). Er du heldig så får du bootet ordentlig etter dette.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Akkurat dette har hendt meg også: det sa bare pang i maskinen under bruk og hus-sikringen gikk. Sendte den defekte PSUen tilbake, fikk igjen pengene, kjøpte og satte i ny PSU og startet maskinen. Kan ikke huske å måtte kjøre noen repair; bare trykket på knappen og alt var som før.

On-topic:

Såvidt meg bekjent, så skal en moderne kvalitets PSU (noe jeg vil si Corsair's AX-serie er) ha interne sikringer i alle retninger, så i de aller, aller fleste tilfeller når/hvis en feil oppstår i PSUen, blir den ødelagt, men uten å ta med seg flere deler (som skrevet over).

Skulle det derimot vise seg at andre deler er blitt ødelagt, så tviler jeg på at dette er noe noen vil påta seg å dekke...

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått testet skjermkortet i en annen pc, samme greia der får blåskjerm.

Har prøvd en del på gjennomretting etc uten hell, men satte i windowsplaten, da startet pcen rett opp i windows.

Så det kan nå virke ut som resten fungerer da,men oppstarten på disken er korrupt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...