siDDis Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Eg skal handle inn ein god del 4TB disker. Prisen på eksterne 4TB disker er mykje mindre enn interne. Men eg har fått med meg at ikkje alle kan opnas og brukast som intern disk. Kva kan eg kjøpa og kva bør eg unngå? Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Når du skal ha disker på 4 TB blir utvalget plutselig mye mindre. Den rimeligste blir vel denne: http://www.dustinhom...tm_content=1981 1425kr ulempen er at den har 5400RPM, men ifølge en som testet den klarer den 120/140MB/sek, helt ok. Skal du ha 7200RPM koster den 1929kr: http://www.netshop.n...spx?plid=193683 Du må nok belage deg på ventetid også, tror ikke det er så mange nettbutikker som sitter inne med 100stk. Endret 26. januar 2013 av Fade1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Hvis det er for å spare penger på innkjøp til en bedrift eller et prosjekt så bør du tenke på hvor lang tid du bruker på å plukke en ekstern disk fra hverandre og hvorvidt det tar tid å få den til å virke når du har demontert den. Endret 26. januar 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Hva? Eksterne disker som ikke kan brukes internt? Hørtes særdeles rart ut. De fleste mine disker startet som ekstern, og endte opp som intern i PCen min. Selvsagt, alle eksterne kabinetter er ikke like lett å åpne, men det er nå så som så. De kommer da alltids opp på en eller annen måte. Men skulle likt å hørt noe mer om hvor du har ryktene om at det finnes de eksterne som ikke kan bli brukt internt... Kan ikke skjønne hvem som ville ha laget sin egen firmware som oppdager om du ikke bruker den med det eksterne kabinettet. Makes no sense. Hvis det er for å spare penger på innkjøp til en bedrift eller et prosjekt så bør du tenke på hvor lang tid du bruker på å plukke en ekstern disk fra hverandre. Uansett, etter at du har åpnet en eller to av samme sorten så tipper jeg du klarer å åpne et slikt kabinett på under 3-4 minutter. Endret 26. januar 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Hva med garanti? I bedriftsammenheng er det bare et år, så det helt store tapet er det ikke. Er nok ikke mange av 100 disker som kommer til å krasje det første året uansett. Uansett, etter at du har åpnet en eller to av samme sorten så tipper jeg du klarer å åpne et slikt kabinett på under 3-4 minutter. Godt poeng. Man skal ha en rimelig høy timepris hvis man bruker mer enn 500,- kr på å plukke den fra hverandre. Endret 26. januar 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Et annet tips er at du får 2x3TB (7200RPM) for prisen av 1x4TB...sette opp i RAID?? 50% mer lagring og dobbel fart for samme prisen Endret 26. januar 2013 av Fade1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Et annet tips er at du får 2x3TB (7200RPM) for prisen av 1x4TB...sette opp i RAID?? Spørs om det blir så lønnsomt når man må regne med 33% flere hovedkort eller SATA-kontrollere, 33% flere PSU-er, 33% mer strømforbruk og 33% mer av alt annet for å få samme kapasitet (400 TB) Endret 26. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Nå har vel de fleste hovedkort plass til mer enn en disk samt mulighet til å sette opp RAID, en disk trekker heller ikke så mye strøm så en ny PSU er ikke inne i regnestykket... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 I bedriftsammenheng er det bare et år, så det helt store tapet er det ikke. Er nok ikke mange av 100 disker som kommer til å krasje det første året uansett. WDs Black- og enterprise-modeller har 5 års garanti, noe du mister ved åpning av kabinett. Eksterne disker er ofte tregere og dårligere disker uansett, med lavere holdbarhet og start-/stopp-sykler som er svært viktig for langvarig lagring. Jeg vil sterkt fraråde disker som WD Green, siden de i visse konfigurasjoner kan ende opp med å spinne opp og ned hele tiden og slites ut på under et år. Siden diskusjonsstarter skal ha en del disker så antar jeg at dette skal settes opp i RAID, LVM, ZFS eller lignende, og da blir pålitelighet svært viktig. Jeg vil si at WD Black og Hitachi sine toppmodeller er et minimumskrav. Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Godt poeng, hva skal du med alle diskene?? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Min erfaring er at enterprise modeller er verken mindre eller meir pålitelege enn andre "forbrukar"harddiskar. Eldre Green modeller var forferdelege ja, men dette er fiksa. Som ander seier så er 4TB å føretrekke framfor 3TB, ikkje bare blir det meir plass per maskin. Men også mindre administrasjon. Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Det jeg skrev var at du får 2 stk på 3TB for samme pris som 1 stk på 4TB... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Nå har vel de fleste hovedkort plass til mer enn en disk samt mulighet til å sette opp RAID, en disk trekker heller ikke så mye strøm så en ny PSU er ikke inne i regnestykket... Det er snakk om totalt 400 TB her. 100 SATA-porter ved 4TB eller ca 133 SATA-porter ved 3 TB. Det har betydning for antall hovedkort/kontrollere, PSU osv. Utfordring til Fade1: Prøv å regn på prisen til konkrete oppsett med hovedkort osv. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hva? Eksterne disker som ikke kan brukes internt? ... Men skulle likt å hørt noe mer om hvor du har ryktene om at det finnes de eksterne som ikke kan bli brukt internt... WD har disker som er native USB. http://www.avforums.com/forums/hard-disks-memory/1584838-western-external-hard-drive.html Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Det er snakk om totalt 400 TB her. 100 SATA-porter ved 4TB eller ca 133 SATA-porter ved 3 TB. Det har betydning for antall hovedkort/kontrollere, PSU osv. Utfordring til Fade1: Prøv å regn på prisen til konkrete oppsett med hovedkort osv. Det kommer an på hva han skal bruke diskene til det... Skal han sette opp 100 arbeidsstasjoner til f.eks 100 ansatte så kan en da gå ut fra at hver av disse pcene har mer enn en SATA-kontakt, og jeg har aldri vært ute for at noen har hatt bruk for å oppgradere PSU for å sette inn en disk nr. 2. Regnestykke: For 100 stk 4TB disker 100X1425kr= 142500kr for 400TB For 200 stk 3TB disker: 200X695kr= 139000kr for 600TB Som du ser over får han 200TB mer for 3500kr mindre. Hvis du leser hva trådstarter skriver før du går til angrep på andre så sier han lenger oppe "ikkje bare blir det meir plass per maskin. Men også mindre administrasjon." Ergo det er snakk om arbeidsstasjoner her og ikke servere. Jeg ville bare gi han tips om andre muligheter som gir mer plass og også mulighet til å få økt hastighet på diskene. Slik du skriver virker det bare som du er ute etter å krangle og ikke hjelpe trådstarter... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Jeg tolket det stikk motsatt: Som ander seier så er 4TB å føretrekke framfor 3TB, ikkje bare blir det meir plass per maskin. Men også mindre administrasjon. Har man f.eks 24 SATA-porter per maskin blir det altså 96 TB per maskin. Altså mer (lagrings)plass per maskin enn 3TB-disker som gir 72 TB per maskin. Det blir også mindre administrasjon å holde styr på 4 Raid-array enn på 6. Derfor er 4TB-disker å foretrekke fremfor 3TB-disker. Jeg aner ikke om han har bruk for 200 TB ekstra. Så vidt jeg skjønner må hensikten være å få 400 TB på rimeligst mulig måte. Hadde behovet vært 600 TB så hadde han sikkert sagt det fra starten. Hvis jeg har tolket noe feil får jeg bare beklage. Endret 26. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hehe, som sagt...det kommer litt an på hva bruk det er snakk om...Jeg tenkte med en gang på at en skulle sette opp arbeidsstasjoner, men det kan hende det er helt galt... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Nå ble jeg plutselig interresert Skulle gjerne hatt noe info om kontrollere som skal brukes og hva diskene skal brukes til. Kjenner jeg siDDis rett, så blir det vel mange HBA'er og ZFS Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det kommer an på hva han skal bruke diskene til det... Skal han sette opp 100 arbeidsstasjoner til f.eks 100 ansatte så kan en da gå ut fra at hver av disse pcene har mer enn en SATA-kontakt, og jeg har aldri vært ute for at noen har hatt bruk for å oppgradere PSU for å sette inn en disk nr. 2. Regnestykke: For 100 stk 4TB disker 100X1425kr= 142500kr for 400TB For 200 stk 3TB disker: 200X695kr= 139000kr for 600TB Som du ser over får han 200TB mer for 3500kr mindre. Hvis du leser hva trådstarter skriver før du går til angrep på andre så sier han lenger oppe "ikkje bare blir det meir plass per maskin. Men også mindre administrasjon." Ergo det er snakk om arbeidsstasjoner her og ikke servere. Jeg ville bare gi han tips om andre muligheter som gir mer plass og også mulighet til å få økt hastighet på diskene. Slik du skriver virker det bare som du er ute etter å krangle og ikke hjelpe trådstarter... Som nevnt er nok dette planlagt brukt i en server, og da er store disker å foretrekke om du skal gå for maks kapasitet med fulle kabinetter. Det siste man er villig til å ofre er harddisk plasser og SATA kontakter, disse er ett premium som det koster å få på plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå