Gå til innhold

Er det forskjell i intelligens mellom raser/etnisiteter?

Anbefalte innlegg

En sann europeisk rase finnes, det er bare det at den har blitt utvannet noe av diverse årsaker. Per i dag kan en påstå at den europeiske rase ikke finnes, men hva med for titusenvis av år siden?

Raser finnes ikke. Begrepet er konstruert. Det blir helt meningsløst å diskutere om raser eksisterer, og nå er du på vei til å avlede diskusjonen. Spørsmålet er om det finnes forskjeller i intelligens mellom ulike folkegrupper/raser og om dette skyldes genetikk, og hvordan en slik potensiell kunnskap burde håndteres. Ingen her synes å benekte at det finnes noen genetiske forskjeller mellom folkegrupper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En sann europeisk rase finnes, det er bare det at den har blitt utvannet noe av diverse årsaker. Per i dag kan en påstå at den europeiske rase ikke finnes, men hva med for titusenvis av år siden?

Ja, du kan dvele i at det en gang fantes en stamme lokalisert til Europa som var geografisk adskilt fra resten, men jeg tror nok det også er en stor sannsynlighet for at det var mange slike stammer. Og derav vanskelig å definere dette som en rase.

Hva slags miljøforusettninger mener du er det som har ført til at den "europeiske rasen" har blitt overlegen andre? (Siden du mener at den er overlegen).

Raser finnes ikke. Begrepet er konstruert. Det blir helt meningsløst å diskutere om raser eksisterer, og nå er du på vei til å avlede diskusjonen. Spørsmålet er om det finnes forskjeller i intelligens mellom ulike folkegrupper/raser og om dette skyldes genetikk, og hvordan en slik potensiell kunnskap burde håndteres. Ingen her synes å benekte at det finnes noen genetiske forskjeller mellom folkegrupper.

Alle begreper er konstruerte..... Absolutt alle.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Jeg mener først og fremst rasens eksepsjonelle ingenuitet under den industrielle revolusjonen ligger til grunn for denne argumentasjonen. Senere må vi se på hvordan de med struktur og disiplin har latt ro og orden regjere i sine distrikt gjennom årtusener. Det finnes ingen like, uten vestlig påvirkning ville hele verden fortsatt levd i middelalderen.

Endret av Danek
Lenke til kommentar

Alle begreper er konstruerte..... Absolutt alle.

Nå føler jeg du overser poenget mitt. Raser er en måte å inndele noe etter genetikk/evolusjonshistorie på en slik måte at nyanseringen er nyttig. Derfor vil definisjonen på en menneskerase sprike betraktelig ut fra hva man forsker om. Derfor er det helt skivebom å diskutere om det "finnes" forskjellige raser, og det toucher ikke innpå intelligensforskjeller.

Lenke til kommentar

Jeg mener først og fremst rasens eksepsjonelle ingenuitet under den industrielle revolusjonen ligger til grunn for denne argumentasjonen. Senere må vi se på hvordan de med struktur og disiplin har latt ro og orden regjere i sine distrikt gjennom årtusener. Det finnes ingen like, uten vestlig påvirkning ville hele verden fortsatt levd i middelalderen.

Alle sivilisasjoner har storhetstider. Det er ikke noe unikt for vesten. Lær deg historie om litt andre verdensdeler og sett deg litt inn i det, før du spyr ut med ting som absolutt ikke stemmer overens med virkligheten.

Lenke til kommentar

Nå føler jeg du overser poenget mitt. Raser er en måte å inndele noe etter genetikk/evolusjonshistorie på en slik måte at nyanseringen er nyttig. Derfor vil definisjonen på en menneskerase sprike betraktelig ut fra hva man forsker om. Derfor er det helt skivebom å diskutere om det "finnes" forskjellige raser, og det toucher ikke innpå intelligensforskjeller.

Sånn er det med alle begreper, jeg dro bare diskusjonen inn i noe annet. Ikke meningen.

Det er veldig mange som tror at de begrepene vi mennesker igjennom kreativitet har kommet på er absolutte sannheter, men det er veldig feil.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Fant noen interessante lenker på google-søk:

New Study: Racists And Right-Wingers Tend To Be Dumb

http://newsone.com/1829045/live-science-study-racists-right-wing-low-iqs/

Hvorfor nordmenn blir dummere og kenyanere smartere

http://www.dagbladet.no/2012/10/07/nyheter/forskning/vitenskap/innenriks/utenriks/23741447/

Intelligence Study Links Low I.Q. To Prejudice, Racism, Conservatism

http://www.huffingtonpost.com/2012/01/27/intelligence-study-links-prejudice_n_1237796.html

Virker som om forskerne er enige i at rasister har lavere intelligens enn andre.

Driver å går igjennom en god del forskningsmateriale nå. Faktisk at rasisme knyttes opp mot lav IQ. Man har lettere for å ha rasistiske meninger om man har lav IQ.

Low IQ & Conservative Beliefs Linked to Prejudice

http://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html

Fant en YouTube-video i forbindelse med dette:

Lenke til kommentar

Sånn er det med alle begreper, jeg dro bare diskusjonen inn i noe annet. Ikke meningen.

Det er veldig mange som tror at de begrepene vi mennesker igjennom kreativitet har kommet på er absolutte sannheter, men det er veldig feil.

Jeg hadde ikke planer om å gå så dypt nedi konstruksjonene våre. Jeg sikter bare til spesifisitet av begrepet. Det er uklart definert, og kan variere stort.

Lenke til kommentar

Først og fremst, det er ingen genialitet som er begrenset til Europa. Det at du tror dette, vitner bare om at du ikke har lest noe om de andre delene av verden.

Vi har hatt 2 verdenskriger sentrert i Europa i løpet av de hundre siste årene. Er det din definisjon på ro og orden?

Er du sikker på at du tar innover deg alle fakta?

Lenke til kommentar

For titusenvis av år siden var det istid i Nord- og Østeuropa. Det fantes ingen europeisk rase den gangen. De folkeslagene som fantes bodde rundt Middelhavet. Først 10-11 tusen år før Kristus kom jegerstammer vandrende nordover fra Mesopotamia (rundt dagens Irak), mens de gjenværende ble bofaste bønder i samme område.

De sistnevnte spredde seg vestover og nord-østover, og det var disse "Østeuropeerne" som 7-8000 år senere fikk feste i rundt Oslofjorden.

Ytterligere et par-tre tusen år senere (etter kristi fødsel) ble vi sjøfarende og kom i kontakt med de romerskokkuperte gallerne, og etter ytterligere noen hundre år kom de "germanske" stammene nordover og blandet seg med de tre forutgående.

Felles for de alle er at de hadde sin opprinnelse i Mesopotamia.

Så din sanne europeiske rase var utblandet fra starten, og før blandingen var de "arabere"...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Alle sivilisasjoner har storhetstider. Det er ikke noe unikt for vesten. Lær deg historie om litt andre verdensdeler og sett deg litt inn i det, før du spyr ut med ting som absolutt ikke stemmer overens med virkligheten.

Jeg tror selv ikke at det er biologiske grunner til vestens dominans, og jeg er fullt klar over at det har vært andre avanserte sivilisasjoner, men likevel så er ikke den vestlige sivilisasjonen som hvilke som helst annen kultur. Vesten er den mest dominante, nyskapende (både kulturelt og teknologisk) og største (85% av klodens landareal) gjennom tidene, alle andre sivilisasjoner har vært regionale.

John Stuart Mill, Napoleon, Darwin, Galileo Galilei, Sokrates, Beethoven, Shakespeare, Picasso, Aristoteles Immanuel Kant, Michelangelo, Stephen Hawking, Newton, Leonardo Da Vinci, Einstein... og slik kan vi fortsette i all evighet, kan du lage en lignende liste for noen som helst annen sivilisasjon?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Fant noen interessante lenker på google-søk:

New Study: Racists And Right-Wingers Tend To Be Dumb

http://newsone.com/1...t-wing-low-iqs/

Hvorfor nordmenn blir dummere og kenyanere smartere

http://www.dagbladet...nriks/23741447/

Intelligence Study Links Low I.Q. To Prejudice, Racism, Conservatism

http://www.huffingto..._n_1237796.html

Virker som om forskerne er enige i at rasister har lavere intelligens enn andre.

Driver å går igjennom en god del forskningsmateriale nå. Faktisk at rasisme knyttes opp mot lav IQ. Man har lettere for å ha rasistiske meninger om man har lav IQ.

Low IQ & Conservative Beliefs Linked to Prejudice

http://www.livescien...ism-racism.html

Fant en YouTube-video i forbindelse med dette:

Du kunne ikkje tenke deg at det kanskje er dumme mennesker som utrykker slike meiningar i offentligheten? Det er farlig å utrykke seg dersom man ikkje har dei rette meiningane.

Jeg ville tippe at en fagmann kunne lage en tilsvarende liste for den kinesiske sivilisasjon, men vi vanlig dødelige ville ikke ha hørt om så mange av dem. Det er ikke nødvendigvis fordi de er dårligere, men fordi vår historiekunnskap er eurosentrisk.

Rart at kineserane i stor grad velger kunnskap frå Europa og USA til å lærere vekk til barna da.

Lenke til kommentar

Jeg ville tippe at en fagmann kunne lage en tilsvarende liste for den kinesiske sivilisasjon, men vi vanlig dødelige ville ikke ha hørt om så mange av dem. Det er ikke nødvendigvis fordi de er dårligere, men fordi vår historiekunnskap er eurosentrisk.

Hadde de gjort noe som var av like stor betydning som navnene jeg listet så er jeg ganske sikker på at de fleste hadde hørt om dem. Uten om det liker jeg ikke all innflytelsen Jared Diamond har fått, han sier veldig mye klokt men mange ser ut til å se på han som en ufeilbarlig profet og avfeier at det også kan ha vært kulturelle grunner. Han er ikke engang historiker. Først kaller han biologiske forklaringer for rasistiske for så å si at han tror at europeere er genetisk underlegne.

Endret av 1Q84
Lenke til kommentar

Rart at kineserane i stor grad velger kunnskap frå Europa og USA til å lærere vekk til barna da.

Nei, det er ikke så rart. Kinesis kunnskap er historisk, vår er moderne. Det skyldes en tibakegang de siste par hundre årene, først med engelsk opiumshandel og hungerskatastrofer, så med et tapende Qing-dynasti, en splittet republikk og tilslutt Maokommunismen som forbød alt som var gammelt og "reaksjonært". De intelektuelle ble satt i fangeleire og omskolert til gode arbeidere. Det blir ikke mye kultur og vitenskap av slikt.

Lenke til kommentar

Dette er så sant som det blir!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei, det er ikke så rart. Kinesis kunnskap er historisk, vår er moderne. Det skyldes en tibakegang de siste par hundre årene, først med engelsk opiumshandel og hungerskatastrofer, så med et tapende Qing-dynasti, en splittet republikk og tilslutt Maokommunismen som forbød alt som var gammelt og "reaksjonært". De intelektuelle ble satt i fangeleire og omskolert til gode arbeidere. Det blir ikke mye kultur og vitenskap av slikt.

Noko som betyr at dei ikkje har den samme rekke av fantastiske vitenskapsmenn...?

Dette er så sant som det blir!

Så sant som det blir fordi du har lyst å synes det.

Lenke til kommentar

Noko som betyr at dei ikkje har den samme rekke av fantastiske vitenskapsmenn...?

Noe som betyr at deres rekke slutter litt tidligere i historien. Men det er ingen ting (annet enn regimets fortsatte eksistens) som sier at de ikke kan komme sterkt tilbake. Og de de nå engang hadde kan ha vært like fantastiske som de vi hadde i tilsvarende epoker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...