monzilla Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hei. Problemet er som følger: Maskinen fryser til tide og utide. Dette skjer som oftest når jeg er inne i et spill (sist SimCity beta). Men det har tidligere skjedd også når jeg feks ser på film, eller surfer på nettet. Maskinen fryser, det virker som om at lyden i headsettet har stoppet (altså lyden er der, men en jevn lyd fra akkurat det øyeblikket da maskinen frøs). Etter et minutt eller tre våkner den til live igjen. Da er internetttilkoblingen vekke, og denne bruker litt tid på å koble seg opp igjen. Bortsett fra dette er alt som før. Jeg har litt gamle system specs, men de er som følger: Sapphire Radeon HD 3850 (kun med passiv kjøling) Abit IX38 hovedkort Corsair TWIN2X 6400 DDR 2 2048 MB x 2 Jeg har en teori om at det er skjermkortet som sliter når det blir for mye å gjøre på. Men jeg har lite lyst å kjøpe nytt skjermkort dersom det er noe annet som forårsaker problemet. Jeg var inne i biosen og prøvde å sette innstillingene der til default. Det resulterte i at internet explorer eller firefox ikke virker (!). Jeg er på nett, men ingen av nettleserne mine vil samarbeide. Bortsett fra det tror jeg at alle drivere er oppdatert. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette? På forhånd takk Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Sjekk Spenning fra strømforsyning ved belastning - du kan bruke f.ex Speedfan til dette. Sjekk at alle vifter tilknyttet hovedkortet faktisk spinner når maskinen er påslått. Enkelte hovedkort blir av en eller annen grunn ustablil dersom en av viftene som er tilkoblet ikke spinner. Sjekk at kondensatorene på hovedkort er i orden. Toppen skal ikke bule ut som om kondensatoren har vært trykk-kokt, men helt flat. Søk etter Badcaps på nettet for å finne bilder av typiske defekte kondensatorer. Last ned og kjør en Linux Live-CD og bruk denne en stund. Se om problemet vedvarer. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Sjekk Spenning fra strømforsyning ved belastning - du kan bruke f.ex Speedfan til dette. Sjekk at alle vifter tilknyttet hovedkortet faktisk spinner når maskinen er påslått. Enkelte hovedkort blir av en eller annen grunn ustablil dersom en av viftene som er tilkoblet ikke spinner. Sjekk at kondensatorene på hovedkort er i orden. Toppen skal ikke bule ut som om kondensatoren har vært trykk-kokt, men helt flat. Søk etter Badcaps på nettet for å finne bilder av typiske defekte kondensatorer. Last ned og kjør en Linux Live-CD og bruk denne en stund. Se om problemet vedvarer. Det er ikke skjermkortet eller harddisken. Var ute og kjøpte nytt (de sang på siste verset uansett). Problemet vedvarte. Kjøpte også en boks med sprayluft og fikk ut noen tusen tonn støv fra maskinen. Skal prøve speedfan. Hvordan vet jeg om det er spenningen fra strømforsyningen som er problemet? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det er ikke skjermkortet eller harddisken. Var ute og kjøpte nytt (de sang på siste verset uansett). Problemet vedvarte. Kjøpte også en boks med sprayluft og fikk ut noen tusen tonn støv fra maskinen.Det var da ikke det jeg ba deg se etter? Skal prøve speedfan. Hvordan vet jeg om det er spenningen fra strømforsyningen som er problemet?Det vet du ikke med sikkerhet, men det vil gi en viss indikasjon på om noe er galt. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Jeg har mer eller mindre konkludert med hva problemet var. Jeg rullet tilbake driveren på det trådløse nettverkskortet mitt, og installerte en fra Microsoft. Etter det har ikke maskinen frøset en gang. Før jeg gjorde dette kunne jeg med irriterende god prediksjon si når maskinen kom til å fryse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå