Gå til innhold

Byttehandel gikk skjeis

Bolivar

Anbefalte innlegg

Hei, før jul gjorde jeg en byttehandel på foto-objektiver. Jeg sendte avgårde ett objektiv som var i meget god stand og jeg fikk ett som var defekt av han. Dette var jeg ikke fornøgd med og ga respons øyeblikkelig. Det var her han kuttet kontakten og har ikke fått tak i vedkommende siden. Har prøvd mail, telefon og hans familie. Idag ringte jeg på nyttt, første gang på to uker, han svarer, jeg spør hvem jeg snakker med, han sier navnet sitt og jeg nevner byttehandelen og han legger på.

Hva rettigheter har jeg her? Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt et par problemer med fotokjøp selv, og det meste har løst seg. Det har begynt med å ringe til fyren, og så ta kontakt med samboer/foreldre når det ikke fører frem. Han første tok ikke telefonen, så jeg fant ut hvem han bodde sammen med. Da hun ikke svarte, fant jeg søsteren hennes. Hun ble skikkelig forbanna og skulle ta en prat med fyren, og kort tid etter fikk jeg en veldig ydmyk mail, pluss pengene tilbake.

Politianmeldelse tror jeg ikke vil resultere i noe fornuftig (blir garantert henlagt), men de gangene jeg har anmeldt forhold har de ringt opp vedkommende først for å høre om problemet kunne løses uten å involvere dem. De svarte ikke, men det kan jo hende din svindler gjør det.

Du kan jo sende en sms og forklare hva som skjer fremover, type "I løpet av dagen stikker jeg innom politiet og anmelder forholdet. Du vil gjerne få en telefon fra et 55-nummer (f.eks. fra Bergen) for å forklare deg. Om ikke blir politianmeldelsen gjennomført og egeninnkasso startet.". Mulig at det kan være avskrekkende nok.

Lenke til kommentar

Samyang 14mm 2.8

Hva er det som er defekt?

Når det gjelder objektiver fra Samyang, så kan de være litt forskjellige, selv om det er samme brennvidde og lysstyrke. Hvis du for eksempel har Nikon, så finnes Samyang-objektiver i AE-versjon, og "non-AE"-versjon. Sistnevnte kommuniserer ikke like bra med kameraet som førstnevnte.

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

Du kan jo først true med politiet, og gi han en tidsfrist til å ordne opp. Gjør han ikke det, så anmelder du han for svindel. Mest sannsynlig blir saken bare henlagt, men hvis han enten tidligere eller senere gjør noe lignende, og det skjer en del ganger, så kan det være at politiet tar tak i saken. Han vil vel også bli opplyst om at han er anmeldt, og det kan jo skremme han til å ordne opp eller i det minste ikke gjøre noe lignende senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...