Loff1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hallo. Jeg har et lite problem med min maskin som fører med seg visse ubeleilige symptomer. I terminalen ser det vanligvis slik ut: [username@hostname ~]$ Akkurat nå ser det slik ut: [username@ ~]$ Dette skjedde altså etter at jeg kjørte en «su - username» etter at problemet hadde oppstått. Det samme ser jeg også dersom jeg logger på en ny tty (eller hva det kalles). Der det vanligvis står «hostname login:», står det nå bare « login:». Output fra kommandoen «hostname» er også bare en tom linje. Men et annet problem er at jeg etter at dette har oppstått ikke får startet grafiske programmer. Slik er output fra terminalen: [username@ ~]$ dmenu_run [username@ ~]$ cannot open display [username@ ~]$ okular okular: cannot connect to X server Skifter jeg tty, og logger på der og kjører startx, så er det mulig å kjøre grafiske programmer igjen, men hostname ser jeg fortsatt ikke snurten av. Symptomene oppstår så vidt jeg har merket aldri uten at jeg har foretatt en suspend, men jeg er ikke i stand til å gjenskape problemet. Imidlertid synes jeg det skjer oftere de gangene jeg flytter på maskinen. Les: Jeg setter maskinen i suspend mode, kobler den fra strømnettet, tar den med meg og starter den opp et annet sted enten med eller uten nettstrøm. Noen tanker om hva dette kan skyldes og hvordan det kan unngås? Distribusjonen er Arch Linux, som kjøres uten skrivebordsmiljø, kun med vindusbehandler (awesome wm). Som antydet er det en bærbar maskin som utgjør de fysiske komponentene, nærmere bestemt en Thinkpad T510. (Spør gjerne etter annen relevant informasjon.) På forhånd takk. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Høres.ut som en bug (aldri opplevd dette på noen av mine maskiner, og jeg bruker suspend ofte). Start med å rapportere den til Arch. Ta deg gjerne en google runde for å se om du er alene med problemet. Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 Takk for svar. Beklager for øvrig noe sen tilbakemelding. Finner disse to trådene i Arch Linux Forums: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=153070 https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=118219 Det virker som de ordner problemet ved å sette hostname på nytt eller sørge for at hostname er satt opp på riktig måte. Det løser ikke noe for min del. Riktignok får jeg hostname tilbake ved å kjøre «hostnamectl set-hostname hostname», men jeg kan fortsatt ikke starte grafiske programmer. Så over til det med å rapportere som en bug. Hvordan gjør jeg det? Altså, skriver jeg bare det samme som her, eller bør jeg legge til noe mer? I så fall hva skal det være? Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Noen med meninger og kunnskap? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå