Stigma Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Hei, Jeg har en eldre 5920G (produsert en eller annen gang i løpet av 2007 tror jeg, dog litt usikker) med et Nvidia 8600M GS skjermkort. En dag slo maskinen seg bare plutselig av spontant (ingen spesiell bruk, bare surfing og idling). Etter dette virker det som om videokortet har blitt skadet på en eller annen måte. Symptomer: - Artifakter på skjermen, i 2D modus. Nøyaktig hva det er varierer på modus jeg kjører skjermen i men det er forskjellige mønstre av prikker. - Artifaktene viser også i BIOS-startup skjermen før OS eller noe annet laster, ergo kan vi vel utelukke alt osm har med software å gjøre med en gang (i og med at jeg kan ta ut hele harddisken uten at det er relevant for problemet på det punktet i oppstarten). - Jeg ser ikke ut til å klare å kjøre skjermen i mer enn 800x600 oppløsning lengre, og kun 16bit farger. - Windows rapporterer feil på enheten i device manager. (Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43) - Utenom dette virker maskinen å fungere helt fint egentlig, så feilen virker å være isolert kun til video. Jeg har bygget dusinvis av maskiner, men dette er utrolig nok den første laptoppen jeg har eid så jeg har relativt lite erfaring med laptop-hardware. Spørsmålet er: - Er det noe so mer verdt å prøve for å fikse problemet? Feilen utarter seg veldig likt det har sett på mange stasjonær-skjermkort før (artifaktene ihvertfall) så jeg regner med at kortet kanskje bare er defekt men jeg er fort villig til å dobbeltsjekke ting. Jeg ser referanser her og der til at 8600M kortene fra denne perioden hadde en (i etterkant) kjennt feil men jeg har ikke nok info til å vite helt hva som evt. er verdt å prøve i forhold til enkle hardware-fixer. - Gitt at vi konkluderer med at kortet er gåent, er det mulig å bytte kortet? Rask googling indikerer at 5920G har MXM interface for videokortet slik at det faktisk kan byttes, noe som hvissnok ikke var spesiellt vanlig for den tiden ihvertfall. Littegrann usikker dog på om denne infoen er korrekt for modellen de solgte her i Norge også. Det var tydeligvis mange små variasjoner på 5920G slik som noen som hadde ATI kort også. Til sist - hvis det er noen der ute som skulle sitte på noen slike kort (eller kanskje mer sansynlig en eldre laptop som er defekt av en annen grunn som tilfeldigvis har et funksjonellt MXM interface kort) så er jeg interessert i å komme i kontakt. Jeg har lave krav i forhold til ytelse. -Stigma Endret 26. januar 2013 av Stigma Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) En tur i steikeovnen med skjermkortet fixer ofte dette problemet med det skjermkortet...er vel litt over et 1/2 år siden jeg fixet ett og det fungerer faktisk enda..Det er en kjent feil med loddingene på dette kortet..e https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1428410 Endret 26. januar 2013 av TaZ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 En tur i steikeovnen med skjermkortet fixer ofte dette problemet med det skjermkortet...er vel litt over et 1/2 år siden jeg fixet ett og det fungerer faktisk enda..Det er en kjent feil med loddingene på dette kortet..e http://www.diskusjon...owtopic=1428410 Takker for innspillet. Jeg har gjort litt research selv og det du snakker om høres veldig sansynlig ut som en årsak - spesiellt med tanke på den kjennte svakheten på kortene i denne perioden. Jeg vet at en lignende "stekemetode" har fungert for XBOX også, så kanskje det er verdt et forsøk. Er 200c i 10min annbefalt temp og tid som du nevner i tråden, eller var det bare det som fungerte for deg? -Stigma Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Ser det varierer fra 8-15 min i andre forsøk,men 200 grader går igjen...Fungerte på 1 forsøk hos meg.. Jeg la det på et stykke alu.folie.. Endret 28. januar 2013 av TaZ Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hvordan går det med "bakingen"? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Har ikke gjort det enda, men jeg tenker at jeg tar meg like godt et forsøk før jeg ender opp med å kjøpe noe nytt. Skal huske å oppdatere tråden etterpå men det kan kanskje ta meg et par dager før jeg har tid -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå