Gå til innhold

Multicom vs Asus!

iPlay

Anbefalte innlegg

Sliter med valget av hvilken bærbar pc jeg skal kjøpe. Står mellom disse to nå:

Multicom Xishan W350E

Denne har Full HD og matt skjerm. I tillegg til det har den et bra skjermkort og en ekstra slot til en fremtidig SSD. Skjermen og skjermkortet er det som falt i smak med tanke på prisen. Specs er helt decent, Asusen har bedre. Maskinen er vel mer dedikert til gaming.

Jeg har ingen erfaringer med Multicom, så jeg ville likt å høre litt fra dere som har. Er det noen som har denne maskinen, eller hatt maskiner fra Multicom? Hvordan er servicen deres? Hvordan er byggekvaliteten på deres maskiner? Noen som kunne fortelle meg hvordan vifta er(virtuell maskin + nettleser oppe f.eks)?

Asus K55VJ

Denne har jeg sett på en stund. i7 prosessor, 8GB RAM, 7200RPM hdd, 1600MHz minne og et helt decent skjermkort til spilling. Prisen er ganske fin. Ganske fin all-around maskin.

Jeg har hatt en maskin fra Asus tidligere (forgjengeren til K55VJ), og var veldig fornøyd med den. I tillegg til det digger jeg Dustinhome, super kundeservice!

Maskinen vil bli brukt til IT-studie, så jeg ønsker å kunne kjøre virtuelle maskiner uten at den skal bråke på skolen. I fritiden blir det litt gaming, League of Legends blant annet. Kanskje Borderlands, Ragnarok 2 og NavyField 2. Det tyngste spillet jeg mulig vil spille blir nok GTA 5. Har ikke noe å si om jeg spiller det på low eller high, jeg overlever!

Hvor ofte jeg gamer? Veldig lite. Mulig jeg tar 4-5 LoL kamper i uka. Vil for det meste brukes til hardcore programmering og linux!

Når det gjelder batteri, bør klare minst 3 timer ved standardbruk før maskinen slokner.

Hvilken synes dere jeg bør gå for? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Multicom maskin før og har ikkje hatt mye å klage på, lett å vedlikeholde, komponenter ligger lett tilgengelig for oppgradering. Kan leveres uten OS, så slipper bloatware osv. Kanskje litt kjedelig design riktignok. Batteritiden på min var latterlig, men hadde 14" så mindre kapasitet, samt lite effektivt kjølesystem, så bråkte mye. Men dette er erfaringer frå ein tidligere modell, må nesten søke opp omtaler på nettet av den modellen du ser på.

Til skolebruk på IT-studie ville eg ikkje vurdert ein bærbar med oppløsningen 1366x768, så i dette tilfellet så frister Multicom meir, pluss at du kan sette inn SSD = WIN!

Endret av Ed Hunter
Lenke til kommentar

Hadde selv holdt meg til Asus. Multicom er etter min erfaring veldig "garasje".

Er en grunn til at sjefene i Multicom driver en bruktbilforretning tenker jeg.

Just my 2 cents :D

Uansett hva du måtte mene om Multicom' sjefer og eventuelle andre bedrifter de leder eller ikke, så er det jo ikke Multicom som lager disse laptopene. Det er det en produsent som heter Clevo som gjør. De er naboer til Asus på Taiwan. Begge er to av forholdsvis få "egentlige" laptopprodusenter. Multicom setter bare inn enkelte hardware-komponenter, enten etter kundenes ønsker, eller i faste setup.

Det er ingenting "garasje" over Clevo's laptoper - byggekvalitet og materialkvalitet er i gruppen "standard +". Der befinner også Asus' konkurrerende modeller seg. Som regel et hakk bedre enn utpregede billigmerker eller -serier.

Til trådstarter: Min egen erfaring med Multicom angående service og kundebehandling har vært helt upåklagelig. Og jeg er meget fornøyd med min egen Kunshan laptop, men det er en helt annen og eldre modell enn W350.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sa ikke at det var noe "garasje" over hverken Clevo eller Compal.

Kjenner nok bedre til disse bedriftene enn deg.

Med tanke på kundebehandling har jeg opplevd å vente nesten ett halvt år på laptop hovedkort (Compal), som var reklamasjon.

Men jeg har sett du har hypa Multicom noe helt sykt en lang stund nå.

Rare greier det, ikke noen grunn til det med mine erfaringer, og de holder jeg meg til, ikke dine.

420 Value var jo ett bra oppsett forresten, haha.

Stabile greier.

Er selv mer spent på "Thor serien" fra cdon.

Lenke til kommentar

Sa ikke at det var noe "garasje" over hverken Clevo eller Compal.

Kjenner nok bedre til disse bedriftene enn deg.

Med tanke på kundebehandling har jeg opplevd å vente nesten ett halvt år på laptop hovedkort (Compal), som var reklamasjon.

Men jeg har sett du har hypa Multicom noe helt sykt en lang stund nå.

Rare greier det, ikke noen grunn til det med mine erfaringer, og de holder jeg meg til, ikke dine.

420 Value var jo ett bra oppsett forresten, haha.

Stabile greier.

Er selv mer spent på "Thor serien" fra cdon.

Helt i orden at du har dine egne meninger om Multicom. Og jeg har mine. Grunnen til at jeg kommenterte ditt innlegg, var fordi at jeg reagerte på din noe negative holdning, og syntes ikke jeg kunne la det stå helt ukommentert - nettop fordi jeg har et litt annet syn. Ok? Litt mer balanse er av det gode.

Jeg har aldri "hypa" Multicom. Hvor du har det fra, vet jeg ikke. Men av og til - når noen spør - så svarer jeg på hvordan min erfaring med dem har vært.

Jeg har egentlig ikke "hypa" Multicom's Clevo'er heller, men jeg svarer ofte i tråder som omhandler disse, da jeg sitter på en del bakgrunnsstoff om Clevo, via egen research, og dessuten har en Clevo selv. Gjennom en del år nå så har jeg opparbeidet meg en del viten om disse laptopene, og det er derfor naturlig for meg å svare så godt jeg kan, når noen har spørsmål rundt dem. Man bør holde seg til å svare på ting man mener man godt grunnlag for å svare på, etter min mening. Hvis dette er "hyping", ja så får det bare være. Hvis det er min overveiende positive holdninger til disse laptopene du reagere på, ja så har det sin meget naturlig forklaring - jeg synes de svært ofte er "best buy" i sine klasser ... og det er jeg jo ikke alene om.

Litt off topic, dette her. Eventuell videre diskusjon tar vi på privaten, hvis du vil.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil prosessoren til Multicom være sterk nok til en som multitasker mye? Frister virkelig å kjøpe Multicom, men etter å ha søkt litt på nett har jeg hørt at disse maskinene har litt varmeproblemer, og bråker en del under lett belastning, f.eks ser på en film. Jeg forventer ikke at maskinen skal være helt stille, litt redd for at den begynner å bråke under lett-middels belastning, nok til at andre kan høre det. :p

Så at Dell har noen maskiner med Full HD til ca. samme pris. Hvordan er maskinene deres? (Dell Inspiron eller Dell Vostro)

Edit: Tenkte litt på denne: http://www.supersmar...5475733;c:36159

Edit 2: Vil i5 duge til mitt bruksområde? Eller betale ca. 700kr mer for en i7 (Multicom). Leste en test av storebroren (17" versjonen, stod mye bra om den)

Endret av iPlay
Lenke til kommentar

Jeg kan gå god for Asusen, har bestilt 3 stk av den... Kjøpte først en til kona, likte den så bra at jeg kjøpte meg en selv, deretter en til svigermor. Jeg satt inn en 180GB Intel 330 SSD som hoveddisk og brukte den 750GB'en som fulgte med som disk nr. 2 (satt inn der DVD-brenneren stod, bruker aldri den uansett)

Pcen er kjapp, svært stillegående og jeg digger touchpadden på den! Instant-on funksjonen gjør at pcen er klar på under 2 sek. etter du har åpnet lokket...kan bekrefte det.

Du får en bra pc med en I7, 8GB ram, grei HD og et helt ok skjermkort for under 6000kr....

Jeg så også på Mulitcom sine, men fant en del negative kommentarer så jeg valgte safe og kjøpte Asus..

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Jeg har lest litt rundt om Multicom, både positive og negative kommentarer. Lurer på hvilke side jeg havner i om jeg kjøper fra Multicom.

Til Fade1: Er det ikke rart å ha 750GB hdd der du har DVD-brenneren? Hvordan fikk du koblet den til?

Jeg hadde forgjengeren, var svært fornøyd. Kom over Multicom som har full HD, og da ble valget veldig vanskelig!

Lenke til kommentar

Hei,

Kjøpte en slik en:

http://www.ebay.com/itm/2nd-Hard-Drive-HDD-SSD-Caddy-Adapter-For-Asus-K55-K55v-K55vm-K55vd-/221123340445?pt=US_Drive_Bay_Caddies&hash=item337bfa689d

Så kjøpte jeg en slik en som gjør brenneren om til ekstern brenne via USB.

http://www.ebay.com/itm/USB-External-Case-Caddy-for-SATA-CD-DVD-RW-Burner-Drive-/320755121342?

Kan være greit å ha om jeg får bruk for å sette inn en DVD en eller annen gang. Nå kjøpte jeg pcen i november og har enda ikke hatt bruk for optisk drev... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...