fisken307 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Jeg har i noen månder nå virkelig satt meg inn i å gå opp i vekt, men allikavell går jeg bare ned. Jeg er jente, ca 156 cm høy og veier for tiden 45 kg. Veide 46 kg da jeg bestemte meg for å gå opp i vekt. Jeg har veldig lite fett på kroppen, og ønsker å gå opp 4-5 kg i muskelmasse, slik at jeg værtfall veier 50 kg. Trener styrke minst annen hver dag, tar kreatin hver dag og proteinshake/gainer etter hver treningsøkt. Jeg spiser godt, og spiser generelt mer enn en vanlig voksen mann. Føler at jeg i løpet av en dag får i meg alt jeg burde få i meg, pluss litt til. Jeg sover godt og lenge hver natt. Noen som har noen konkrete treningstips eller mattips, spesielt mat på farta? Vil virkelig opp i vekt, lei av å bare gå ned. Og om ikke, kan det være noe jeg burde gå til legen med? At jeg ikke greier å ta opp de rette stoffene, osv? Lenke til kommentar
C.. Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=128 http://www.iform.no/pub/art.php?id=1445#.UQO947_lDXY Lenke til kommentar
Rapolo Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Du spiser nok for lite, for så lenge du får i deg flere kalorier enn du bruker vil du gå opp i vekt, enkelt og greit. Først og fremt ville jeg prøvd å spise mer vanlig mat, hvis ikke det hjelper kan du bruke kosttilskudd. Da er gainer det beste. Du kan gjerne bruke proteiner ved siden etter trening, men det er ikke vits å påse på med proteiner for å gå opp i vekt, da har du gainer. Denne gaineren har litt over 450 kalorier per porsjon: Big Mass Gainer 3kg. En shake om dagen vil nok holde for deg som er så liten. Det er også viktig at du trener bra. Det er voldsomt mange som bare tuller rundt på treningsstudio og bare løfter litt her og litt der uten å ha en plan på hva de skal gjøre. Lag deg et bra treningsprogram og Endret 26. januar 2013 av Rapolo Lenke til kommentar
fisken307 Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Er ikke verdens flinkeste på å spise ofte, men når jeg først spiser så hiver jeg som regel neppå over dobbelt så mye som andre. Gaineren jeg har er star nutrition: gainer pro 4kg. Prøver å ta en banan eller knekkebrød med no godt av og til når jeg er hjemme, og greier fra tid til annen å mekke meg en skikkelig middag, men siden jeg som regel er alene når jeg er hjemme blir jeg så giddesløs. Hater å diske opp skikkelig middag til meg selv, selv om jeg av og til greier å dra meg til å mekke wok, biff eller laks. Trent en del de siste måndene, med 20-30 min oppvarming på mølle/romaskin, for så å trene rundt 60 min styrke med 10 min nedtrapping på slutten med rolig gange eller sykling. Tar som regel 3 sett med minst 8 og maks 12 reps på hver. Når det gjelder program har jeg prøvd meg litt frem, og satt litt opp mitt eget som i hovedsak går på rumpe/lår, mage og triceps. Skal ha en time til PT snart, slik at han kan sette opp et skikkelig program for meg. Lenke til kommentar
Rapolo Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hørres mer ut som at du hadde trengt et kvinnfolk i huset som kunne strammet deg opp Star nutrition sin gainer pro smaker jo så kunstig som du får det, og det er jo umulig å riste ut klumpene! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Tell kalorier. Mange spinkle føler de spiser mye, og overbeviser seg selv om det, men det er en løgn. De spiser mindre enn gjennomsnittet og de spiser sjelden. Jeg gjorde dette helt til jeg begynte å telle kalorier, så økte jeg med over 1000 kcal om dagen. Da gikk jeg opp fra 76 til 84, mesteparten muskler. Lenke til kommentar
fisken307 Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Hørres mer ut som at du hadde trengt et kvinnfolk i huset som kunne strammet deg opp Haha, får meg til å virke som et elendig kvinnemenneske. Trenger et annet kvinnfolk til å lage mat Får flytte til bestemor, kommer vel til å spise til jeg sprekker Lenke til kommentar
fisken307 Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 I følge en kalkulator skal jeg ha i meg 1710 kcal hver dag. Regner meg jeg får i meg mer enn det hver dag, men er vel ikke sikkert. Problemet mitt er vel mest at jeg ikke har tid til å regne på kalorier, og på jobb er jo dette skikkelig opp og ned. Forskjellige middager og pålegg hver dag, vanskelig å regne da. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det er ikke så veldig vanskelig. Grønnsaker inneholder ofte så lite at det er nærmest neglisjerbart. Om du spiser en halv kilo wokblanding, blir det ikke mer enn 175 kcal. Spiser du en skive (ca. 50 gram) får du kanskje 120 kcal i deg, pluss pålegg. Et greit tall kan være 150 kcal per skive med "gjennomsnittspålegg". Middag kan variere fra 300 kcal (en god porsjon kyllingfilet og grønnsaker), til godt over 1000 kcal (en hel Big One pizza) etc etc. Prøv å bruk 1 time på kvelden for å regne ut hva du har spist denne ene dagen, du trenger ikke gjøre det hver dag. Bruk gjerne en online kalkulator eller lignende. PS: Og er det virkelig så enkelt at hvis man har kalorioverskudd så må man legge på seg? Det er selvsagt slik hvis man ser på det omvendte tilfellet, kaloriunderskudd. Kroppen kan sette ned forbrenningen for å spare på ressursene, men bare til en viss grense, og da må den dekke underskuddet med egne energilagre. Men hvis man har kalorioverskudd, må kroppen forbrenne og lagre alt? Jeg lurer på om kroppen har en maksimal grense på hvor fort eller hvor mye den vil ta opp per tidsenhet, og om den ikke vil dumpe ut det overflødige etc. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det er metthetsfølelsen som i stor grad styrer hvor mye vi spiser. Denne styres av hormonet leptin som du kan lese om på wikipedia f.eks. Fet mat frigjør mye leptin slik at du blir fortere mett, og derfor er det ikke lurt å spise for mye fett for å prøve å legge på seg, det virker nemlig motsatt. Fruktaner i mat motvirker leptin, og gjør at du får økt appetitt. Hvete inneholder mye fruktaner, og brødmat øker dermed appetitten. Frukt inneholder fruktose som virker på samme måten, så spis masse frukt hele dagen. Spis mye rotgrønnsaker til maten som poteret og gulrøtter, og spis mye pasta. Sørg alltid for å lage mye mat, og spis deg skikkelig mett til hvert måltid. Da tenker får du lagt på deg på en naturlig måte. Den raskeste og sikreste måten å gå opp i vekt er selvsagt å drikke masse brus eller saft til alle måltider, men det er ganske helseskadelig og ikke noe jeg vil anbefale til noen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Jeg vet ikke helt om jeg støtter grønnsaker hele dagen. Selv om det motvirker leptin vil det fylle opp magesekken, som vil gi metthetsfølelse. Litt selvsagt, men med begrensing. Lenke til kommentar
Rapolo Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Spis mye karbohydrater og mye fete sauser. Ikke spis for mye proteiner da det metter med og overflødig protein går rett i dass. Bruk gainer om det ikke fungerer med vanlig mat. Flytende karbodydrater metter ikke på samme måte og det klarer du å ta etter at du har spist et måltid. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Du spiser for lite. Så lenge du får i deg cirka 100g protein hver dag, er i kalorisk overskudd og vitaminer/mineraler går du opp i vekt. Husk å ta hensyn til en eventuelt aktiv arbeidsdag og kardio, da må du spise mer. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Den beste måten å gå opp i vekt er å spise masse. Den beste måten å spise masse på er å være veldig sulten. Den beste måten å bli veldig sulten er å blokkere kroppens metthetssignaler. Dette gjøres best ved å spise mat som inneholder fruktose eller fruktaner. De beste kildene til dette er sukker og hvetemel. Spis altså produkter som inneholder mye av dette. Brød, boller, kaker, pizza, pasta, brus, saft, sjokolade og snop er perfekt for å klare å spise mest mulig og altså legge på seg mest mulig. Hva du spiser i tillegg til dette spiller mindre rolle, men det er lurt å spise noenlunde næringsrikt slik at man ikke går på mangelsykdommer samtidig som man legger på seg. Det er nemlig en helt klar risiko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå