Gå til innhold

Er det forskjell i intelligens mellom raser/etnisiteter?


Anbefalte innlegg

Raser finnes ikke. Begrepet er konstruert. Det blir helt meningsløst å diskutere om raser eksisterer

 

Hahahaha :rofl: :rofl: :rofl:

 

Nei da dette er ikke to forskjellige raser:

W2.jpg

 

For raser finnes ikke. For det har Kakofoni sagt....

 

Jeg gleder meg til neste gullkorn Kakofoni.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For raser finnes ikke. For det har Kakofoni sagt....

 

Jeg gleder meg til neste gullkorn Kakofoni.

 

Det er fortsatt bare et konstruert begrep. Det er menneskeheten som har funnet på denne inndeling. Det er ikke noe utlimat faktum. Viktig å forstå at et tre ikke ble kalt et tre før mennesket beskrev det som et tre.

 

At det er en forskjell mellom de to individene(hundene) du linker til er utvilsomt, men at man velger å kalle det en rase er bare en måte å beskrive det man observerer. Og det er ikke slik at våre definisjoner er klokketette, for vi kan veldig lite.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Det er fortsatt bare et konstruert begrep. Det er menneskeheten som har funnet på denne inndeling. Det er ikke noe utlimat faktum. Viktig å forstå at et tre ikke ble kalt et tre før mennesket beskrev det som et tre.

 

At det er en forskjell mellom de to individene(hundene) du linker til er utvilsomt, men at man velger å kalle det en rase er bare en måte å beskrive det man observerer. Og det er ikke slik at våre definisjoner er klokketette, for vi kan veldig lite.

Hva er det du skrev der? Jeg ser bare en samling av konstruerte begreper og ord som du har strødd utover i den konstruerte koden ASCII ut på den konstruerte nettsiden diskusjon.no i den konstruerte tråden "Er det forskjell i intelligens mellom raser/etnisiteter?" jeg. Kan du ikke skrive noen ikke konstruerte begreper på et ikke konstruert medium slik at vi kan forholde oss til det objektivt? :roll:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hva er det du skrev der? Jeg ser bare en samling av konstruerte begrep som du har strødd utover i den konstruerte koden ASCII ut på den konstruerte nettsiden diskusjon.no i den konstruerte tråden "Er det forskjell i intelligens mellom raser/etnisiteter?" jeg. Kan du ikke skrive noen ikke konstruerte begreper på et ikke konstruert medium slik at vi kan forholde oss til det objektivt? :roll:

 

Du lo av personen og fremstilte personen som dum når han/hun sa at raser ikke eksisterer. Alt er selvfølgelig konstruerte begreper. Virket bare som du trodde raser var et begrep som var skrevet i stein. Var derfor jeg skrev dette.

Lenke til kommentar

Du lo av personen og fremstilte personen som dum når han/hun sa at raser ikke eksisterer. Alt er selvfølgelig konstruerte begreper. Virket bare som du trodde raser var et begrep som var skrevet i stein. Var derfor jeg skrev dette.

Det virker som om du tror ordene du skriver er som skrevet i stein. jeg skjønner ingen ting av den haugen med ASCII symboler som du har slengt utover denne siden jeg. Det er jo bare masser av konstruerte ord... :roll:

Lenke til kommentar

Nei, det er bare vesten som har hatt geniale mennesker og dere har oversikt over alle sivilisasjonene som har eksistert på vår planet. - En veldig naiv og arrogant holdning.

Nei, det er ikke så rart. Kinesis kunnskap er historisk, vår er moderne. Det skyldes en tibakegang de siste par hundre årene, først med engelsk opiumshandel og hungerskatastrofer, så med et tapende Qing-dynasti, en splittet republikk og tilslutt Maokommunismen som forbød alt som var gammelt og "reaksjonært". De intelektuelle ble satt i fangeleire og omskolert til gode arbeidere. Det blir ikke mye kultur og vitenskap av slikt.

Ikke for å være arrogant, men jeg tror ikke helt dere forstår hvor unik den vestlige sivilisasjonen faktisk er.

 

 

Av alle sivilisasjonene som har eksistert er det ingen som har kunnet måle seg med vesten. Den gjevne amerikaneren var 20 ganger rikere enn den gjevne kineseren på 1970-tallet. På 1500-tallet stod 10 europeiske land som seinere skulle bli imperier for kun 5% av jordens land areal, 16% av folktetallet og 20% av verdens rikdom. I 1913 stod disse 10 landene og USA for 58% av landarealet, 58% av folketallet og 75% av rikdommene. http://www.themindse...rapps-notes.pdf

 

Her er en liste over viktige vitenskaplige oppdagelser de siste 2000 årene http://en.wikipedia....fic_discoveries

Europeere, europeere og europeere.

 

 

Det er ingen andre sivilisasjoner som i det hele tatt har vært i nærheten av noe lignende, så hva bygger dere påstandene om at kineserne og andre sivilisajsoner produserte opp imot like mange genier som vesten og at historie opplæringen i Norge er eurosentrisk?

Endret av 1Q84
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det du skrev der? Jeg ser bare en samling av konstruerte begreper og ord som du har strødd utover i den konstruerte koden ASCII ut på den konstruerte nettsiden diskusjon.no i den konstruerte tråden "Er det forskjell i intelligens mellom raser/etnisiteter?" jeg. Kan du ikke skrive noen ikke konstruerte begreper på et ikke konstruert medium slik at vi kan forholde oss til det objektivt? :roll:

 

Du er meg en fin en.

 

Dersom du ikke er klar over det, så er raseinndelingen et resultat av taksonomi. Taksonomi er, som du kan lese overalt på internett, vitenskapen om systematisk klassifisering innen ett fagfelt. Det var Carl von Linné som var den første personen som virkelig satte dette i sving, og det innenfor nettopp biologi.

 

Rase er et underledd i den syv-delte taksonomiske inndelingen (ASFOKRR, som jeg lærte meg å huske den) som rent konkret er; art, slekt, familie, orden, klasse, rekke og rike. Raser er så en inndeling av arter basert på ulike metoder. Enkelte deler inn raser etter fenotypiske markører (som gjerne er de overflatiske trekkene vi observerer) mens andre foretrekker å dele disse inn etter genotypiske markører (forskjeller i genomet).

 

Så selv om "rase" er et konstruert begrep, så er det ikke noe som gjør det lite egnet. Gravitasjon er også et konstruert begrep for å forklare et naturfenomen,

 

Her er en liste over viktige vitenskaplige oppdagelser de siste 2000 årene http://en.wikipedia....fic_discoveries

Europeere, europeere og europeere.

 

 

Det er ingen andre sivilisasjoner som i det hele tatt har vært i nærheten av noe lignende, så hva bygger dere påstandene om at kineserne og andre sivilisajsoner produserte opp imot like mange genier som vesten og at historie opplæringen i Norge er eurosentrisk?

 

#1: For å motbevise at mainstream historietenkning er eurosentrisk, så burde du virkelig ikke benytte deg av mainstream kilde numero uno.

 

#2: På listen så finnes det plenty av ikke-europeiske oppfinnelser og kløkt man kan bemerke seg. De avtar dog rundt 1400-tallet, noe som er forståelig, samtiden tatt i betraktning. Det er spesielt to typer samfunn som produserer nyvinninger.

Det er samfunn med ressursene til det, fordi de leverer overskudd, og det er samfunn som kjemper mot en ytre fiende (borgerkriger har vist seg å være mindre nyskapende enn kriger mot ytre fiender, ettersom partene gjerne hindrer hverandre fra fremskritt fremfor å jobbe sammen for å promotere de).

 

#3: Basert på din logikk om raseoverlegenhet, så kan man hevde at den britiske rase er de andre europeiske rasene overlegen ettersom de mest signifikante oppdagelsene de siste tre hundre årene har kommet fra den kanten. Men allikevel, så stemmer ikke det. Det er resultatet av de kulturelle og politiske forholdene, ikke en genetisk gudegave.

 

Som et siste notis, så forstår heller ikke jeg poenget med denne tråden. Hva godt vil det gjøre å stadfeste en "overlegen rase", som uansett vil bli assimilert med de andre?

 

Det er utenfor enhver tvil at man kan dele mennesker inn i ulike raser, men om man burde tilegne de ulike rasene generaliserende trekk, det er jeg ikke så sikker på.

Jeg er etnisk norsk på alle vis, men det er jeg ikke stolt av når jeg ser hvor elendige vi egentlig er, på svært mange måter. Jeg antar at dette gjelder for alle raser.

 

1Q84: Ettersom det statistisk sett er nogenlunde solid påvist at asiater scorer bedre enn europeere på vår måling av intelligens, hva er det som har gjort oss i stand til å levere fremskritt på fremskritt på bekostning av de?

Endret av Dr. Professor
Lenke til kommentar

Så selv om "rase" er et konstruert begrep, så er det ikke noe som gjør det lite egnet. Gravitasjon er også et konstruert begrep for å forklare et naturfenomen,

Så fint at vi er enig da. Du burde kanskje lese fra innlegg #201 (og hva jeg siterte) og til #210 mellom meg og Shrooms for å få med deg konteksten.

Lenke til kommentar

Ikke for å være arrogant, men jeg tror ikke helt dere forstår hvor unik den vestlige sivilisasjonen faktisk er.

 

 

Av alle sivilisasjonene som har eksistert er det ingen som har kunnet måle seg med vesten. Den gjevne amerikaneren var 20 ganger rikere enn den gjevne kineseren på 1970-tallet. På 1500-tallet stod 10 europeiske land som seinere skulle bli imperier for kun 5% av jordens land areal, 16% av folktetallet og 20% av verdens rikdom. I 1913 stod disse 10 landene og USA for 58% av landarealet, 58% av folketallet og 75% av rikdommene. http://www.themindse...rapps-notes.pdf

 

Her er en liste over viktige vitenskaplige oppdagelser de siste 2000 årene http://en.wikipedia....fic_discoveries

Europeere, europeere og europeere.

 

 

Det er ingen andre sivilisasjoner som i det hele tatt har vært i nærheten av noe lignende, så hva bygger dere påstandene om at kineserne og andre sivilisajsoner produserte opp imot like mange genier som vesten og at historie opplæringen i Norge er eurosentrisk?

Jeg tror ikke vesten er så genial som du skal ha det til.

 

Vi har ikke terrorisert og kolonisert så mange andre land fordi vi er smarte, vi har gjort det fordi vi var, og er, drittsekker. Imperialisme er en drittsekk-move BLOTTET for sidestykke. Det er ikke kult å pløye gjennom Afrika for å hente diamanter og elefanttenner hjem til golddigger-kjerringene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahahaha :rofl: :rofl: :rofl:

 

Nei da dette er ikke to forskjellige raser:

 

For raser finnes ikke. For det har Kakofoni sagt....

 

Jeg gleder meg til neste gullkorn Kakofoni.

Ble du så oppjaget nå at brannfakkelen tok fyr før du fikk med deg poenget mitt? Rasedefinisjonen mangler spesifisitet - derfor blir det meningsløst å diskutere om raser "eksisterer". De eksisterer hvis du vil. Hvis du trenger å dele noe opp etter raser, så kan du gjøre det.

 

Hvor ble det av dine kommentarer til mine motsvar tidligere i tråden, forresten? Det gjør meg ikke så bekymret når du ser ut til å kun svare der du har et svar.

Lenke til kommentar

Ikke for å være arrogant, men jeg tror ikke helt dere forstår hvor unik den vestlige sivilisasjonen faktisk er.

For ordens skyld, jeg avviser ikke at den vestlige sivilisasjonen er unik, tvert om, skjønt andre sivilisasjoner rundt 30-40ende breddegrad hadde sine storhetstider. Poenget er at det ikke behøver å ha noen ting med rase å gjøre. Hvilket er tema for denne tråden.

 

Europa hadde behov og anledning til å utvikle teknologi, og gjorde det. Noen siviliisjoner hadde mulighet, men ikke behov, noen steder utviklet aldri siviliasjonene seg.

 

Wikipedialisten din bekrefter det: Fram til det 17. århundre var de store vitenskapsmenn latinere og arabere. Det var naturlig, fordi rikdommene og mesenene befant seg rundt Middelhavet.

 

Etter det 17. århundre overtok mellomeuropeere, og først i moderne tid er den blitt mer nordeuropeisk. (Og amerikansk, i takt med utvandringen dit og amerikansk økonomisk og militært hegemoni.)

 

Og en del av dem var strengt tatt ikke "europeere" annet enn av adresse. Det finnes ingen grunnleggende europeisk rase, og folk som Einstein ville betakke seg for å bli klassifisert som det. Minner om den gamle historien om den amerikanske og sovjetiske lederen som diskuterer romfartsprogrammene, og amerikaneren sier "Våre jøder er smartere enn deres jøder!"

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dette er vitenskap Oleoh, ikke bare meninger...

 

Det er ikkje vitenskap og det veit vi begge to. Dette er statistikk, Det kan alltid være lurt å tenke litt kritisk til slike ting, når det så fort var avskreve av forskarar. Kan godt hugse at dette var i nyheitene her i Noreg for ein stund sidan.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...