Gå til innhold

Har jeg noe å hente i Win8, overhodet?

Anbefalte innlegg

Jeg har noen kommentarer til Win8 brukere som går på brukeropplevelsen og gjerne hvordan denne har forandret seg, eller, hvordan det nye systemet har endret dine vaner, og om det egentlig er noe jeg i det heletatt går glipp av med min motvilje mot det nye systemet.

Jeg har alltid kjørt mine versjoner av Windows med klassisk utseende, enkelt og greit fordi jeg da alltid hadde kontroll på hvor jeg fant ting, fordi jeg finner komfort med å vite hvor ting er og slipper å lete etter det. Jeg liker ikke å lære nye måter å bruke et verktøy på, akkurat som jeg ikke liker å måtte lære meg å kjøre bil på nytt hver gang jeg kjøper meg en ny bil. Jeg har kontroll på det meste og kan gjøre mye av det i blinde fordi det er blitt en virkelig vane. En vane som for meg fungerer utmerket. Alle snarveier til programmer jeg bruker har jeg samlet i en mappe som jeg har satt som verktøylinje på startlinjen. Ingen snarveier på skrivebordet, kun et bakgrunnsbilde og søppelbøtten.

Litt av grunnen til at jeg har det slik er fordi PC'en ikke skal fòre meg med inntrykk, jeg skal til enhver tid selv finne ut av hva jeg vil gjøre, jeg vil ikke "miste" min fantasi fordi maskinen enten tar alle valg for meg eller gir meg en masse valg samtidig som forvirrer meg. Setter jeg med ned foran maskinen og ikke finner på noe å gjøre reiser jeg meg igjen og gjør noen annet, siden ingenting forsøker å lokke meg til noe.

Så...

Den nye start siden i Win8 ser jo unektelig, fra et design perspektiv, mye mer moderne ut enn klassis windows, og jeg har full forståelse for at den skaper interesse. Nå er det en stund siden jeg var i tenårene men jeg husker at jeg var mer opptatt av utseende på den tiden enn om et nytt produkt egentlig var noe jeg hadde behov for, eller om det gjorde dagen min bedre. Når jeg ser på bilder/video av den nye start siden og oppdager at skjermen fylles med firkanter, noen med bevegelig innhold som jeg vet kommer til å bli et forstyrrende element, som ikke er noe annet en veldig store ikoner som krever mer håndbevegelse for å navigere mellom enn listen jeg har i verktøylinjen på startlinjen, oppdager jeg at dette egentlig er det stikk motsatte av hva jeg er komfortabel med. Jeg sluttet å bruke "speed-dial" el. lignende utvidelser til nettleseren fordi det ble for mye inntrykk på skjermen, F6 og første bokstav i nettsidenavnet fungerer stort sett alltid.

Jeg hater også reklame, derfor har jeg bare NRK kanalene på TV, og jeg streamer sikkert 60% av det jeg konsumerer fra NRK sine nettsider, resten er en salig blanding av YouTube ol. tjenester. Microsoft promoterer noe de kaller AIA overfor sine samarbeidspartnere of utvilkere av programvare til windows platformen, som står for Ads In Apps, altså reklame integrert i Apps. Uten Apps har vel Metro mer eller mindre ingen funksjon etter det jeg forstår, til og med det gamle skrivebordet startes fra Metro som en App. Jeg blir skeptisk når reklame skal bli en integrert del av det jeg benytter meg av/konsumerer. Det er nemlig en ting som er helt sikkert, jeg betaler ikke penger for å installere et miljø på min egen masin som i praksis kan ende opp med å bli en motorvei av reklame for andre mennesker vinning, spesielt ikke når det er noe jeg hater som pesten.

En form for skrivebord er jo tilgengelig i Win8 har jeg fått med meg, og det er mye snakk om tredjeparts programvare som vil gjøre det mer eller mindre likt som Win7 å benytte seg av den, men det er da snakk om å modifisere operatisystemet for å få det tilbake til det man er vandt til. Jeg lurer litt på hva som føles bedre/mer effektiv med å flytte funksjoner ut i hjørnene av skjermen, slik at man må bevege armen lengst mulig før man oppnår resutatet, kontra det å ha det tilgjengelig i ett hjørne. Selvfølgelig er dette optimalisert for touch, men man kommer ikke unna at man beveger armene MER med denne løsningen kontra mus/tastatur. Nå bør det vel også nevnes at jeg ikke eier ett eneste touch-produkt og skal heller ikke ha det. Og grunnen til det er at jeg ønsker å holde meg fri fra internett så lenge jeg ikke sitter foran maskinen hjemme. Heldigvis er jeg ikke tilstede på noen sosiale medier, twitter, intagram ol. som gjør at jeg hadde fått den snikende følelsen av at jeg skulle vært på nett for minst 5 min. siden (angst!) Skal jeg sjekke noe på nettet må jeg pent huske det til jeg kommer hjem.

Hadde Win8 kommet med et valg under installasjonen som ga meg Win7 med de filsystem baserte oppgraderingene, og de andre ikke-visuelle som forbedrer systemets ytelse eller stabilitet, hadde jeg kanskje vurdert 249,- som en bra pris, men ikke pokker om jeg betaler for å få et produkt som i bunn og grunn er det motsatte av hva jeg trives med :)

Går jeg egentlig glipp av noe som helst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må jo ikke oppgradere fra Windows 7 om det funker helt fint. Men Windows 8 har jo noen nye funksjoner, er et nyere OS, like stabilt som Win7, og fungerer i noen tilfeller kjappere enn Win7.

Men Win8 uten å installere tredjeparts programmer som Start8 eller Classic Shell er ikke noe å trakte etter. Jeg har satt opp nye pcer for kunder og bekjente etter at Win8 har kommet ut, og det første jeg gjør er å installere Start8 for å fjerne Metro skjermen og komme rett ut på skrivebordet, samt få tilbake start knappen.

Ingen av dem jeg har vært hos har noen som helst interesse av å jobbe med Metro skjermen og apps.

Og jeg har ikke det selv heller, og bruker Start8 på begge mine bærbare.

Likevel tenker jeg jo at å kjøpe en kopi til 249 kroner er utrolig billig for en Windows versjon. Du får tilgang på det nyeste OSet. Å installere et lite program på noen få MB som kun fjerner Metro delen, og ikke gir deg noe reklame eller noe slikt, kan jo ikke være allverden.

Etter det er det jo som å jobbe på Windows 7, bare at ting går kjappere, ting er nytt, og man har noen nye funksjoner som kanskje er nyttig for noen f.eks Refresh for å "starte på nytt" uten store problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har Win8, fordi jeg liker hastigheten som et enda bedre enn XP. Det som gjør at man får Win7 utseendet tilbake er et program om du er fornøyd med det operativsystemet du har nå ser jeg ikke noe poeng i å bytte. Du må huske at Win8 ikke bare har "apps", men også de vanlige programmene, som installeres på vanlig måte. En annen ting er at Win8 Pro = Win7 Ultimate

Lenke til kommentar

Jeg var som deg også skeptisk til Windows 8 i starten, husker med skrekk tilbake til overgangen fra XP til Vista... Windows 8 var litt uvant i begynnelsen, men etterhvert fant jeg ut av det og trives godt ed Windows 8.

Jeg oppgraderte også laptoppen til Windows 8 etter å ha hatt det på den stasjonære i en måned. Jeg synes at det er kjappere og at alt reagerer raskere. Merker forbedringer på filkopiering at ting skjer raskere generelt. Jeg savner ikke startmenyen i det hele tatt etter som jeg egentlig ikke brukte den i Windows 7 heller. Enklere å finne frem i Metro/modern GUI når du har kommet inn i det.

Det ligger vel også en del forbedringer under panseret på Windows 8 som du kanskje ikke ser med det første. Jeg kjører ingen tilleggsprogrammer, men har fått det ganske likt Windows 7 og trives godt med det. Hvis du gir Windows 8 en sjanse tror jeg du vil komme til å like det du også...

Lenke til kommentar

@myhken

Prisen er jo det ingenting å si på, men litt av problematikken her er at jeg nettopp har gått over til Win7 som allerede er en oppgradering i nær fortid. Nå er det også andre detaljer jeg ikke nevnte i den innledende tråden som er med å bidra til at jeg ikke er veldig fornøyd med endringene som har kommet siden Win98, men de kan ikke akkurat kalles gode argumenter da det er ting som man ikke bruker så ofte. Et eksempel er kontrollpanelet og hvordan det har blitt sortert i kategorier. Selv om jeg har fått relativt god kontroll på hvordan det henger sammen nå, mye takket være fordi jeg har hjulpet venner og bekjente med PC problemer i Vista/Win7 lenge før jeg fikk det selv, men jeg føler likevel det gamle systemet var bedre og lettere å navigere i, samt at det virker som om en del av de mer avanserte innstillingsmulighetene enten er fjernet eller gjemt bort på nye steder. Bør kanskje nevne at jeg aldri tok steget over til Vista. Situasjonen er nok en helt annen for dem som startet som windows brukere med XP eller senere system.

For meg er problemet at jeg har vært med så lenge at jeg ikke synes det er mer intuitivt i dag enn det var for 20 år siden. Før i tiden fikk man feilmeldinger som faktisk sa noe, i dag gir windows beskjed om at det har oppstått en feil og at det skal lete på nettet etter en løsning. I noen tilfeller har jeg allerede løsningen i hodet men får ikke lov å utføre den. Mer lettvint for nyere brukere, mindre intuitivt for gamle travere. Det er for eksempel ikke intuitivt i min verden at når jeg høyre-klikker på f. eks Spotify ikonet på startlinjen for å avslutte programmet uten å måtte hente opp vinduet for å finne "x" i høyre hjørne, så blir programmet liggende. Jeg må faktisk bort til skjulte ikoner ved klokken i hjørnet, høyre klikke på ikonet for Spotify og velge avslutt program. Å velge "lukk vindu" uten at vinduet lukker seg er bare en selvmotsigelse. Vinduet blir minimert, ikke lukket. Og hvor ble det av den geniale egenskapen at man kunne sette mappe-alternativ innstilling og overføre den til absolutt alle mapper av? Nå er det flere typer mapper med forskjellige egenskaper og måter å liste opp filene på, og operasjonen må gjerne gjentas for de forskjellige typene mapper. Mer arbeid, mindre resultat, mindre intuitivt, fordi Microsoft bestemte seg for at det var bra og tok bort de valgene man hadde før.

@Fade1 og MariusJS

For meg er ikke hastigheten på f. eks oppstart, avslutning og filkopiering noe særlig tema. Kopierer jeg filer gjøre jeg noe annet i mellomtiden, om det tar 9 min. eller 6 er i bunn og grunn irrelevant. Som oftest har kopieringen vært ferdig en stund når jeg returnerer fordi jeg ble sittende å lese nyheter, spille et lite spill el. Hvis det er slike ting man driver mest med er jo selvfølgelig dette et tema, men ikke noen avgjørende faktor for meg.

Det jeg kunne tenke meg er de eventuelle stabilitet, sikkerhet og gjerne kompatibilitetsforbedringene som ligger under overflaten som du nevner, det visuelle er nedprioritert. Klassisk Win98 er faktisk det temaet som jeg føler er mest behagelig å bruke over tid.

Lenke til kommentar

I kontrollpanelet er det bare å klikke på knappen "klassisk visning" så får du tilbake det gamle utseende...

...men de kan ikke akkurat kalles gode argumenter da det er ting som man ikke bruker så ofte.

Mange bekker små...

Det handler om totalen, ikke heng deg opp i en liten bagatell. Hvis man må tilpasse seg en hel haug med ting som allerede har vist seg å fungere begynner det å bli et irritasjonsmoment for min del.

Lenke til kommentar

Det over var bare et lite tips for å få bort et lite irritasjonsmoment.

Jeg skjønner hva du mener og det er fortsatt noen ting jeg irriterer meg over i Windows 8, men det positive oppveier dette. I hovedsak bytta jeg til Windows 8 nå som du får kjøpt det rimelig samt jeg ville ha den siste versjonen med de forbedringene de hadde lagt inn der. Tviler på at Microsoft snur i fremtiden på å gå tilbake til gammel stil igjen videre så hvorfor ikke bare hoppe i det og få det overstått tenkte da jeg... ;P

Windows 7 er da et operativsystem som jeg også var svært fornøyd med, men jeg kunne ikke tenke meg å gå tilbake til det nå etter å ha hatt Windows 8 en stund.

Lenke til kommentar

Ut i fra hva du skriver så bør du nok beholde Windows 7. Er jo ikke noe poeng i å bytte bare for å bytte.

Ellers er jeg jo litt nysgjerrig over hvorfor man skal holde på urgammel teknologi og måter å gjøre ting på. Om alle skulle tenkt slik ville vi jo bodd i huler fortsatt. Jeg har brukt pcer siden MSDOS var det OSet man fikk med når man kjøpte pcen. Jeg har brukt alle Windows versjoner (unntatt ME), og jeg kunne jo aldri tenke meg å gå tilbake.

Jeg sitter ikke å bruker hele dagen min i kontrollpanel eller klikker på startknappen. Programmene jeg bruker forandrer seg jo ikke om jeg bruker Vista/Win7 eller Win8. Med unntak av når de faktisk lager nye versjoner av de programmene jeg bruker. Men da kan jeg jo ofte velge om jeg vil oppgradere eller ikke.

Så derfor skjønner jeg ikke når folk maser om at ting ikke ligner på XP eller what so ever. Gjør dere ikke noe annet enn å klikke på startknappen, se på menyene og rote rundt i kontrollpanel?

Om dere faktisk gjør noe nyttig på pcen så spiller det vel liten rolle hvilket OS man bruker? Alt koker jo ned til programvaren man ellers bruker.

Uansett, om man virkelig ikke ser noen grunn til å bytte til Windows 8, hvorfor prøve å bli overtalt til å bytte? La være. Ingen tvinger deg. Windows 7 vil fungere utmerket i mange år til.

Lenke til kommentar

Nå var jo hele poenget med denne tråden å få innspill på hvorfor noe nytt er bra, og om jeg faktisk går glipp av noe i min motvilje mot trenden microsoft har satt igang. Dessverre går de fleste svar ut på, både her og i andre diskusjoner, å enten beskrive hvordan man kan endre det nye til det gamle eller hvor enkelt det egentlig er å bare lære seg den nye måten. Svært få har faktisk forklart meg hvorfor de finner de nye løsningene bedre, annet enn at de synes det er bedre.

Siden ingen har klart det er jeg enig med deg, det er ikke noe poeng for meg å oppgradere.

Takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar

Skal jeg gi deg et godt råd?

Vent til microsoft kommer med nye nettbrett som er så kraftige at den takler windows 8 for hjemmebruk.

Det vil sikkert ta 1-3 år til, man får nettbrett som er dobbelt så rask som Asus Nexus 7 32GB men som har 4 GB ram istedenfor og kraftigere dobbelt kraftig APU.

Samme med mobiler, Android og apple er lenge forran microsoft på nåværende tidpunkt.

Har du stasjonær eller en laptop uten touchskjerm og SSD ville jeg droppet windows 8.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...