Bolivar Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hei, før jul gjorde jeg en byttehandel på foto-objektiver. Jeg sendte avgårde ett objektiv som var i meget god stand og jeg fikk ett som var defekt av han. Dette var jeg ikke fornøgd med og ga respons øyeblikkelig. Det var her han kuttet kontakten og har ikke fått tak i vedkommende siden. Har prøvd mail, telefon og hans familie. Idag ringte jeg på nyttt, første gang på to uker, han svarer, jeg spør hvem jeg snakker med, han sier navnet sitt og jeg nevner byttehandelen og han legger på. Hva rettigheter har jeg her? Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Har hatt et par problemer med fotokjøp selv, og det meste har løst seg. Det har begynt med å ringe til fyren, og så ta kontakt med samboer/foreldre når det ikke fører frem. Han første tok ikke telefonen, så jeg fant ut hvem han bodde sammen med. Da hun ikke svarte, fant jeg søsteren hennes. Hun ble skikkelig forbanna og skulle ta en prat med fyren, og kort tid etter fikk jeg en veldig ydmyk mail, pluss pengene tilbake. Politianmeldelse tror jeg ikke vil resultere i noe fornuftig (blir garantert henlagt), men de gangene jeg har anmeldt forhold har de ringt opp vedkommende først for å høre om problemet kunne løses uten å involvere dem. De svarte ikke, men det kan jo hende din svindler gjør det. Du kan jo sende en sms og forklare hva som skjer fremover, type "I løpet av dagen stikker jeg innom politiet og anmelder forholdet. Du vil gjerne få en telefon fra et 55-nummer (f.eks. fra Bergen) for å forklare deg. Om ikke blir politianmeldelsen gjennomført og egeninnkasso startet.". Mulig at det kan være avskrekkende nok. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Ta kontakt med politiet (hvis han visste det var defekt er dette svindel, og dermed straffbart) og forliksrådet. Send en sms om at du gjør begge deler. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Han sa det var i god stand. Da jeg kommenterte det defekte sa han det skulle være slik. Jeg har objektiv fra samme produsent og vet godt at det ikke skal være slik. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Hvilket objektiv er det snakk om, forresten? Du har to nyere Sigma-objektiv til NEX og m43 som har løse elementer og virker defekt, men det er sånn konstruksjonen er. Andre Sigma-objektiver er ikke laget slik. Endret 26. januar 2013 av psilocybe Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Samyang 14mm 2.8 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Samyang 14mm 2.8 Hva er det som er defekt? Når det gjelder objektiver fra Samyang, så kan de være litt forskjellige, selv om det er samme brennvidde og lysstyrke. Hvis du for eksempel har Nikon, så finnes Samyang-objektiver i AE-versjon, og "non-AE"-versjon. Sistnevnte kommuniserer ikke like bra med kameraet som førstnevnte. Endret 26. januar 2013 av Bergendahl Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Har Canon. Det er defekt i den forstand at hele fokusområdet ligger fra 30cm-50cm på fokusskalaen. Dette gjør det nærmest umulig å fokusere på en skikkelig måte. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Så selv om du fokuserer uendelig, så er ingenting over 50cm skarpt? Det høres i så fall ikke riktig ut nei. Endret 27. januar 2013 av Bergendahl Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Fra 50cm fokus til uendlig er ingenting klart. Det er ganske mye. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Da ble det politiet da. Hvordan går handlingene videre nå? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Du kan jo først true med politiet, og gi han en tidsfrist til å ordne opp. Gjør han ikke det, så anmelder du han for svindel. Mest sannsynlig blir saken bare henlagt, men hvis han enten tidligere eller senere gjør noe lignende, og det skjer en del ganger, så kan det være at politiet tar tak i saken. Han vil vel også bli opplyst om at han er anmeldt, og det kan jo skremme han til å ordne opp eller i det minste ikke gjøre noe lignende senere. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Har gitt frist og han sa jeg skulle gå til politiet med saken. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Politiet vil antagelig sende saken til forliksråd eller konfliktråd. Sørg for å ha all dokumentasjon tilgjengelig. Mailutveksling, sms'er osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå