Gjeldsslave Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Hei, Jeg har kommet i et svært alvorlig økonomisk uføre pga. et lengrevarende rusmisbruk. Er i øyeblikket på langtidsrusbehandling og føler jeg har kommet ut av dette helvete. Jeg har landet nå, og har begynt å ta kontroll over livet mitt og mine problemer. Min gjeld er på 1.4 millioner (Eier nada) Jeg har fått refinansiert gjelden min ved hjelp av far har egenkausjonert for lånet, og fått betydelig familielån oppover årene som har hjelpet meg til å unngå betalingsanmerkninger og inkasso. Jeg har veldig dårlig samvittighet over den situasjon jeg har påført min familie, og ønsker at få betalt tilbake det jeg skylder mine foreldre og kreditorer. Jeg har kontaktet offentlig gjeldsrådgiver, og fått beskjed om å møte til ham neste uke. Han foreslår som selvfølge gjeldsordning, noe jeg blir nødt til å innse er min mulighet utenom å vinne i lotto. Er nå på AAP ytelse fra NAV. Spørsmålene mine er som følger; Er det mulig å få innbakt mitt familielån i en gjeldsordning? Hva er den beste løsningen mellom utenomrettslig, frivillig/tvungen gjeldsordning? Vil jeg få betalingsanmerking på samtlige av de 3 ordningene? Vil min far få krav på å betale refinansieringen min da han er egenkausjonist, eller får jeg dette inn i gjeldsordningen? Mvh En sliten mann Endret 25. januar 2013 av Gjeldsslave Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Kontakt gjeldsrådgiver i NAV i din kommune, så får du svar på det du lurer på. Gratis er det også. Lenke til kommentar
Gjeldsslave Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 Kontakt gjeldsrådgiver i NAV i din kommune, så får du svar på det du lurer på. Gratis er det også. Har kontaktet gjeldsrådgiver i kommunen, som beskrevet overfor. Jeg trenger bare å vite litt mer innen jeg skal til møte neste uke. Håper noen her har litt viten rundt disse spørsmålene. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Har kontaktet gjeldsrådgiver i kommunen, som beskrevet overfor. Jeg trenger bare å vite litt mer innen jeg skal til møte neste uke. Håper noen her har litt viten rundt disse spørsmålene. Prøv heller dette forumet: http://www.pengevett.com/gjeld/ GL Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Er det mulig å få innbakt mitt familielån i en gjeldsordning? Gjeldsordning skal omfatte alle dine forpliktelser som ikke er betaling for fremtidige tjenester, jfr. gjeldsordningsloven pgf 4-8 og 7-7. Den ikke bare kan men skal omfatte private lån. Hva er den beste løsningen mellom utenomrettslig, frivillig/tvungen gjeldsordning? En utenomrettslig gjeldsordning er bare begrenset av hvilke avtalevilkår du klarer å oppnå med dine kreditorer. Frivillig og tvungen gjeldsordning går stort sett ut på det samme (akkurat det som står i gjeldsordningsloven kapittel 4), spørsmålet er bare om kreditorene godtar ordningen eller må tvinges. Vil jeg få betalingsanmerking på samtlige av de 3 ordningene? Betalingsanmerkninger innebærer for en privatperson at et inkassoselskap har gått til rettslige skritt for å få tvangsfullbyrdet et krav mot deg. Det vil være en merknad i Løsøreregisteret om at du er under gjeldsordning, men du vil ikke få betalingsanmerkninger bare fordi du er under gjeldsordning. Du kan selvsagt fortsatt få dette på vanlig måte. Vil min far få krav på å betale refinansieringen min da han er egenkausjonist, eller får jeg dette inn i gjeldsordningen? Din gjeldsordning får ingen betydning for kausjonsforholdet mellom din far og finansinstitusjonen. Dette beror på vilkårene i kausjonserklæringen. 1 Lenke til kommentar
Gjeldsslave Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Gjeldsordning skal omfatte alle dine forpliktelser som ikke er betaling for fremtidige tjenester, jfr. gjeldsordningsloven pgf 4-8 og 7-7. Den ikke bare kan men skal omfatte private lån. En utenomrettslig gjeldsordning er bare begrenset av hvilke avtalevilkår du klarer å oppnå med dine kreditorer. Frivillig og tvungen gjeldsordning går stort sett ut på det samme (akkurat det som står i gjeldsordningsloven kapittel 4), spørsmålet er bare om kreditorene godtar ordningen eller må tvinges. Betalingsanmerkninger innebærer for en privatperson at et inkassoselskap har gått til rettslige skritt for å få tvangsfullbyrdet et krav mot deg. Det vil være en merknad i Løsøreregisteret om at du er under gjeldsordning, men du vil ikke få betalingsanmerkninger bare fordi du er under gjeldsordning. Du kan selvsagt fortsatt få dette på vanlig måte. Din gjeldsordning får ingen betydning for kausjonsforholdet mellom din far og finansinstitusjonen. Dette beror på vilkårene i kausjonserklæringen. Gjeldsordning skal omfatte alle dine forpliktelser som ikke er betaling for fremtidige tjenester, jfr. gjeldsordningsloven pgf 4-8 og 7-7. Den ikke bare kan men skal omfatte private lån. En utenomrettslig gjeldsordning er bare begrenset av hvilke avtalevilkår du klarer å oppnå med dine kreditorer. Frivillig og tvungen gjeldsordning går stort sett ut på det samme (akkurat det som står i gjeldsordningsloven kapittel 4), spørsmålet er bare om kreditorene godtar ordningen eller må tvinges. Betalingsanmerkninger innebærer for en privatperson at et inkassoselskap har gått til rettslige skritt for å få tvangsfullbyrdet et krav mot deg. Det vil være en merknad i Løsøreregisteret om at du er under gjeldsordning, men du vil ikke få betalingsanmerkninger bare fordi du er under gjeldsordning. Du kan selvsagt fortsatt få dette på vanlig måte. Din gjeldsordning får ingen betydning for kausjonsforholdet mellom din far og finansinstitusjonen. Dette beror på vilkårene i kausjonserklæringen. Tusen takk for gode svar. Føler jeg har fått svar på det meste.. Har i ettertid av dette lest gjeldsordningsloven og fått klarhet i d meste :-) Lenke til kommentar
anonyms Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Jeg er i nesten identisk situasjon som Gjeldsslave her og lurer på hvordan det gikk? Jeg skylder 10% til kreditorer og 90% til min mor. Dersom jeg får gjeldsordning stiller min mor like sterkt som kreditorer og vil hun få 90% av pengene jeg har til å betale gjeld??? lånet har hun tatt på huset men står i hennes navn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå