Maria3112 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Hei jeg gikk Vg1 helse og sosial, å går nå på helsefagarbeider Vg2. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre til neste år pga, alle lærene mener at jeg burde gå lærling fordi, jeg gjør det så bra den ene måneden vi er utplassert i praksis og fordi påbygg er så hardt. men er påbygg virkelig så hardt, som de skal ha det til? noen her som har gått påbygg? Takk Endret 26. januar 2013 av Maria3112 Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Det kommer helt an på hvilke ambisjoner du har :-) Dersom du ønsker toppkarakter i alle fag er det nok rimelig krevende. Lenke til kommentar
Maria3112 Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 jeg satser mest på 4 i de fleste fag, vis jeg skal gå påbygg Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Ikke hør på lærene. De får deg til å bare kaste bort tiden din.Ta påbygg og drit i lærlingplass. I helsesektor yrket får du drittlønn uansett med mindre du er utdannet lege. Ta påbygg og sats på universitetsutdanning/høyskole. Tror ikke du burde kaste bort ungdomsårene dine og bruke tiden med å jobbe med gamle demente mennesker. Endret 26. januar 2013 av Anvilycus Lenke til kommentar
Trusselvurdering Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) men er påbygg virkelig så hardt, som de skal ha det til? noen her som har gått påbygg? Hei, jeg var aldri veldig skolemotivert på ungdomskolen eller starten av videregående, og ble i likhet med deg usikker på om jeg ville klare året siden alle sa det skulle være så enormt hardt. Min erfaring tilsier at det ryktet forteller mer om alle vrakene som søker seg inn på påbygg fra yrkeslinjene, enn om hvor hardt året faktisk er. Det er naturligvis kjedelig med ti timer norsk i uken, men stoffet er ikke veldig krevende (hvilket gjør det enda kjedeligere!). Om du legger litt innsats i å levere det meste du får av oppgaver, og møter opp noe forberedt på de fleste prøver, så burde det gå greit. Kom ut av det med litt over 5 i snitt, og det vil være en overdrivelse å si at jeg jobbet veldig hardt det året (noen skippertak på store leveringer), og hadde i tillegg ~30 dager og ~20 timer fravær. Ikke la deg skremme til å prøve i alle fall. Du kan alltids få lærlingplass senere om du skulle ombestemme deg, men om du er noenlunde oppegående og motivert så burde påbygg gå helt fint. Endret 26. januar 2013 av KEBABavSVIN Lenke til kommentar
Maria3112 Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Tusen takk til dere som har svart, merker det hjelper blir nok påbygg nå merker jeg. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Du kan eventuelt begynne på læretiden din etter du er ferdig med påbygg. Selv om du tar fagbrev kan det hende at du en dag har lyst til å videreutdanne deg til for eksempel sykepleier, og da kommer du ikke inn uten fagene. Lenke til kommentar
Maria3112 Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Du kan eventuelt begynne på læretiden din etter du er ferdig med påbygg. Selv om du tar fagbrev kan det hende at du en dag har lyst til å videreutdanne deg til for eksempel sykepleier, og da kommer du ikke inn uten fagene. Det går også har veldig lyst til å bli barnelege eller barnsykepleier ^^ Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Da må du nesten ha det. Lenke til kommentar
Maria3112 Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Da må du nesten ha det. Jupp, I know Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Norsklæreren jeg hadde på yrkesfag sa at påbygg er hardt. Jeg er veldig uenig. Det var et avslappende år, og forholdsvis lett å få 5/6 i de fleste fag. Matematikken er jo en vits, og selv om det er mange timer med norsk så er det ikke vanskelig. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Alle er ikke like gode i realfag, men stort sett er ikke påbygg spesielt krevende. Sammenlignet med enkelte universitetsstudier er det ferie. Endret 27. januar 2013 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Alt er relativt. Noen i klassen min slet veldig med den matematikken, selv om den er omtrent på ungdomsskolenivå. Har man ikke grunnlaget, så kan det bli et problem. Men mye handler nok også om motivasjon. Pensum er veldig lite, og boka vi hadde forklarte alt på en meget enkel måte. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Lærerne mine sa at det kom til å bli et tungt år, jeg er uenig. Hittil har året vært avslappende. Det er selvsagt noen som sliter med det, men i bunn og grunn så hjelper det med motivasjon. Mitt tips til deg er egentlig å gå påbygg. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Alt er relativt. Noen i klassen min slet veldig med den matematikken, selv om den er omtrent på ungdomsskolenivå. Har man ikke grunnlaget, så kan det bli et problem. Men mye handler nok også om motivasjon. Pensum er veldig lite, og boka vi hadde forklarte alt på en meget enkel måte. Søsteren min går påbygg nå og syntes de fleste fagene er ok, bortsett fra matten som hun tror hun kanskje vil stryke i. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Jeg går påbygg nå og trodde det skulle være et veldig vanskelig år, men tok nok veldig feil. Er ikke vanskelig i det hele tatt, er bare å følge med og levere alle innleveringer osv. Er null stress hvis du er motivert Fyr løs spørsmål hvis du lurer på noe Edit: Jeg gikk elektro VG1 og IKT-Servicefag VG2, Så jeg har hatt 2 meget slappe år hittil og ikke vært noe særlig flink på skolen, men går bedre nå en det har gjort tidligere. Feks tidligere fikk jeg 2 i norsk og nå får jeg 4. Endret 28. januar 2013 av Ownbeef Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Om eit fag eller studielinje er vanskelig eller ikkje vil være avhengig av person til person. Motivasjonen har mykje å seie. Desverre så er det slik at mange som går påbygg har eit dårlig utganspunkt. Mange valgte nok yrkesfaglig fordi dei var skulelei, eller fordi dei var dårlige på realfag. For dei elevane så kan nok påbygging bli vanskelig. Råda du får frå læraren din er nok vellmeinte, men dei er nok baserte på kva du har prestert sålangt. Dersom du er motivert så får du til det meste, det er ofte vanskelig å være motivert for utdanning før du har funnet eit yrke du vil studere mot. Så dersom du er motivert så bør du sattse på påbyggning. Det einaste som du bør være obs på er at påbyggning ikkje leder til jobb slik som ein lærlingplass gjer. Så går du påbyggning så sitter du kun igjen med ein inngangsbillett til høgare utdanning. Du må derfor også være forberett til å stå løpet ut gjennom å ta høgare utdanning etterpå. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg vil tro du vil gjøre det omtrent like bra på påbygg som du gjør på skolen nå. Påbygg er tungt på den måten at det er lange dager, men pensum er ikke spesielt ille. Jeg vil egentlig anbefale deg å ta påbygg og så skaffe deg en høyskoleutdannelse. Det er mye lettere å få en god stilling som sykepleier eller vernepleier, enn om du bare har fagbrev. Jeg har jobbet en del som ufaglært i omsorgssektoren, og der jeg var fikk du ikke stort mer enn 50% hvis du ikke hadde høyskoleutdannelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni gmcch skrev (2 timer siden): Hvordan gikk det? 11 år senere.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå