chevyz28 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Sier du at den ariske rase ikke er en rase? I den politisk korekte verden så er det ikke det. Ikke alle som er enige i det. Lenke til kommentar
Trusselvurdering Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Når det gjelder forskjeller mellom menneskegrupper, ansees rasebetegnelsen i dag som avleggs Viser vel bare hvor sårt temaet om raser er. Slik begrepet rase er definert; en gruppe individer med arvelige kjennetrekk som skiller dem fra andre medlemmer av samme art, så er det ganske meningsløst å avvise at det eksisterer menneskeraser. Ja, det finnes også statistiske forskjeller mellom raser når det kommer til intelligens. Intelligens er i høy grad genetisk betinget, og det virker merkelig å nekte på at det kan eksistere forskjeller i ulike genbasseng. Det bør være unødvendig å påpeke at de individuelle forskjellene er vel så store, og at det derfor er poengløst å dra konklusjoner om en persons intelligens ved å se på hans etniske opphav. Den eneste praktiske nytten av kunnskapen, slik jeg ser det, er at den tilbyr en forklaring som kan tilbakevise påstander om hvorfor det er forskjeller i hvor godt ulike grupper presterer. Om en ikke aksepterer at ulike etniske grupper har ulike genetiske utgangspunkt, så vil en måtte finne alternative forklaringer på hvorfor noen grupper overpresterer, imens andre underpresterer i samfunnet. For eksempel: hvorfor er jøder sterkt overrepresentert i gode stillinger og blant nobelprisvinnere? En populær teori er at jødene har en konspirasjon om å styre verden. Et annet eksempel: hvorfor er svarte tilsvarende underrepresentert i de samme stillingene? Vel, da skyldes det åpenbart rasistisk undertrykkelse fra hvite. Gjerne vil mange da kreve at det innføres ulike former for positiv rasisme, som i sin tur avler negativ rasisme. Å benekte åpenbare forskjeller kan være vel så skadelig som å dyrke dem. Endret 26. januar 2013 av KEBABavSVIN 1 Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Du kan jo fortelle litt om deg selv, så slipper han å late som... Geir Har allerede sendt han en melding hvor jeg forklarer litt om hvem jeg er. =) Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Gjennomsnittlige forskjeller er meget små fra rase til rase. Forskjellene mellom folk i en rase er mye, mye større. Hvordan bidrar det til et bedre samfunn å vite at det kanskje finnes noe små forskjeller mellom rase? Og dermed kan vi fjerne de forskjellige fysiske kravene for kjønn? For det er jo større individuelle forskjeller enn gruppemessing vet du.... Hva det bidrar til? Kunnskap vel. Og ut fra denne kunnskapen kan man f.eks spesialtilpasse utdanning, ol. Akkurat som at f.eks gutter utvikler seg bedre i konkurranse mens jenter utvikler seg bedre i grupper og at slik kunnskap kan bidra til å forbedre utdanningen av begge gruppene. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Når det gjelder forskjeller mellom menneskegrupper, ansees rasebetegnelsen i dag som avleggs, se mennesket (forskjeller mellom menneskegrupper). Når det er avlegs. All vitenskap avviser det. Å ja så folk fra Indonesia er ikke disponert for å bli kortere i vekst enn folk fra Norge? Nei da det er visst bare avleggs pseudovitenskap det... Her fra wikipedia: In biology, races are distinct genetically divergent populations within the same species with relatively small morphological and genetic differences. The populations can be described as ecological races if they arise from adaptation to different local habitats or geographic races when they are geographically isolated. http://en.wikipedia.org/wiki/Race_(biology) Og dette mener du altså at ikke gjelder mellom menneskegrupper fra forskjellige kontinenter? Endret 26. januar 2013 av flesvik Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Og dermed kan vi fjerne de forskjellige fysiske kravene for kjønn? For det er jo større individuelle forskjeller enn gruppemessing vet du.... Menn og kvinner har større forskjeller hva angår "kvinnelig" og "mannlig". Når det gjelder disse egenskapene er det ikke større individuelle forskjeller enn gruppemessig. Det kraftigste eksemplet kan jo være at "noen kvinner har større penis enn menn". Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Menn og kvinner har større forskjeller hva angår "kvinnelig" og "mannlig". Når det gjelder disse egenskapene er det ikke større individuelle forskjeller enn gruppemessig. Det kraftigste eksemplet kan jo være at "noen kvinner har større penis enn menn". I fysisk styrke er det større individuelle forskjeller innen kjønnene enn det er gruppemessige gjennomsnittlige forskjeller på kjønnene. Å påstå noe annet er helt latterlig. Det er større forskjell på den fysiske styrken til Marit Bjørgen og Linnea Myhre enn det er forskjell på den gjennomsnittlige mann og den gjennomsnittlige kvinne. Likevel så gir vi de to kjønn forskjellige fysiske krav pga at kvinner generelt er fysisk svakere enn menn. Argumentet ditt med individuelle forskjeller er dermed helt irrelevant. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 I fysisk styrke er det større individuelle forskjeller innen kjønnene enn det er gruppemessige gjennomsnittlige forskjeller på kjønnene. Å påstå noe annet er helt latterlig. Det er større forskjell på den fysiske styrken til Marit Bjørgen og Linnea Myhre enn det er forskjell på den gjennomsnittlige mann og den gjennomsnittlige kvinne. Likevel så gir vi de to kjønn forskjellige fysiske krav pga at kvinner generelt er fysisk svakere enn menn. Argumentet ditt med individuelle forskjeller er dermed helt irrelevant. Det er store individuelle forskjeller i styrke mellom enkelte dyr. Det sier ingenting. Det viktigste er at det er ikke-marginale egenskaper som er større innad i gruppene - egenskaper som kan tilegnes "femininitet" og "maskulinitet". Fysisk styrke trenger ikke ha noe med det å gjøre, men f.eks. aspekter ved testosteronutskillelse o.l. er definitivt bimodalt. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Okei, okei, dere har rett. Det finnes en vitenskaplig lære om raser... Raselæren. Raseteorien heter den. Godt dokumentert fra alle hold.. Alle seriøse vitenskapsmenn er enige i denne raselæren. Når du ser en afrikaner, så ser du en annen rase enn deg selv. En kineser.. Vel, en kineser er en annen rase enn den du tilhører. Den nordiske ariske rasen... Vi har overmennesker, og undermennesker. Svarte mennesker, i afrika har mindre intelligens, på grunn av dårligere rase enn vår rase, osv... Dere har helt rett. Vitenskap dokumenterer dette. Amen. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Det er store individuelle forskjeller i styrke mellom enkelte dyr. Det sier ingenting. Det viktigste er at det er ikke-marginale egenskaper som er større innad i gruppene - egenskaper som kan tilegnes "femininitet" og "maskulinitet". Fysisk styrke trenger ikke ha noe med det å gjøre, men f.eks. aspekter ved testosteronutskillelse o.l. er definitivt bimodalt. Skulle dette innlegget ha noe relevant innhold i forhold til tråden eller støtte opp om din opprinnelige påstand? For jeg ser ingen av delene.. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Skulle dette innlegget ha noe relevant innhold i forhold til tråden eller støtte opp om din opprinnelige påstand? For jeg ser ingen av delene.. Ingen grunn til å snerre. "Det finnes forskjellige ikke-marginale egenskaper mellom menn og kvinner som er større enn variansen mellom individene innad i disse to gruppene. Disse egenskapene skiller menn fra kvinner, til den grad at man kan anse dem som forskjellige." Er jeg tydelig nok nå? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) For meg er det interessante motspørselet til emnet: Hva så? KEBAB-fyren har kommet med et argument for, nemlig at et neisvar betinger alternative forklaringer. Men utover det? Hva skal informasjonen brukes til? Å si at fargede ikke kan bli president i Amerika, eller lykkes i TV-bransjen? Obama og Oprah sier at de kan, og viser at den påståtte forskjellen "rasene" i mellom er irrellevant i den sammenheng. Hva individet vil er avgjørende, så lenge rase eller etnisitet ikke brukes som hindring. Og da spørs det: Hva annet kan det brukes til? Hvis Magnus Carlsen, som ikke er jøde, har lyst til å spille sjakk: Hvorfor ikke? Om Grete Waits og andre nordmenn har lyst til å løpe om kapp med kenyanere, hvorfor ikke? Alle kunnskap er prinsipielt av det gode, men hva skal vi bruke den til? Geir Endret 27. januar 2013 av tom waits for alice 6 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Det siste tallet jeg kom borti var en uttalelse fra da Clinton var president og sa på bakgrunn av hva "The Human Genome Project" hadde kommet frem til; at mennesker over hele jorden delte 99,6% det samme DNA`et. De restrerende 0,4% er det som skiller deg fra meg. Personlig er jeg av den oppfatning av at ja, det er nok en forskjell mellom "rasene", men den er nok såpass liten at det ikke er noe vits i å ta hensyn til. Og helt ærlig så bryr jeg meg ikke. I fremtiden vil forskjellene uansett bli mindre og mindre etterhvert som verden blir mer og mer globalisert (holdt på å skrive blogalisert, gitt). Dessuten er det jeg nå sa basert svært lite på vitenskap, og mer på noe jeg hørte for lenge siden. Hvordan bidrar det til et bedre samfunn å vite at det kanskje finnes noe små forskjeller mellom rase? Hvorvidt svaret på dette spørsmålet vil forbedre samfunnet eller ikke er et helt annet spørsmål. Ikke for å sidespore diskusjonen, men jeg ville stiller meg i samme stilling som jeg stiller meg til homofile. Jeg mener at det er en feil. Det er en feil fra naturens side at en mann eller kvinne blir født med sexlyst kun for sitt eget kjønn. Det er motstridende for livets fremgang. Men det har ikke noe å si på hva jeg tenker om homofile. Om de er født homofile eller om de senere bestemmer seg for å bli det (som man så lenge trodde var hvordan det skjedde) er likegyldig for meg og jeg ville aldri i verden vurdert å holde det mot dem. De er mennesker. De er helt like som meg. Jeg har feil jeg og - uten briller ville jeg ikke vært i stand til å skille salt fra pepper. Poenget mitt var vel egentlig at hva samfunnet mener om noe forandrer ikke på sannheten og er et spørmål for en annen tråd. Svaret på om det er forskjell mellom "rasene" er et ja/nei spørsmål og uansett hva samfunnet svarer vil ikke det påvirke sannheten. Forhåpentligvis er samfunnet i stand til å se forbi eventuelle statistikker og se at vi alle er i samme båt. Endret 27. januar 2013 av Lakus Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Men hva samfunnet svarer vil påvirke oss. Det gjelder alle sannheter: Det er hva vi bruker den til som er interessant. Det er en grunn til at denne tråden er postet i politikk og ikke under vitenskap. Trådstarter spør da også eksplisitt om de politiske konsekvensene: I tillegg, hvordan skulle vi taklet det politisk hvis vi faktisk fant ut at en rase er mer intelligent enn en annen. Geir Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Jada, det vil påvirke oss uten tvil og jeg ser jo også at jeg leste førsteinnlegget alt for dårlig før jeg svarte. Skylder på at jeg fremdeles sitter her i pyjamasen, men likevel. Nesa mi berører støvet. Det at det er hvordan vi bruker denne sannheten som er interresant er jeg helt enig i. Nå er jo jeg av typen som ville likestilt en menneskelig klone med et hvilket som helst annet menneske på jorden. Tydeligvis en veldig kontroversiell mening ifølge de jeg har snakket med. De mener at dette mennesket ville vært en kopi. Et falskt menneske og ikke likeverdig. Jeg mener at det er 100% like mye verdt som alle oss andre. Så nei, jeg personlig ville ikke sett på et mulig "ja, det er forskjell på rasene" som noe spesielt. Det er forskjeller på oss alle, men vi er alle sammen mennesker. Det større spørsmålet om hvordan hele samfunn ville reagert våger jeg ikke trå meg inn på da hjernen min går i surr når man skal snakke politikk. Men jeg lever i et håp om at alle kan være åpne og se fordi eventuelle forskjeller blant oss. Vi er mennesker alle sammen. Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det siste tallet jeg kom borti var en uttalelse fra da Clinton var president og sa på bakgrunn av hva "The Human Genome Project" hadde kommet frem til; at mennesker over hele jorden delte 99,6% det samme DNA`et. De restrerende 0,4% er det som skiller deg fra meg. Det trenger ikke å bety noe, vi deler 98,5% med sjimpansen. Jeg vet ikke om du så på Hjernevask serien, men der ble det sagt at det er større forskjell på menneskeraser enn hunderaser. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det trenger ikke å bety noe, vi deler 98,5% med sjimpansen. Og? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Eg har ikkje sett den sjølv endå, men Through The Wormhole-serien tar for seg spørsmålet: "Is There a Superior Race?" (Through the Wormhole is an American science documentary television series narrated by American actor Morgan Freeman.) It is an idea that has spawned hatred, war and genocide. It is one of the most polarizing questions we could ever ask: Do different races not only look different, are they fundamentally different?Will a future race of advanced humans look back and see all of us as a vastly inferior breed? Could there be a superior race? Are the races different on the inside as well as the outside? Is there even such a thing as race at all? Could advances in technology soon create a superior race of post-humans? Given the incendiary history of the topic of racial superiority, this is a hard question to ask. The answer may tell us where humanity is headed, what our descendants will look like and how they will think. http://www.youtube.com/watch?v=fdti5Rr8rhs 1 Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Og? Ser du ikke at det er av relevans under dette emnet? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Ser du ikke at det er av relevans under dette emnet? Det jeg mente med det var: Kan du utdype? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå