Crowly Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hvis Linux ikke sliter med catch 22, hvordan kan du forklare at det ikke finnes kommersielle programmer som Adobe-suiten, Office-suiten eller Autodesk-programmene? Windows har så store markedsandeler at man kan fint ta seg råd til å kun utvikle til den plattformen, potensielle inntekter fra de andre plattformene blir små i forhold. Hadde det vært slik at markedsandelene hadde vært jevnere fordelt mellom Windows, Linux og Mac så hadde vi nok sett mye mer multiplattform støtte enn vi ser i dag. Mac har heller ikke de helt store markedsandelene på desktop, men har til gjengjeld vært veldig populære i det grafiske miljøet (som er en viktig bransje for noen utviklere), og har hatt større andeler i USA enn internasjonalt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Nå sa jeg vel ikke at det fantes gode alternativer til alle yrker, gjorde jeg? Dette er på grensen til stråmann. Jeg er klar over at det er mye programvare som kun er tilgjengelig på Windows/OS X, som gjør at du er bundet til disse platformene, men du sa at det var " i jobbsammenheng er det ingen aktuell software til linux". Dette er galt. Ser ikke på det som noe poeng i å liste opp diverse programmer, men f. eks webutvikling er noe du kan se på. Om det ikke var klart, så var dette eksempler for min egen del, i mitt virke er den påstanden i praksis riktig, det er ingen aktuell software til linux. Det er jo synd det, men det er realiteten. AtW Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Da har du svært spesifikke behov. Samme har jeg, derfor er ikke Windows et alternativ. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Da har du svært spesifikke behov. Samme har jeg, derfor er ikke Windows et alternativ. Ja, men underbygger ikke det påstanden min? Nemlig at tilgjengelig software på mange måter er det som dikterer OS-valg mest? AtW Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Har noen vært uenige i det? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Windows har så store markedsandeler at man kan fint ta seg råd til å kun utvikle til den plattformen, potensielle inntekter fra de andre plattformene blir små i forhold. Hadde det vært slik at markedsandelene hadde vært jevnere fordelt mellom Windows, Linux og Mac så hadde vi nok sett mye mer multiplattform støtte enn vi ser i dag. Mac har heller ikke de helt store markedsandelene på desktop, men har til gjengjeld vært veldig populære i det grafiske miljøet (som er en viktig bransje for noen utviklere), og har hatt større andeler i USA enn internasjonalt. Dette er jo catch 22... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 For å flisespille litt, PS3 støtter OpenGL ES 1.1 og Cg (som er et supersett av OpenGL), så det er ganske så OpenGL-kompatibelt. Forsåvidt, men det er ikke det spillutviklere benytter seg av. Når det gjelder OpenGL, så blir jeg litt irritert av at det ikke kommer en arvtager med langt mindre historisk bagasje. Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 OpenGL 3.0 innførte deprecation, dvs. at man over tid fjernet funksjonalitet i OpenGL. Slikt sett er OpenGL 4.0 en arvtager, mye ny funksjonalitet, og det man ikke likte i den gamle er fjernet. Du står jo naturligvis fritt til å ikke like dagens OpenGL likevel. Å gjøre alle til lags er som kjent ikke mulig. I praksis er det vel få som koder rett mot OpenGL uansett, man vil typisk kode mot høyere nivå biblioteker, så jeg så jeg ser ikke helt at dette er et problem. Bare finn et bibliotek du liker. For spillmotorer begynner det vel å bli vanlig at samme kode kan generere kodestier for både OpenGL og D3D. Lenke til kommentar
WhatWorld Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Siste nytt fra i går er at Half Life 1 og Counter Strike 1.6 er tilgjengelig for Ubuntu. Hvem hadde vel sett for seg det for noen år siden? CS også ? hvor? kilde takk ) Here you go! Endret 29. januar 2013 av WhatWorld Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Finnes det noen Source spill til Linux? Da kan man jo spille Suicide Survival! (Hvis Source SDK 2007 er der også da). Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Source motoren er portet over, http://www.escapistmagazine.com/news/view/118882-Valves-Source-Engine-Runs-Better-on-Linux-Than-Windows Forvent at en rekke spill som bruker Source motoren blir sluppet til linux på Steam i år. CS-spillene og L4D2 er rimelig opplagte. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hvorfor i all verden er det denne mannen som blir satt til å teste noe? Fordi hvis selv han får det til, da er det virkelig noe allemansen kan prøve seg på Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Flott å se ett ærlig forsøk på å teste Linux-gaming. Litt synd at så mange synes at gaming er ett hovedargument for å ikke prøve/bruke Linux. Kvittet meg med Windows for en tid tilbake, og har ikke savnet det. HumbleBundle ++ gjør at jeg har mer enn nok spill å boltre meg på, selv om jeg er bare casual gamer. Håper bare at når dere skal teste kryss-platform spilling opp mot hverandre i fremtiden, at dere følger noen greie retningslinjer: 1.) 2.stk maskiner med identisk hardware (ikke 2 år gammel maskin..) 2.) Siden dere er erfarne med å optimalisere i Windows-miljø, hva med å få inn noen til å optimalisere Linux også for best mulig ytelse, og dokumentere dette i artikkel ? 3.) Ta en helhetlig vurdering av fordeler & ulemper, istedet for å bare fokusere på det negative. Benchmark'e mere enn bare GPU ytelse. Jeg er riktignok en Linux-Evangelist, men jeg ser "right tool for the right job" på mange områder. Håper på flere artikler fra dere angående Linux som spillplatform. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Counter-Strike Source Now On Steam For Linux 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå